گزارش و تحلیل

حل مشکل سوریه با به دست گرفتن کنترل بر حلب

© Sputnik / Ilya Pitavevجنگ سرنوشت ساز حلب
جنگ سرنوشت ساز حلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به دست گرفتن کنترل حلب شاید کلیدی برای حل مشکلات سوریه باشد.

ارزیابی موقعیت حلب و اهمیت آن در حل مشکلات سوریه مشکل است. حلب دومین شهر بزرگ اقتصادی سوریه و مرکز ژئوپولتیک کشور است. به دست گرفتن کنترل حلب شاید کلیدی برای حل مشکلات سوریه باشد.

ولادیمیر شاپووالوف مدیر انستیتوی سیاست، حقوق و توسعه اجتماعی دانشگاه علوم انسانی شولوخوف در گفتگو با کانال راشا تودی می گوید که حلب برای تمامی طرفین درگیری در سوریه اهمیت زیادی دارد، زیرا این شهر مرکز تجاری و اقتصادی سوریه بوده و در چهارراه تجاری قرارگرفته که موقعیت ژئوپولتیک آن را بالا می برد.

به دست گرفتن کنترل بر حلب نه تنها باعث کنترل کامل بخش شمالی سوریه که حتی مرزهای این کشور با ترکیه، مناطق کرد نشین و منطقه شمال غرب عراق نیز می شود. حلب مرکزی برای به دست گرفتن وضعیت یک منطقه بزرگ است. برای نیروهای ارتش دولتی، مخالفان، برای ترکیه و عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا، حلب شاه کلید کنترل بر سوریه و مناطق نزدیک آن است.

با این شرایط، درگیری های شدید اطراف حلب اصلا عجیب نیست. سیمیون باگداساروف مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز می گوید: «حلب یک نقطه استراتژیک بسیار مهم و شاهرگ اقتصادی سوریه است. به دست گرفتن کنترل حلب یک پیروزی بزرگ برای ائتلاف ماست.»

با این حال نیروهای دولتی عجله ای برای گرفتن این شهر به خرج نمی دهند. ارتش سوریه و شورشیان کار مناطق اطراف حلب را تمام کرده اند. شبه نظامیان راهی برای دریافت مهمات و نیروی کمکی ندارند. نیروهای دولتی شرایط را برای حمله به حلب و آزاد سازی آن انجام داده اند و اکنون نفس تازه می کنند. کار اصلی بشار اسد امروز حل مشکلات با ریختن کمترین خون است.

نظامیان سوری نیز از مردم و شبه نظامیان همین درخواست را کرده و گفته اند: «برای قطع خونریزی بیاید همه باهم سلاح هایمان را در قسمت شرقی حلب زمین بگذاریم و مشکل را بعد از تحویل اسلحه حل و فصل کنیم. هرکه بخواهد می تواند اسلحه اش را تحویل داده و شهر را ترک کند. ما از همه می خواهیم که درست فکر کنند و پیشنهاد می کنیم که منافع ملی را برای برقراری مجدد امنیت و ثبات در حلب در نظر بگیرند.»

نظامیان روسیه و دولت سوریه برای به حداقل رساندن تلفات در بین مردم غیرنظامی و یاری آنها عملیات انسان دوستانه انجام می دهند. شبه نظامیانی که شهروندان غیرنظامی را تحویل بدهند اجازه دارند از حلب خارج شوند. اهمیت این عملیات را در این مرحله به سختی می توان ارزیابی کرد. ولادیمیر شاپووالوف در گفتگو با راشا تودی می گوید: «حلب شهری با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت است. در این شرایط حفظ جان مردم و تامین مواد غذایی و دارو برای آنها اهمیت زیادی دارد. »

کارشناسان همگی معتقدند که آزادسازی حلب پایان جنگ است. ماییس کوربانوف به خبرنگار راشا تودی می گوید: «آزادسازی حلب عملا به معنای آزادسازی سوریه است».

سیمیون باگداساروف نیز تاکید می کند که آزاد سازی حلب اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی ممکن است که بسیاری از گروه های مخالفین سلاحشان را زمین بگذارند.

ولادیمیر شاپووالوف می گوید: «آزادسازی حلب به پروسه کنترل دولت بر بخش های زیادی از سوریه خاتمه داده و بخش عمده کشور آزاد می شود. بعد از آزادسازی حلب مساله بیرون راندن شبه نظامیان از سایر مناطق سوریه کار چند هفته است».

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала