گزارش و تحلیل

یا تأمین امنیت ملی ترکیه یا چراغ سبز برای گروهک ها

© Sputnik / Ilya PitalevУказатель возле закрытого КПП на сирийско-турецкой границе
Указатель возле закрытого КПП на сирийско-турецкой границе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جریان مذاکرات اواخر هفته گذشته کمیسیون مشترک روسیه و ترکیه که در آن مقامات دستگاه دیپلوماسی، سرویس و نیروهای مسلح دو کشور حضور داشتند، روسیه موضوع مسدود کردن مرز بین ترکیه و سوریه و قطع گسیل اسلحه و شبه نظامیان به خاک سوریه را مطرح کرده است.

چندی پیش درخواست تأمین امنیت توسط ترکیه در مناطق مرزی و مسدود کردن سرحد سوری هم از طرف روسیه و هم از مراکز کشورهای غربی مطرح می شد. بحران سوری، یکی از مهمترین مواضع می باشد که در چارچوب روند تازه عادی سازی مناسبات بین مسکو و آنکارا مورد بحث و بررسی است.
آشکار است که روسیه و ترکیه تفاوت نظر نسبت به موضوع بحران سوریه را نمایش می کنند. صرف نظر از آن که آنکارا اخیراً اظهار نیت تغییر سیاست سوری خود می کند، در واقع تغییرات بنیادی در اعمال خود، ترکیه نشان نمی دهد ومداوم در کمک و مدد به گروه های اپوزیسیون در خاک سوریه می باشد. در چنین شرایط، آیا آنکارا موافق خواهد بود مرز با سوریه را برای قطع گسیل تسلیحات و به اسطلاح جهادگران ببندد؟
آیدین سِلجِن، کنسول اسبق ترکیه در اِربیل در مصاحبه با Sputnik تأکید کرد که ترکیه نسبت به درگیری مداوم در اطراف شهر حلب، با کمک و پشتیبانی از چند گروهک، نظری متفاوت و ناهمگون ازروسی نشان می دهد. در نتیجۀ آن باسطلاح مساعدت، شبه نظامیان "جبهه فتح الشام" که همان "جبهه لانصره" است، توانستند حلقه محاصره را بشکنند. 


"طبق اطلاعات حاصل شده، شکست محاصره توسط شبه نظامیان بر اساس استفاده از تسلیحاتی که از طریق ترکیه ارسال و توسط عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس تزریق مالی و تطمیع می شوند ممکن بود. با در نظر داشت وضعیت موجود و آنچه هم روسیه و هم غرب درخواست واحد مبنی بر بستن مرز سوریه دارند، ترکیه باید در سیاست سوری خود تجدید نظر کند.علاوه از این، به نظرم، برای تأمین امنیت ملی و ثبات داخلی خود، ترکیه باید اقدام به عادی سازی مناسبات با کردهای سرحد نشین کند. شرط ملزم دیگر، توسعه و گسترش روابط نیک دراز مدت با روسیه می باشد. چنین کار فقط بعد از تجدید نظر سیاست خود نسبت به سوریه امکان پذیر است."


در جواب به سوئال، تا چه حد ترکیه می تواند این راه را طی و از همکاری با قطر، عربستان سعودی و گروهکهای مسلح تجدید نظر کند، کنسول سابق ترکیه اظهار کرد:


"اکنون اولویت ها مطرح است. در سرحدات جنوبی ترکیه یعنی در سوریه و عراق جنگ در حال افروز است. داعش و گروهکهای باسطلاح جهادی دیگر، تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه می باشد. امروز این اولویت است. اگر کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر اظهار می کنند که دوستان ترکیه می باشند، در این صورت باید اولویتهای ترکیه را بفهمند و آنان احترام قائل شوند. روابط دوستانه و نزدیک با روسیه، برای ترکیه نسبت به همکاری با کشورهای مزبور اولویت دارد."


آقای آیدین سلجن معتقد به مسدود کردن قطعه 98 کیلومتری مرز که از طرف "نیروی دمکراسی سوریه" کنترل نمی شود است. 


" از دید نظامی، بسته شدن قطعه 98 کیلومتری مرز امکان پذیر است ولی این کار مستلزم اراده سیاسی است. در این منطقه تدابیر ملزم نظامی باید با استراتژی حساب شده اتخاذ شوند. بسته کردن سرحد با استعمال فناوری ضرور، بالنهای هوایی، دوربین های ثابت، پهپات ها و هواپیماها میتواند تأمین شود. غیر از این، در صورت لزوم میتوان از همکاری با نیروهای هوایی سوریه و روسیه در جهت تأمین سطح مطلوب کنترل سرحد، سود برد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала