گزارش و تحلیل

پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تا سال 2023 امکان پذیر نیست

© AP Photo / Osman Orsalترکیه از اتحادیه اروپا کمک 20 میلیارد یورویی درخواست کرده است
ترکیه از اتحادیه اروپا کمک 20 میلیارد یورویی درخواست کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا در شرایط کنونی ورود ترکیه به اتحادیه اروپا غیرممکن است.

جان بایدارول کارشناس در امور مناسبات ترکیه — اتحادیه اروپا سخنان اخیر سِلیم یِنِل در خصوص برنامه های ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا تا سال 2023 را تفسیر کرد.

این کارشناس ترک توضیح می دهد که چرا در شرایط کنونی ورود ترکیه به اتحادیه اروپا غیرممکن است. به گفته وی، اوضاع جامعه ترکیه و حکومت شرایط بحرانی را پشت سر می گذارد و اتحادیه اروپا نسبت به این حوادث ابراز نگرانی می کند. کارشناس ترک در ادامه می گوید: « پروسه کنونی مذاکرات برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا هیچ نتایجی به دنبال نداشته است و طی 11 سال گذشته متوجه شده ایم که مسیر ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا بسیار دشوار و پر پیچ و خم است. همه با پیچیدگی های موجود در تعاملات آنکارا و بروکسل و انتقادات تند پارلمان اروپا نسبت به عملکرد حاکمان ترکیه آشنا هستند. تمامی این مسایل نشان می دهند که برنامه ها برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا تا سال 2023 بیش از اندازه خوش بینانه است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا نیز از بحران داخلی و اتفاقات بعدی به شدت نگران است. یکی از مهمترین موضوعات در این بحران، وضعیت آتی یورو ارز داخلی اتحادیه است. با تعیین ارز واحد در اتحادیه مشکلات حل نشد و وضعیت یونان هم تایید کننده این واقعیت است. نه تنها در یونان بلکه در بسیاری از کشورهای قدرتمند اقتصادی اروپا، شاهد مشکلات جدی هستیم».

به گفته کارشناس ترک، دومین عنصر بحران اتحادیه اروپا مهاجرت است یا می توان گفت که بحران منطقه شنگن است که اروپا را وادار به نرم کردن مواضع خود درخصوص نقض حقوق و آزادی در ترکیه کرد تا امضای قرارداد مربوط به پناهندگان با ترکیه انجام بگیرد. در حال حاضر، بحث و مناظره حول لغو روادید برای شهروندان ترک به اتحادیه اروپا ادامه دارد.

جان بایدارول می گوید که «موضوع سوم در بحران اروپا، رفراندوم «برکسیت» بود. تصمیم بریتانیا برای خرج از اتحادیه اروپا و پیامدهای آن بدان جا ختم شد که بروکسل به جای فکر کردن به گرفتن عضو جدید در اتحادیه، به فکر ممانعت از خروج دیگر اعضای اتحادیه است. به این ترتیب، در آینده نزدیک بروکسل دستور کار خود را روی جستجوی راه های خروج از بحران تنظیم خواهد کرد. شاید در مناسبات ترکیه و اتحادیه اروپا تا اکتبر 2016 نقطه امیدی حاصل شود زیرا بروکسل به آنکارا فرصت داده که شرایط اتحادیه اروپا را برای شروع رژیم لغو روادید انجام دهد. اما من فکر نمی کنم که تنش ها در روابط به این سادگی رفع شوند».

آیا پروسه نزدیک شدن ترکیه — روسیه بر تنش های بین آنکارا با امریکا و غرب و ورود ترکیه به اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت؟

بایدارول در پاسخ به این سوال می گوید که «امروز با گذشت یکصد سال از امضای موافقتنامه سایکس — پیکو، ما می بینیم که دوباره پروسه ترسیم مجدد نقشه خاور میانه فعلا شده و همه بازیگران منطقه به دنبال منافع خود هستند و سعی دارند پروسه را به نفع خود پیش ببرند. بی شک نزدیک شدن ترکیه و روسیه امریکا را به شدت نگران کرده است. سفر رییس ستاد مشترک امریکا به ترکیه و دیدارهای بعدی چند تن از مقامات بلند پایه امریکا به ترکیه هم با همین مساله در ارتباط است. اما به غیر از امریکا، منافع دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در میان است. به همین خاطر عادی سازی مناسبات ترکیه — روسیه راه را برای بازنگری مجدد منافع طرفین می بندد. این موضوع به نوبه خود تنش ها را بیشتر خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала