گزارش و تحلیل

صنایع دفاعی اوکراین در بیماری و فلاکت

© AP Photo / Mstyslav ChernovОполченец неподалеку от аэропорта Донецка
Ополченец неподалеку от аэропорта Донецка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش آندری بیلِتسکی، نماینده پارلمان اوکراین و بنیانگذار گردان گارد ملی "آزوف"، با ابراز خشم اعلام داشت که کشور او با فروپاشی تولیدات داخلی خود، از خارج مهمات و فشنگ، خریداری می کند.

طبق اظهارات بلیتسکی که از یکی از شبکه های تلوزیونی اوکراین پخش شد، مسئولیت این وضعیت را به عهده اولیگارش های اوکراینی دانست چرا که آنها به هیچ وجه نمی توانند، این تجارت سودآور را بین خود تقسیم کنند.
رسانه های اوکراینی سخنان بلیتسکی را نقل می کنند که:

"همه می دانند که ما در کشور فشنگ نداریم. ما حتی یک کارخانه تولید فشنگ هم احداث نکرده ایم و به ازای واردات هر فشنگ مبلغ 500 گریون (واحد پول اوکراین)، پرداخت می کنیم. در حالی که خارجی ها روزانه، ده ها هزار فشنگ تولید می کنند. این یک مبلغ نجومی است. اما اینجا گروه هایی وجود دارند که برای ساخت کارخانه فشنگ سازی با هم در جدال هستند".


ویکتور بارانِتس، مفسر نظامی به رادیو اسپوتنیک توضیح داد که چرا اوکراین، با چنین مسئله ای مواجه شده است:


"اولا عرضه فشنگ از روسیه متوقف شده است و امکان تولید فشنگ در اوکراین، کاملا از بین رفته است. علاوه بر این کشورهای عضو ناتو بی سر و صدا مشغولِ مجهز کردن ارتش اوکراین به تسلیحات گرم هستند. بنابراین آنها به مسلسل و تفنگ دست یافته اند اما در تامین مهمات و فشنگ آنها به مشکل برخورده اند. اما آنچه که مربوط به اولیگارش های اوکراینی می شود این است که آنها تصمیم گرفته اند تا صنایع دفاعی کشور را متلاشی کنند. مثلا با خرید کلیه کارخانجات نظامی، حتی تلاش کردند که چیزی هم تولید کنند، اما موفق نمی شوند. ولی علت اصلی فروپاشی ارتش اوکراین، متعلق به سیاست های اقتصادی دولت فعلی است."

 

با این حال او در ادامه گفت که هم اکنون دولت در حال نشان دادن گویا نتایج مثبت در روند نوسازی ارتش اوکراین است:


"این کار تبلیغات اوکراین است که در صدد بالا نشان دادن میزان تولید تسلیحات مختلف است. اما در واقع ویژگی های تاکتیکی و فنی آنها به هیچ وجه به اندازه پارامترهای اعلام شده، نیست. حتی کارشناسان اوکراینی اذعان دارند که موضوع نوسازی تسلیحاتی ارتش اوکراین، تنها تبلیغ است. اما بی غرضانه باید گفت که هنوز برخی از بخش های صنایع دفاعی اوکراین حفظ شده و حتی در ساخت تجهیزات جدید، تلاش می کنند. مثلا ایستگاه های رادار و سامانه های دفاع هوایی، از جمله آنها هستند."

در همین حال بنا به گفته ویکتور بارانتس، بهترین معیار برای تشخیص کیفیت مطلوب سلاح، صادرات آن است که با توجه به این شاخص، اوکراین در زمره کشورهای برتر صادرکننده، قرار ندارد:


"اگر کشوری سلاح خوبی تولید کند، حتما آنها را به فروش می رساند. اما صادرات تسلیحات اوکراینی به حداقل رسیده است. علاوه بر این، کشوری که قبلا قرارداد مثلا خرید تانک تبلیغ شده اوکراینی «اوپلوت» را با به امضا رسانده بود، اکنون از خرید آن امتناع می کند. آخر مشخصات فنی آن با واقعیت، تطابق ندارد. با توجه به آمار رسمی، اوکراین در بین کشورهای صادرکننده تسلیحات، پایین تر از ده کشور اول جهان قرار گرفته است. این نشان از آن دارد که مجتمع صنایع دفاعی اوکراین، بیمار است و قادر به نوسازی نمی باشد که حتی گاهی اوقات باعث شرمساری نیز می شود. به تازگی یک نفربر زرهی برای انجام تست از کارخانه ای در اوکراین خارج شد که نرسیده به میدان تیر، خراب و زمین گیر شد. لذا همه می دانند که صنایع دفاعی اوکراین در یک بحران عمیق قرار دارد."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала