گزارش و تحلیل

کودتایی به نفع اردوغان

© REUTERS / REUTERSPeople Stand On A Turkish Army Tank At Ataturk Airport In Istanbul
People Stand On A Turkish Army Tank At Ataturk Airport In Istanbul - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کودتای روز جمعه در ترکیه دارای زوایای پنهان زیادی ست و به همین دلیل فعلا نمی‌شود تحلیل درستی از این واقعه ارائه داد و آنچه اکنون از کارشناسان ارائه می‌شود استنتاج است نه تحلیل.

به طور مثال مشخص نیست چرا بر خلاف تمام کودتاها، قبل از دستگیری حتی یکی از سران مملکتی بطور رسمی اعلام کودتا شده است؟ مشخص نیست چرا نیروهای پلیس ابتدا صحنه را ترک کرده و دوباره بازگشتند و دقیقا چه اتفاقی رخ داد که پلیس توانست ابتکار عمل را در مقابل ارتش به دست گیرد؟ آن هم در شرایطی که اصولا در کشورهای خاورمیانه تفاوت آشکاری میان میزان قدرت ارتش و پلیس وجود داشته و پلیس عملا توانایی مقابله با ارتش را ندارد.

اما چرا این کودتا به سرانجام نرسید؟

دکتر مانی محرابی تحلیلگر مسائل بین الملل در این باره به سپوتنیک گفت:

اینکه در میان گروه‌های نقش آفرین در سیاست ترکیه اختلاف وجود دارد، امری بود مشخص اما این کودتا نشان داد علاوه بر اختلاف میان جناح ها و احزاب، در میان تصمیم گیرندگان جناح ها نیز اختلافات شدیدی وجود دارد. بطور مثال ارتش ترکیه در هنگام کودتا عملا به سه قسمت تقسیم شد، عده‌ای هوادار کودتا، عده‌ای هوادار اردوغان و عده‌ای نظاره گر ماجرا و باید منتظر بود و تا دید این اختلافات بار دیگر در کجا بر سرنوشت ترکیه تاثیر خواهند گذاشت.

اما هم اکنون چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ دکتر محرابی در این باره معتقد است نتیجه این اتفاق به نفع اردوغان خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала