گزارش و تحلیل

بندر جديد در "راه ابريشم"

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر A view of the city of Thessaloniki in Greece
A view of the city of Thessaloniki in Greece - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علي رغم خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، چين در نظر دارد سطح همكاري خود را با اتحاديه اروپا مستحكم و حتي از يونان به عنوان كشور بحران زده در اين اتحاديه، استفاده كند. اين موضوع در مذاكرات مقامات عالي رتبه چين و يونان در پكن مورد تاكيد قرار گرفت. در اوايل ماه جولاي براي اولين بار پس از گذشت ١٠ سال، نخست وزير يونان از چين بازديد رسمي كرد.

لي كه چيانگ، نخست وزير چين در ملاقات با الكسيس سيپراس، همتای يونانی خود، از نقش فعال آتن در توسعه روابط بين چين و اتحاديه اروپا، استقبال كرد. او تاكيد داشت كه چين از روند يك پارچگي اتحاديه اروپا به شدت حمايت كرده و هميشه معتقد بوده كه اروپايِ شكوفا و باثبات، منافع كليه كشورها را تأمين مي كند. الكسيس سيپراس نيز به نوبه خود اعلام داشت كه يونان در نظر دارد تا نقش حلقه ارتباطي چين با اتحاديه اروپا را ايفا كند و فعالانه مشوق توسعه چنين روابطي است.
پروفسور سو هائو از آكادمي ديپلماسي پكن، در رابطه با نقش يونان در روابط چين با اروپا، به "اسپوتنيك" گفت:


"اوضاع اقتصادي يونان نامناسب است. از زمان آغاز بحران بدهي هايش به اروپا، اقتصاد او سقوط كرده و بر روي مسائل اجتماعي کشور تاثير گذاشته است. با اين حال هنوز يونان براي چين كشور بسيار مهمي تلقی می شود. از نظر ژئوپليتيك اين كشور جايگاه كليدي دارد چرا كه در مسير آسيا و اروپا قرار گرفته و در زمينه طرح ابتكاري چين موسوم به "يك كمربند، يك راه"، كشور مهمي است. اما از نقطه نظر سياسي، يونان يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است. بحران بدهي او به اروپا باعث بروز يكسري مشكل در روابط دو جانبه يونان با ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا شده است. با اين حال به عقيده چين، اگر او بتواند با موفقيت مشكلات خود را حل كند، مي تواند نقش مهمي را در روند يك پارچگي اتحاديه اروپا ايفا كند. ضمنا پس از تصميم بريتانيا براي خروج از اتحاديه اروپا، يونان موقعيت ويژه ای را كسب كرده است. هـمچنين چين علاقمند است تا اروپا از ساز و كار واحدي در مسائل سياسي و اقتصادي برخوردار باشد. و اگر يونان بتواند در اتحاديه اروپا باقي بماند، فوق العاده مهم است. چين روابط سياسي و اقتصادي خود را با يونان مستحكم كرده و از هيچ تلاشي براي باقي ماندن اين كشور در اتحاديه اروپا دريغ نخواهد ورزيد."

 

لي كه چيانگ در مذاكره با آلكسيس سيپراس اظهار داشت كه چين آماده است به همراه يونان بندر پيره را به يك بندر برجسته و مركز لجستيك در مديترانه و همچنين به دروازه تجارت بين چين و كشورهاي اروپايي تبديل كند. اين امر به مردم دو كشور اين امكان را مي دهد تا از همكاري بوجود آمده، سود و منفعت ببرند.
آلكسي ماسلوف، رئيس بخش شرق شناسي مدرسه عالي اقتصاد روسیه، در مصاحبه با اسپوتنيك اعلام داشت كه اين پروژه براي چيني ها از نظر استراتژيك، بسيار مهم است:


"اين بخشي از طرح جهان شمول چين است. او مي خواهد حمل و نقل دريايي بين قاره اي را كنترل كند. البته در چند سال اخير از فعاليت بندر پيره كمي كاسته شده است. اولا از يك طرف زيرساخت هاي اين بندر، فرسوده و نياز به سرمايه گذاري دارد. و از طرف ديگر تجارت داخلي با اروپا، با كاهش چشمگيري روبرو است. بنابراین اگر اين بندر مورد سرمايه گذاري كلان چين قرار گيرد، در نهايت به بخش دريايي كمربندِ اقتصاديِ راه ابريشم تبديل خواهد شد".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала