گزارش و تحلیل

وجود داعش به نفع کیست؟

© AFP 2023 / Guillaume Briquetوجود داعش به نفع کیست؟
وجود داعش به نفع کیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باریس دالگوف، کارشناس برجسته ی علمی مرکز تحقیقات اسلامی و عربی دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است : گروهک تروریستی " داعش" ممکن است در مدت زمان کوتاهی شکست بخورد اما اراده ی سیاسی این کار وجود ندارد برای آنکه مهره های بین المللی از آن به عنوان سلاح علیه رژیم رئیس جمهور سوریه بشار اسد استفاده می کنند.

این کارشناس روسی می گوید: در واقع برای همین آمریکایی ها نمی توانند قول خود را برای تفکیک گروهک های میانه رو و تروریستی در سوریه اجرا کنند برای آنکه مرز مشخصی بین گروهک ها وجود ندارد اما همه آنها برای مبارزه با دولت سوریه لازمند.
دالگوف در میز گرد " عراق: امروز و فردا" در خبرگزاری راسیا سگودنیا بیان داشت: " داعش ، کودک ساخته دست بشر است. معتقدم که واقعا همینطور است. داعش در عراق در زمان اشغال (توسط آمریکا) تشکیل شد و در آن زمان علیه نیروهای اشغالی آمریکا و جمعیت شیعه برای ایجاد دولت سنی می جنگید. سپس این ساختار مبارزه علیه رهبر سوریه را شروع کرد و در این جبهه گروهک های افراطی اسلامی علیه بشار اسد ایجاد شدند. "
این کارشناس ادامه داد: در سال های 2014-2015 " ائتلاف به ریاست آمریکا مبارزه علیه داعش را آغاز کرد و در کل فقط بمباران می کردند. اما در نتیجه ی این تقابل یک ساله داعش فقط زمینه ی نفوذ خود و محدوده های تحت کنترلش را بسط و گسترش داد. و تنها مداخله ی نیروی هوایی روسیه به ثبات اوضاع کمک کرد.
به عقیده ی دالگوف این امر اتفاق افتاد برای آنکه هدف آمریکا در منطقه ، از بین بردن ریاست بشار اسد ، تقسیم سوریه و حذف سوریه به عنوان مهره و مرکز نیروها در خاور میانه بود ، از آنجا که سوریه با اسرائیل دشمنی داشت. سوریه ، متحد ایران و روسیه است. و حذف آن هدف اصلی آمریکا محسوب می شد.
این کارشناس معتقد است که از اینجا سردرگمی بین افراطیان و مخالفین آشتی جو شروع شد. یک فرمانده، امروز علیه داعش می جنگد و فردا به داعش می پیوندد. بعدا در رژیم آتش بس شرکت می کند. و این اوضاع به طور کل به نفع آمریکاست برای آنکه به فروپاشی دولت سوریه منجر خواهد شد.
روز سه شنبه در لائوس وزیر امور خارجه روسیه ، سرگی لاوروف مذاکرات دیگری را با وزیر امور خارجه آمریکا جان کری انجام داد. یکی از موضوعات مورد بحث ، لزوم تشخیص گروهک های تروریست و مخالفین آشتی جود بود تا اجازه ندهند اوضاعی پیش بیاید که مخالفین به اصطلاح آشتی جوکه همزمان در رژیم آتش بس شرکت دارند در منطقه تحت کنترل تروریست ها بمانند. وزیر امور خارجه روسیه یادآوری کرد: شرکای آمریکایی از ابتدای سال به روسیه اعلام کردند، می توانند مخالفینی که با آنها همکاری می کنند را از گروهک های تروریستی تفکیک کنند اما تا به امروز این اتفاق نیافتاده است.
دالگوف گفت: کارشناسان می گویند در طرح نظامی موفقیت و نابودی داعش ، مسئله ی دشواری نیست. اگر اراده ی سیاسی در همه ی مهره های بین المللی وجود داشت کسانی که به طریقی با مبارزه علیه داعش مرتبطند. رقه چیست؟ این شهر کوچکی است و بر اساس استانداردهای روسیه مرکز منطقه ای است. گرفتن آن کار سختی نیست اما برای اینکار تلاش تمامی نیروها لازم است. و فعلا چنین همکاری متقابلی وجود ندارد.
این کارشناس روسی هشدار داد: ضمنا ، پیروزی نظامی بر داعش به نابودی این ایدئولوژی و طرفداران آن کمک نمی کند. دالگوف بیان داشت: سرکوب داعش ، تنها سرکوب نظامی نیست. این یعنی توقف حمایت مالی گروهک های سنی افراطی. توقف نفوذ ایدئولوژیکی هم در منطقه و هم در اروپا ، چرا که بسیاری از مسلمانان اروپایی برای جنگیدن به داعش می پیوندند و این به نوبه خود سیاست ایدئولوژیکی و تبلیغات قدرتمندی است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала