گزارش و تحلیل

بررسی دلایل جدایی جبهه النصره از القاعده

© AFP 2023 / RAMI AL-SAYEDالقاعده بخاطر جای خود در سوریه با داعش مبارزه خواهد کرد
القاعده بخاطر جای خود در سوریه با داعش مبارزه خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جبهه النصره بعد از توافق با القاعده، از این گروه جدا شده و در اقدامی نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داد. اعلام این جدایی همراه بوده با رونمایی از چهره ابو محمد جولانی رهبر جبهه النصره و این دو اتفاق در کنار تغییر نام این گروه را می‌توان به مثابه شروعی برای یک تغییر ساختاری در جبهه النصره ملحوظ دانست.

تغییری که قطعا در مسیری خلاف جهت حرکت داعش بوده و تلاشی ست برای متعادل و میانه رو جلوه دادن جبهه النصره و می‌توان پیش بینی کرد در صورت اجرای صحیح این سناریو، در آینده شاهد قدرت گیری جبهه النصره حتی در مرزهای جنوب غربی سوریه خواهیم بود.
اما دلایل رهبران جبهه النصره و القاعده از انجام این اقدامات چیست؟ به بررسی سه دلیل عمده جدایی جبهه النصره و اقدامات تابع آن می‌پردازیم.
گروه جبهه النصره از ابتدای شکل گیری خود را به عنوان شاخه سوری القاعده معرفی کرده لیکن هرگز دارای گرایشات همسان با هسته مرکزی القاعده نبود. تمرکز القاعده بر مبارزه با غرب است و جبهه النصره هرگز در این راستا فعالیتی انجام نداد. اما با تمام این اوصاف برچسب غرب ستیزی بر جبهه النصره نهاده شده بود. این عامل یکی از دلایل احتیاط در برخورد با این گروه از سوی غرب و خصوصا ایالات متحده بوده که بارها از سوی القاعده مورد هجوم قرار گرفته است.

Боевик Джабга-ан-Нусра в Сирии - اسپوتنیک ایران
جبهه النصره رسما از القاعده جدا شد
پیچیدگی خاص اوضاع داخلی سوریه در بین گروه‌های مخالف دولت اسد، سبب شرایطی ست که تصمیم گیری و انتخاب استراتژی‌های نظامی و سیاسی را برای گروه‌های مذکور سخت و به واقع از روند معمول خارج ساخته است. از سوی دیگر یکی از نقاط قوت گروه جبهه النصره، ایجاد ائتلاف است. این دو عامل سبب غیر قابل پیش بینی بودن این گروه در انتخاب استراتژی شده که این شرایط به دور از اخلاق شبه آرمانگرا و ایدئولوژیک القاعده می‌باشد. تضاد این دو عامل ممکن است هم به موقعیت شناسی جبهه النصره لطمه وارد کند و هم به آرمانگرایی القاعده، از این روی القاعده با جدایی از این گروه عملا دست جبهه النصره را برای انتخاب استراتژی‌های آنی باز گذاشته است.
جبهه النصره با جدایی از القاعده و فاصله گیری از آرمان‌های جهانی آنها، تمرکز خود را بر خاک سوریه نهاده که این امر می‌تواند با واکنش مثبت در میان مردم سوریه همراه باشد. داعش در یارگیری از میان مردم بومی هرگز به میزان جبهه النصره موفق نبوده و در این باره می‌توان دیگر گروه‌های شکل دهنده ائتلاف جیش الفتح را تنها رقیب جبهه النصره دانست که بعد از اعلام جدایی از القاعده و پیگیری سیاست‌های متعادل‌تر، قطعا شاهد یکه تازی جبهه النصره در این امر خواهیم بود.
و در پایان با یک سوال بزرگ رو به رو خواهیم شد، جبهه النصره با این اقدام قدرتمندتر خواهد شد یا ضعیف‌تر؟ در بحث برون سازمانی قطعا این جدایی سبب قدرتمندتر شدن جبهه النصره می‌شود لیکن در بحث درون سازمانی، این گروه با خلاء مشروعیت مواجه خواهد شد که تنها راه مقابله با آن ایجاد ائتلاف قدرتمند است، عملی که جبهه النصره نشان داده تبحر خاصی در انجام آن دارد و با این اوصاف جدایی از القاعده آنها را قدرتمندتر خواهد ساخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала