گزارش و تحلیل

یک آمریکایی با بیسوادی سیاسی خود خواستار قتل ایرانی ها و روس ها در سوریه

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaیک آمریکایی با بیسوادی سیاسی خود خواستار قتل ایرانی ها و روس ها در سوریه
یک آمریکایی با بیسوادی سیاسی خود خواستار قتل ایرانی ها و روس ها در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پارلمان روسیه معتقدند که مایکل مرل ، معاون سابق سازمان سیا ، ضمن درخواست برای قتل روس ها و ایرانیان در سوریه ، عمق دوگانه سیاست آمریکایی برای مبارزه با تروریسم را تایید کرد.

در ایران نیز با این ارزیابی همراهند.
مایکل مرل معاون سابق سازمان سیا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی СВS به این سوال مجری که آیا لازم است روس ها و ایرانیان را برای حل و فصل در سوریه بکشند ، با اطمینان پاسخ داد و گفت که این کار باید مخفیانه انجام شود. به عقیده ی وی با این هدف واشنگتن باید از شبه نظامیان در سوریه بیشتر دفاع کند. مرل معتقد است که تمامی این امور باعث می شود که به دمشق ، مسکو و تهران فشار آمده و به حل وفصل دیپلماتیک دست یابند.
ایرینا یاروایا ، رئیس کمیته امنیت و مبارزه با فساد و رشوه خواری دومای دولتی بیان داشت: " مرل نه تنها عمق دوگانه سیاست آمریکا را در مبارزه با تروریسم نشان داد ، زمانی که با بیانات تیره و تار در خصوص مبارزه ، افراط گری تروریست ها را مخفی می سازند ، بلکه قابلیت های کشتار مخفیانه توسط نیروهای آمریکا را که زیر ماسک تروریسم پنهان شده اند برای اجرای طرح های خرابکارانه ی خودشان به رسمیت شناخت."
صباح زنگنه ، تحلیل گر سیاسی و بین المللی و کارشناس ارشد مسائل جهان عرب ، مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک فارسی خاطر نشان نمود که بیانیه مرل نشان دهنده ی جهل و نادانی دستگاه سیاسی آمریکاست.


دیمیتری گوروتسوف، معاون کمیته امنیت دومای دولتی خواستار دادگاهی کردن معاون سابق سازمان سیا به خاطر بیانات افراطی این چنینی شد. وی خاطر نشان نمود: " این فراخوان به قتل است و این همان بیانیه ی تروریستی ، افراطی است که برای قتل و کشتن مردم صادر می کنند. روس یا غیر روس فرقی نمی کند. این فراخوانی برای آن است که مردم را نابود کنند. این درواقع شبیه به ایدئولوژی فاشیستی است. باید افرادی را که به خود اجازه میدهند چنین بیاناتی را صادر کنند ، دادگاهی کرد. "
گوروتسوف گفت: " همه چیز وارونه شده است. به جای تلاش برای جستجوی ارتباطات متقابل با کشور ما در مبارزه با تروریسم ، در مبارزه با داعش و یا سایر گروهک های تروریستی ممنوع ، بیاناتی از نخبگان آمریکایی شنیده می شود که تنها در جهت یک هدف است یعنی تشدید اوضاع متشنج جهانی و وخامت ارتباطات بین آمریکا و روسیه. "
یاروایا بیان داشت: " وزارت امور خارجه باید پاسخ گو باشد در غیر این صورت پایه و اساسی وجود دارد که فکر کنیم معاون سابق سیا از طرح های واقعی سازمان سیا که کاملا مخفیانه است می گوید. اما وزارت امور خارجه از ابراز نظر در خصوص بیانیه معاون سابق سازمان سیا امتناع نمود و به خبرنگار ریانوواستی پیشنهاد کرد که به مصاحبه ها و سیاست آنها در ارتباط با سوریه توجه کند."
مجتبی جلال زاده ، کارشناس و تحلیل گر روابط بین الملل ، پژوهشگر پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه ای با اسپوتنیک فارسی تاکید کرد: بیانیه مرل نشانگر ضعف موضع آمریکا در خاور میانه است:


پیشتر در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، مرل گفته بود که در انتخابات ریاست جمهور آمریکا از وزیر امور خارجه سابق کشور و نامزد حزب دموکرات هیلاری کلینتون حمایت می کند. او رقیب کلینتون و نامزد حزب جمهوری خواه ، دونالد ترامپ را " عامل بی اختیار " روسیه و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نامید.
مرل در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا ممکن است به دولت او وارد شود. در واقع برخی از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی ، ایده مقاله در نیویورک تامیز را اینطور ارزیابی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала