گزارش و تحلیل

پشت پرده هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف هرمز چیست؟

© AP Photo / Hasan Jamaliپشت پرده هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف هرمز چیست؟
پشت پرده هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف هرمز چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا خبر از تشکیل ائتلافی بین المللی برای محافظت از کشتی های عبوری در تنگه هرمز داد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش از بریتانیا، فرانسه، آلمان، نروژ، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا دعوت کرده است تا به ائتلاف امنیتی در تنگه هرمز ملحق شوند تا امنیت تردد کشتیرانی در این آبراهه تامین گردد. مقامات ایرانی در مقابل گفته اند که ایران تمامی تلاش خود را برای امنیت این منطقه و به ویژه تنگه هرمز به کار خواهد بست زیرا ایران خود تولید کننده و صادر کننده نفت است و امنیت خلیج فارس در وهله اول برای ایران بسیار مهم است. برخی از کارشناسان حضور نیروهای احتمالی ائتلاف در خلیج فارس را مسئله دیگری بغیر از تامین امنیت این بخش می دانند و معتقد هستند مسائل دیگری در پشت پرده وجود دارد. برخی از کارشناسان حتی اعتقاد دارند هدف آمریکا از تحریم های ایران حذف رقیب قدرتمند خود از بازار جهانی است و اینکه بتواند جای ایران را در بازار جهانی انرژی پر کند و برخی دیگر تشکیل ائتلاف آمریکا برای تنگه هرمز را با هدف ابزاری برای کنترل نفت برای بازارهای انرژی به آسیا مخصوصا چین مرتبط می دانند. برای روشن شدن این موضوعات با آقای دکتر منوچهر تکین، کارشناس در حوزه نفت و گاز از لندن به گفتگو نشستیم.

آیا نفت ایران باعث مسمومیت کوکان می شود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا نفت ایران باعث مسمومیت کودکان می شود؟

دکتر تکین با پر هزینه دانستن حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس گفت: "آمریکا هزینه های زیادی دارد با نیروهایی که در خلیج فارس قرار داده است تقبل می کند ولی شایعه است که تمام این هزینه را دارد از عربستان، امارات و کویت می گیرد. البته این موضوع در حد شایعه است."

وی در مورد نیاز کشورهای جنوب شرقی آسیا به انرژی گفت: "چین و کشورهای مصرف کنند بزرگ مانند کره جنوبی و تایوان و کشورهای جنوب شرق آسیا که وارد کننده و مصرف کننده نفت و گاز هستند. این کشورها همیشه نیاز به انرژی داشتند و پیش بینی می شود که تا دهه های آینده نیز نیاز به انرژی داشته باشند و وارد کننده خواهند بود."

منوچهر تکین درباره حضور آمریکا در خلیج فارس بیان داشت: "این موضوع که آمریکا چرا باید برود در خلیج فارس و امنیت را تامین کند در ریاست جمهوری های قبلی آمریکا هم درباره این موضوع بحث شده بود و گفته شده بود که کشورهای جنوب شرق آسیا هم باید هزینه تامین امنیت در خلیج فارس را تقبل کنند. حتی در یک سمیناری که در این مورد بحث شد گفته شد آیا آمریکا که می گوید باید کشورهای دیگر در تامین امنیت خلیج فارس شریک شوند حاضر است اجازه دهد که چین کشتی های خود را به خلیج فارس بفرستد و به آمریکا مشترکا کمک کند؟ خیر به هیچ وجه آمریکا چنین چیزی را قبول نخواهد کرد."

ظریف: سرانجام نفت خودمان را خواهیم فروخت  - اسپوتنیک ایران
ظریف: سرانجام نفت خودمان را خواهیم فروخت

نظر وی در مورد امکان کنترل شاهراه تنگه هرمز توسط آرمریکا برای فشار و اخاذی از کشورهای دیگر منفی بوده و در ادامه افزود: "در مورد این موضوع که آمریکا می خواهند نفت و گازی که به آسیای شرقی ارسال می شود را کنترل کند، نه من فکر نمی کنم چنین چیزی باشد. چون آمریکا نمی تواند جلوی کشتی هایی که مثلا می خواهند به ژاپن، چین و تایوان و... را بگیرد و از آن کشورها پول طلب کند و یا فشار بیاورد. کشتی های تجاری طبق قوانین آزاد هستند و آمریکا که خودش را پرچمدار تجارت آزاد، آزادی حمل و نقل و کشتیرانی و دموکراسی می داند به خاطر همین نمی آید در خلیج فارس و از کشورهای دیگر باج بگیرد. آمریکا طرفدار تجارت آزاد است و به خاطر همین نمی آید به کشور دیگری در اینگونه موارد فشار بیاورد. ولی در مورد اینکه بقیه کشورها باید در تامین هزینه ها شریک بشوند خیلی بحث بوده و سالها است که این بحث ها ادامه دارد. ولی اینکه این طرح ها عملی شود یا نه مشخص نیست زیرا آمریکا می خواهد فقط خودش باشد و مستقل باشد و نمی آید با ژاپن و چین و... بودجه عملیات نظامی را هر سال تصویب کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала