گزارش و تحلیل

زیان واقعی از تحریم های جدید آمریکا بسیار بی دوام به نظر می رسد

© Flickr / Chris GoldbergCool Dollar Sign Hoodie at Café des 2 Moulins - Montmartre, Paris
Cool Dollar Sign Hoodie at Café des 2 Moulins - Montmartre, Paris - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقتصاددان سرگی خِستانوف، در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اظهار کرد که مقامات آمریکایی بازهم لیست تحریم شرکتهای روسی را تجدید کردند. کارشناس مزبور معتقد است، برای ایالات متحده ضرور است فعالیت خود را در این استقامت به نمایش بگذارد، ولی عواقب چشم گیر دنبال آن احساس نخواهد شد.

وزارت تجارت ایالات متحده، با الحاق 11 شرکت دیگر روسی، لیست تحریم را گسترش و تجدید کرده است. در دفتر صنعت و امنیت وزارت تجارت ایالات متحده توضیح دادند که تحریم ها مربوط به صادرات مواد و فناوری تولید شده شرکتهای روسی است. در لیست جدید تحریم شرکتها، "فرض خودداری" در مقابل تقاضای دریافت مجوز مورد نیاز گسترش خواهد یافت.

چندی پیش وزارت مالیه لیست تحریم خود را وسیعتر ساخت. به طور خاص، محدودیت ها، 20 شرکت و 17 اشخاص حقیقی دیگر  را در بر گرفت. ادعاهای ایالات متحده به شرکت های وابسته "گازپروم" و بانک مسکو و همچنین سازمانهایی که در کریمه فعالیت می کنند ربط دارد.

در مجموع، در لیست تحریم ایالات متحده 81 سازمان موجود است، غیر از روسیه، اسامی شرکتهای هند و هنگ کنگ دیده می شوند.

واشنگتن، گسترش و تجدید لیست را با خواست و رغبت دولت برای "تضمین کردن موثریت و تأثیر گذاری تحریمهای موجود علیه روسیه" توضیح دادند.

سرگی خستانوف، مشاور اقتصادی مدیر عامل شرکت "اوتکریتیه- بروکِر" در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک قید کرد که قصه تحریم های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه کشورها و شرکتهای انفرادی، وسیع تر بوده و خوب مطالعه شده است. عیناً به این شکل در زمان جنگ سرد محدودیت ها بر سر این یا آن تطبیق می شدند. در این مورد آقای خستانوف می گوید:

"کمتر کسی یاد دارد که در آن زمان با ابتکار ایالات متحده آمریکا، کمیته هماهنگی در امور صادرات که کنترل صادرات فناوری انفرادی به کشورهای اردوگاه سوسیالیتی بر عهده داشت و عناوین گوناگون انتقال، ارسال، قراردادها و غیره را منع می کرد ایجاد شده بود. قصه تحریمهای کنونی، بسیار آن زمانها را به یاد می آورد. در ضمن، منطق طوری است که باید پیوسته فعالیت فزاینده تطبیق تحریم ها را نشان داد. محض به این خاطر،به لیست مزبور اشخاص و شرکتهای جدید وارد می کنند. کافی است کاری انجام شده و از واقعیت تطبیق تحریم ها یاد آوری شود".

به نظر اقتصاددان مزبور، وجود نام در لیست تحریم، واقعیت ناخوشایند برای شرکت است ولی عواقب چشمگیر و محسوسی ندارد.

"شرکتهای مزبور فعالیت شدید در ایالات متحده آمریکا نداشته و ظاهراً به برقراری روابط در آنجا علاقه ای چندانی ندارند. به این خاطر، به احتمال زیاد این تدبیر، عواقب واقعی و دردناک نخواهد داشت. به خاطر این که اکثر این شرکتها محصولات خود را به آمریکا نمی فرستند و با شرکتهای آمریکایی سر و کار ندارند، پس جای نگرانی نیست و زیان واقعی از تحریم های جدید آمریکا بسیار بی دوام به نظر می رسد".

مناسبات روسیه و غرب به خاطر حوادث اوکراین به تیرگی گرائیده است. در اواخر ماه جولای 2014 اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به بخشهایی از اقتصاد روسی محدودیتها را اعمال کردند. در غرب مکررآ می گفتند که فقط در صورت اجرای کامل توافقات مینسک، محدودیتها برچیده خواهد شد.

در کرملین به این عقیده هستند که مرتبط ساختن تحریم ها با عملی سازی توافقات مینسک، پوچ محض است. چرا که روسیه جانب مناقشه و طرف توافقات برای حل و فصل در اوکراین نمی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала