گزارش و تحلیل

امیرعبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک: ایران در سخت ترین شرایط کنار دوستان و متحدان منطقه ای خود خواهد بود

© Sputnik / Somayeh Pasandideدکتر حسین امیرعبداللهیان
دکتر حسین امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران یکی از موثرترین عناصر مبارزه با تروریسم در کشور بحران زده سوریه به شمار می‌رود و از بزرگ‌ترین حامیان سوریه است. روابط تهران با دمشق به لحاظ تاریخی و به ویژه پس از آغاز جنگ تحمیلی میان عراق و ایران بر پایه‌ی سلایق و منافع مشترک استراتژیک استوار گردید.

نقش ارتباطی سوریه میان ایران و حزب‌الله لبنان، جلوگیری از پیشبرد منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه و برقرای موازنه قدرت در منطقه و منجمله مهمترین عواملی است که ایران را به حمایت از این کشور وا می‌دارد. خبرگزاری اسپوتنیک در گفتگویی با دکتر حسین امیرعبداللهیان- دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در اموربین الملل و معاون پیشین عربی و آفریقا وزارت امور خارجه به بررسی نقش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در صحنه های سیاسی منطقه پرداخت.

— تحولات منطقه خاورمیانه هم بر منافع ملی و هم بر امنیت کشور ما تاثیر مستقیم دارد. اگر تحرکات داعش در سوریه یا تحرکات تروریستها از سوریه به سمت عراق را مورد توجه قرار دهید، متوجه خواهید شد هرگونه اقدامات تروریستها در عراق و جابجایی آنها از سوریه به سمت عراق به دلیل مرز طولانی و مشترک میان ایران و عراق می تواند امنیت ملی کشور مارا به مخاطره بیاندازد. بنابراین پیگیری همه جانبه تحولات منطقه به ویژه موضوعاتی که به امنیت ملی کشور بازمی گردد مانند تحولات عراق و سوریه یک موضوع اساسی برای ایران به حساب می آید. از این منظر، چون مباحثی مانند مبارزه با تروریسم، مرز مشترک و طولانی ما با عراق و پیوند تروریستها در دو کشور سوریه و عراق در میان است در نتیجه با توجه به مباحث مربوط به امنیت ملی نمی توانیم از تحولات در این کشورها بی تفاوت عبور کنیم.
— ما در منطقه دوستان و متحدانی داریم که این پیام محکم را به آنها اعلام می نماییم، جمهوری اسلامی در سخت ترین شرایط کنار شما خواهد بود و از شما حمایت خواهد کرد. مردم منطقه برای ما بسیار با اهمیت هستند و نمی توانیم به عنوان یک مسلمان، همسایه و کشور مهمی که در منطقه ایفای نقش نموده و در کنار سایر کشورها زندگی می کند نسبت به ناامنی درمنطقه بی تفاوت باشیم. از این رو، اعزام مستشاران نظامی ما به سوریه و عراق یک تصمیم مهم و راهبردی بود که در سطوح عالی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شد، تصمیمی که هم به حمایت ازمحور مقاومت، هم به حمایت از مردمی که قربانی تروریست هستند، هم به حمایت از متحدین ما در منطقه و از همه مهمتر به امنیت ملی کشور ما باز می گردد. دستگاه دیپلماسی فعالیت و تحرک لازم سیاسی خود را همواره در مسیر کمک به حل بحرانها در منطقه داشته است. بنابراین بر اساس سوال مطرح شده، نمی توانیم بگوییم که سروصدای حضور نیروهای نظامی در منطقه بیشتر است، بلکه بحث حضور نیروهای مستشاری و حتی شهادت بعضی از آنها در مبارزات با تروریسم در سوریه و عراق مطرح است، طبیعتا حساسیتهای خبری در این موضوع باعث گردیده این بخش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اما در عین حال هم در بعد سیاسی و هم در بعد نظامی ایران به حمایتهای خود از متحدین منطقه ای و مردم بی دفاع در برابر تروریسم ادامه خواهد داد.
— سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مراکزی خاص مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار می گیرد و بعد از اینکه در جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران به ریاست رئیس جمهور و با حضور مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و فرهنگی عالی رتبه کشور برگزار شده و جمع بندی می گردد و در نهایت پس از تایید مقام معظم رهبری برای اجرا به دستگاهها ابلاغ می گردد. به عبارتی ایران بر تمامی عملکرد خود در مجموع دستگاههای دیپلماسی، امنیتی و نظامی آگاه است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала