گزارش و تحلیل

میگرانیان: اردوغان مواضع خود را در صحنه بین الملل ضعیف می کند

© AFP 2023 / Adem AltanШарфы с изображением турецкого президента Реджеп Тайип Эрдогана
Шарфы с изображением турецкого президента Реджеп Тайип Эрдогана - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از کودتای نافرجام بیش از 15 هزار نفر از جمله 10 هزار سرباز بازداشت و 8113 نفر به زندان افتاده اند.

مقامات ترکیه 16 کانال تلویزیونی، 3 خبرگزاری، 23 ایستگاه رادیویی، 45 روزنامه، 15 مجله و 29 مرکز انتشاراتی را پس از کودتای نافرجام تعطیل کرد. خبرگزاری دولتی «رسمی گازتا» روز چهارشنبه این خبر را اعلام کرد. رسانه ها قبلا خبر دستگیری نزدیک به 3 هزار نفر از همکاران وزارت دادگستری و برکناری بیش از 5 هزار کارمند وزارت بهداشت و همچنین بیش از 15 هزار کارمند حوزه آموزش و اخراج بیش از 200 کارمند خطوط هواپیمایی ملی «ترکیش ایرلاین» را اعلام کرده بودند.

به گفته خبرگزاری سی ان ان به نقل از وزارت کشور، بعد از کودتای نافرجام بیش از 15 هزار نفر از جمله 10 هزار سرباز بازداشت و 8113 نفر به زندان افتاده اند.

شب 16 جولای در ترکیه یک عده از شورشیان اقدام به کودتای نظامی کردند که مرکز اصلی آن در آنکارا و استانبول بود. طبق اخبار موجود، 246 شهروند ترک در این اتفاق کشته شدند و شورشیان را سرکوب کردند.

آندرانیک میگرانیان سیاست پرداز و تحلیل گر دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقد است که حوادث اخیر ترکیه پاکسازی بزرگ ابعاد در حوزه هایی بوده که ارتباطی با ارتش و نیروهای مسلح نداشته اند. همین اقدام مساله برخورداری رییس جمهور اردوغان در جامعه ترکیه را برجسته می کند.

میگرانیان در ادامه توضیح می دهد: «احتمالا اردوغان به این فکر است که تمام نهادهای دولتی و غیردولتی، رسانه ها و حتی مخالفان بالقوه یا افرادی که قادر به بیان اندیشه خود درباره کودتا هستند را باید از میان برداشت. اما من تصور می کنم که اردوغان تند رفته است. اگر او فقط ارتش و نیروهای مسلح و پلیس را پاکسازی می کرد قابل فهم بود و می توانست وجهه خود را به عنوان رهبر حفظ کند. اما آنچه که امروز در ترکیه رخ می دهد چیز دیگری است. صدها مدیر دانشگاه و معلمین مدارس و صدها قاضی و حتی کارکنان شرکت های هواپیمایی تعویض می شوند. نتیجه و واکنش درست عکس آن چیزی می شود که او انتظار دارد. او می گوید که مردم جامعه او را حمایت می کنند. اما اقدامات او نشان می دهند که او به جامعه سوء ظن دارد و از نهادهای جدی که هیچ ارتباطی به حوادث اخیر نداشته اند نیز احساس نگرانی می کند.»

موضوع سطح حمایت مردمی از رییس جمهور اردوغان در داخل و خارج ترکیه مطرح شده است. میگرانیان معقتد است که مواضع رییس جمهور ترکیه در صحنه بین الملل تضعیف می شوند. وی می گوید: «به این ترتیب اردوغان مواضع خود را در مقابل ادارات ضدجاسوسی خارجی ضعیف می کند. اگر تصور کنیم که تنها یک گروه کوچک مخالف شما باشد و جامعه از شما حمایت کند، رفتار باید به گونه دیگری باشد. اما وقتی نشان بدهید که در جامعه غالب مردم مخالف شما هستند و تنها ملی گرایان از شما حمایت می کنند، آنوقت شما یک مدیر آسیب پذیر خواهید بود. با این مدیر می توان توافق کرد و گاهی هم نمی توان با او به توافق رسید، زیرا او چندان قوی نیست و جامعه از او حمایت نمی کند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала