گزارش و تحلیل

شبه جزیره سینا به منطقه جدید منافع داعش تبدیل می شود

© Sputnik / Boris Barabanov /  مراجعه به بانک تصاویر Синай
Синай - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهاءالدین عیاد سیاستشناس مصری در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ روسیه گفت: نظامیان داعش که شکست می‌خورند و اراضی اشغالی در سوریه،عراق و لیبی را از دست می‌دهند سعی می‌کنند وجود خود را در مصر اعلام کنند. وی این سخنان را طی تفسیر یک ویدیو 28 دقیقه‌ای ردج شده در اینترنت نشان دهنده نبرد های تروریست ها با ارتش مصر در شبه جزیره سینا بیان کرد

این صاحبنظر گفت: پشت سر این گزارش گروه «ولایت سینا» موجود زیر کنترل داعش قرار دارد و خود داعش در سوریه، عراق و لیبی دارد شکست می خورد. شعبه مصری داعش ضمن انتشار این ویدیو سعی دارد چهره خود را حفظ کرده و نشان دهد که مواضع تروریست ها در مصر خیلی قوی است. واقعاً یک سال پیش موقعیت در سینا بسیار متشنج بود. تروریست ها حتی کوشش کردند یکی از شهر های سینا را تصرف کنند. حالا به برکت اعمال پلیس مصر موقعیت آرامتر شده است. هر طوری شده شبه نظامیان نمی‌خواهند اسلحه زمین بگذارند و با انتشار چنین مطالبی سعی می‌کنند اخوان المسلمین را به طرف خود بکشانند. برادران اسلامی تا به حال نمی‌توانند با برکناری محمد مرسی یکی از فعالین مطرح خود از پست ریاست جمهوری مصر در 2013 سازگار شوند.

چند روز پیش در اینترنت یک ویدیوی 28 دقیقه‌ای نشان دهنده حملات به نظامیان مصر در سینا ظاهر شد. در تصاویر ویدیویی تروریست ها اسلحه سبک و سنگین و نارنجک انداز ها را بکار می‌برند و با مین های سنگین تکنیک زرهی مصر را منفجر می‌کنند و نیز بوسیله خودکار، مسلسل و تفنگ‌های تک تیرانداز به سربازان شلیک می کنند. داعشی ها همچنین تانک ام — 60 به غنیمت گرفته شده از مصری ها را نشان می دهند. کار با به توپ بستن دو نظامی مصری اسیر شده ملبس به لباس‌های نارنجی می انجامد.

از موقع برکناری پرزیدنت محمد مرسی تا کنون موقعیت در شبه جزیره سینا متشنج است. در اولین مراحل تنش‌ها گسترش زورگویی نه تنها در سینا بلکه در دیگر بخش‌های مصر مشاهده می شد.

به عقیده «سرگئی فیلاتوف» مفسر مجله «زندگی بین المللی» — ارگان وزارت خارجه روسیه، روند های جاری در مصر از عناصر هرج و مرجی است که بطور مصنوعی در خاور نزدیک راه انداخته شده و حالا به اروپا سرایت می کند.

فیلاتوف اعلام کرد: «موقعیت در شبه جزیره سینا تنها یکی از تجلیات بی ثباتی عمومی در اوراسیا و آفریقا است. نخبگان پولی ایالات متحده بوسیله راه اندازی هرج و مرج تلاش می‌کنند تنش‌های خود را بر طرف کرده و مناطق دیگر را از نظر اقتصادی ضعیف کنند و مزاحم ورود سرمایه به آنجا شوند. مصر از این نظر جذاب است. اینجا کانال سوئز قرار دارد و اگر کشتی رانی در آن نا امن شود این جریان به مناسبات تجاری اروپا و آسیا ضربه مهلکی وارد خواهد آورد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала