گزارش و تحلیل

چرا ایتالیا برای وقوع زمین لرزه آماده نبود؟

© AP Photo / Sandro PerozziСпасатели у разрушенного дома в результате землетрясения в итальянском городе Аматриче
Спасатели у разрушенного дома в результате землетрясения в итальянском городе Аматриче - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایتالای روی کمربند گسلی واقع شده و از نظر صنعت احداث چنین ساختمان هایی عقب مانده است.

روز 24 اوت زمین لرزه ای در قسمت مرکزی ایتالیا رخ داد که شمار قربانیان آن همچنان رو به افزایش است و بسیاری از قربانیان کودکان بودند. چرا چنین اتفاقی تکرار شد؟

مردم هنوز خرابی های زمین لرزه آکویل را فراموش نکرده اند. ایتالیا کشوری با احتمال بالای وقوع زمین لرزه است. این کشور روی گسل واقع شده و باید ساختمان ها را مقاوم در مقابل حرکات گسل ها بسازند. اما به دلایلی این کار را نمی کنند و از پیش نیز به مردم هشدار داده نشده بود.

آندرِآ تِرتولیانی کارشناس زمین لرزه و پژوهشگر ارشد انستیتوی ملی ژئوفیزیک و گسل شناسی در گفتگو با اسپوتنیک ایتالیا می گوید: «در کل، زمین لرزه قابل پیش بینی نیست و علم هنوز نتوانسته حرکات در هسته زمین را پیش بینی کند. اما احداث ساختمان های مقاوم در مقابل زمین لرزه امکان پذیر است. ایتالای روی کمربند گسلی واقع شده و از نظر صنعت احداث چنین ساختمان هایی عقب مانده است. در این کشور شهرهای کوچک زیادی وجود دارد که درست روی کمربند گسل واقع شده اند، تعداد اماکن تاریخی نیز روی این کمربند بسیار است و همه این اماکن بخشی از میراث فرهنگی جهان به شمار می روند. علاوه بر این، زمین لرزه معمولا در شهرهای بسیار کوچک اتفاق می افتد و احداث ساختمان های محکم در این مناطق دشوار است. تمام این کارها هزینه زیادی می برد که شهرداری و مردم امکان تامین آن را ندارند. اگرچه ساختمان های سنگی را می توان به قدری محکم ساخت که روی سر ساکنین آن خراب نشوند. در ایتالیا از این نظر ضعف وجود دارد. باید روش های مقاومت ساختمان در مقابل زمین لرزه را بهبود بخشید، یعنی روش های موجود در کشور. تمام ساختمان های جدید باید طبق استانداردهای نوین اماده شوند. متاسفانه این موازین و استانداردها را نمی توان برای ساختمان های قدیمی بکار گرفت، علاوه بر این نمی توانیم مالک را وادار به این کار کنیم. باید برنامه ای جامع تهیه کنیم تا هر مالک از خطرات احتمالی در مورد ساختمان خود مطلع شود و بداند که اگر ساختمانش استحکام لازم را نداشته باشد، با توجه به کمربند گسلی خانه اش خراب می شود. ما در ایتالیا عادت کرده ایم بعد از وقع مشکل، به دنبال آن بگردیم، اما تا پیش از آن به دنبال مشکل نمی گردیم.»

تعداد قربانیان زمین لرزه در قسمت مرکزی ایتالیا به 250 نفر رسیده است و دست کم 400 نفر مجروح شده اند. خبرگزاری لا ریپابلیکا به نقل از منابع محلی می نویسد که جستجو برای یافتن قربانیان احتمالی در زیر آوار ادامه دارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала