گزارش و تحلیل

تحلیلگر سیاسی "اسپوتنیک": تشدید جنگ کُردها با داعش نقشه آمریکا و ترکیه برای فدرالی شدن سوریه است

© Sputnikالجيش السوري في جمعية الزهراء
الجيش السوري في جمعية الزهراء - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس سوری با بیان اینکه احتمال دارد روسیه با درخواست ترکیه از مناطق تحت حمایت کُردهای سوریه دور شود، گفت: ترکیه و آمریکا با تشدید حملات کُردها علیه داعش دنبال پیاده کردن طرح فدرالی شدن سوریه هستند.

"نواف ابراهیم"، کارشناس مسائل روسیه و تحلیلگر سیاسی خبرگزاری "اسپونتیک" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تحولات میدانی سوریه و بخصوص نبرد حلب را حساس و مخاطره‌انگیز توصیف کرد.

وی با بیان اینکه دیدار اخیر رئیس جمهور ترکیه با همتای روس وی نمی‌تواند به درگیری‌ها در سوریه پایان بدهد، گفت: این دیدار برای تحلیلگران پیش‌بینی نشده بود اما پیروزی جبهه مقاومت در کنار سوریه در میدان نبرد سوریه اردوغان را به روسیه کشاند.

ابراهیم تاکید کرد: اردوغان به دنبال کاستن از شدت تنش‌های کشورش با روسیه است تا هرگز شاهد رویارویی مستقیم ترکیه با روسیه در جبهه ریف شمالی حلب نباشد و امیدی برای بقا در نبرد سرنوشت ساز حلب داشته باشد.

وی با بیان اینکه اردوغان هرگز راهبرد خود در قبال سوریه را تغییر نخواهد داد، گفت: ترکیه مرزهای خود با سوریه را مسدود نخواهد کرد و به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد.

کارشناس روسی افزود: ایجاد جبهه جدیدی در سوریه فرصتی به ترکیه برای ساماندهی اوضاع داخلی خود را می‌دهد بنابراین احتمال می‌رود در مدت پیش رو شاهد شعله‌ور شدن آتش رویارویی کُردها با داعش در سوریه باشیم.

 ابراهیم تاکید کرد: اردوغان از طریق روبرو کردن کُردها با داعش به دنبال کاستن از فشار بر گروه‌های تحت حمایت ترکیه همچون حرکت نور الدین زنکی و دیگر گروه‌هاست و همه این مسائل با هدف تضمین عدم رویارویی مستقیم با روسیه در خاک سوریه صورت گرفته تا ترکیه با خیال راحت به ساماندهی اوضاع داخلی خود بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه روسیه حمایت از ارتش سوریه و دولت سوریه را در سرکوب تروریسم متوقف نخواهد کرد، گفت: پوتین هرگز راهبرد کشورش در قبال سوریه را تغییر نخواهد داد.

ابراهیم گفت: اما این امکان وجود دارد که روسیه از برخی مناطق حضور یگان‌های حفاظت کُرد بخصوص کُردهایی که برنامه فدرالی کردن سوریه را دارند دور شود چون روسیه قضیه کردهای سوریه را مساله‌ای داخلی می‌داند که در آن دخالت نمی‌کند و این قضیه را به دولت سوریه واگذار کرده که قادر به ساماندهی و حل مسائل داخلی خویش است.

تحلیلگر روسی افزود: سفر اردوغان به روسیه پس از کودتای نافرجام در این کشور اولین سفر  خارجی او پس از هرج و مرج اخیر و اوضاع اقتصادی ضعیف این کشور است و در این سفر بر سر پروژه‌های بزرگ توافقاتی حاصل شد اما این بار روسیه و نه اردوغان شروط خود را تحمیل کرده است.

ابراهیم درباره دور چهارم مذاکرات ژنو برای حل سیاسی بحران سوریه گفت: برگزاری نشست ژنو به توافق روسیه و آمریکا بستگی دارد با این حساب که در پی پیروزی‌های میدانی اخیر ارتش سوریه برگه‌های امتیاز روسیه در این توافق قوی‌تر شده است.

کارشناس روس در پایان سخنان خود با بیان اینکه آمریکا به دنبال تضعیف موضع روسیه در حمایت از سوریه و پیچیده کردن مذاکرات ژنو مطابق با شروط خویش است، گفت: آمریکا دستکم می‌خواهد مانع تحمیل شروط روسیه و سوریه در هر تسویه حساب آتی باشد بخصوص که در آینده نزدیک چاره‌ای جز برگزاری این نشست نیست یا اینکه اجازه داده شود جنگ برای سالیان طولانی‌تری ادامه داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала