گزارش و تحلیل

یک کارشناس ایرانی: برای ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام آن قابل اعتماد نیستند

© Photo / Public DomainЗаготовка из высокообогащенного урана
Заготовка из высокообогащенного урана - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران بر آن است که پشت سر افشای اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه هسته ای ایران سه کشور گروه 5 بعلاوه 1 قرار دارند گروهی که در در طول چندین سال مشغول مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران بود.

چنین بود واکنش رسمی ایران نسبت به انتشار پروتکل الحاقی محرمانه توافقنامه هسته ای ایران از سوی خبرگزاری ای پی. مطابق این سند که تهران آنرا به آژتنس انرژی هسته ای تسلیم کرد ایران با‌ گذشت 11- 13 سال باز هم قصد خواهد داشت برنامه هسته ای خود را گسترش دهد هر چند که توافقنامه یاد شده برای 15 سال منعقد شده است. به گزارش ای پی ایران می‌تواند 5060 سانتریفوژ کم بازده را به تجهیزات تکمیل شده تعویض کند و به گفته ای پی این کار باعث آن خواهد شد که مدت  لازم برای ساخت بمب هسته ای ایرانی از یک سال تا شش ماه کاهش یابد.

به گزارش ایسنا بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جواب اعلام کرد که ایران در مورد افشای اطلاعات محرمانه به آژانس اعتراض کرد. این مقام گفت: «بخش‌های محرمانه منتشر شده و تلقی ما این است که سه کشور در افشای این اطلاعات نقش دارند و ما به این موضوع اعتراض کردیم. ما البته ترسی نداریم اگر همه این اسناد افشا شود. اما نباید این‌قدر سریع در اختیار  رسانه‌های بین‌المللی قرار بگیرند».

خبرنگار اسپوتنیک پرسید: مطلب ممکن است سر کدام سه کشور باشد؟  عماد آبشناس  کارشناس در امور سیاسی و همصحبت دائمی ما سعی کرد به این پرسش جواب بدهد. وی چنین گفت:

آبشناس در ادامه گفت: با وجود همه این‌ها ایران باز هم کوشش می‌کند کل تعهدات برجام را اجرا کند. این صاحبنظر ایرانی ادامه داد:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала