گزارش و تحلیل

پیشنهاد باراک اوباما به ولادیمیر پوتین ، نه سر پیاز است و نه ته پیاز

© AFP 2023 / Saul Loebفشار کنگره و عدم تمایل دولت اوباما برای اجرای قانون تحریم روسیه
فشار کنگره و عدم تمایل دولت اوباما برای اجرای قانون تحریم روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند سال است که سیاست کاخ شفید در سوریه فاقد نتایج ملموس می باشد.

 در این  راستا روزنامه  Washington Post The می نویسد که جان کرّی، وزیر امور خارجه در جهت پایان دادن به خون ریزی و تشکیل کابینه جدید در دمشق، مصروف مذاکرات و امضاء تعهدات با روسیه است و هم زمان هشدار می دهد، اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یا بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه از تعهدات مزبور عدول کند،آمریکا حاضر به بررسی طرق دیگر از جمله، حمایت از شورشگران سوری است.

مقامات عالی رتبه آمریکایی بطور علنی تأیید کردند که سوریه و روسیه رژیم ختم عملیات جنگی را که در ماه فوریه با مساعدت آقای کرّی برقرار شده است نقض می کنند. گویا سوریه و روسیه به حملات خود بر مواضع شورشگران که مورد حمایت غرب است ادامه داده و عمداً به بیمارشتان ها و نقاط دیگر زیر ساخت های ملکی ضربات وارد می کنند. غیر از این،  گویا روسها و بشار اسد مانع رسیدن کاروانهای بشردوستانه به شهر هایی که در آن اطفال از گشنگی می میرند، می شوند.

آقای کرّی هشدار کرده است که در ارتباط با نواقض شبیه، ایالات متحده ناچار به تطبیق "نقشه B" خواهد شد  یعنی تقویت حمایت از گروهک های شورشگر مخالف آقای اسد. به نوشته Josh Rogin از نشریه Post ،  مورخ 27 ژوئن، کاخ سفید پیشنهاد جدید را به روسیه ارائه کرده است که محتوایش ذیلاً است: حالا روسیه آن چیزی را که آقای پوتین چند ماه در خیال آن بود، می تواند به دست بیاورد یعنی همکاری نزدیک بین روسیه و ایالات متحده در جهت مبارزه علیه گروهک های شورشگر ضداسدی که "تروریستی" عنوان می شوند. آما در مقابل، روسیه باز هم باید وعده کاهش تشدد بمباران توسط نیروهای هوایی خودی و رژیم اسد، مناطقی که حامی غرب می باشد، بدهد.

به نظر بعضی تحلیلگران، یگانه ترین نتیجه این تعهد، تقویت مواضع رزیم آقای اسد که رفتار ظالمانه اش به استقرار داعش و القائده منجر شد خواهد بود. در قالب این تعهد، روسیه و ایالات متحده مبارزه مشترک علیه گروهک منشعب از القائده که "جبهه النصره" نامیده می شود و در فدراسیون روسیه ممنون است خواهد نمود. در حال حاضر گروهک "جبهه النصره" در چند منطقه سوریه از جمله در حلب، در مقابل رژیم آقای اسد سرسختانه جنگ می کند.

ولی در عمل، دستجات "جبهه النصره" با گروهک های شورشگر دیگر آمیخته شده اند. اکثر شبه نظامیان سوری نه بر اساس مفکوره ایدئولژی بلکه طبق اصول "با پولدار کباب، نه دود کباب"، به "جبهه النصره" پیوسته اند. پیشروی به مواضع آنان، به رژیم آقای اسد امکان دسترسی به هدف اصلی، پس گرفتن حلب هموار ساخته، سود جدی در جنگ داخلی را تأمین می کند. مواضع نیروهای ضداسدی حامی غرب می توانند به حد چشمگیری متضرر شود حتی اگر روسیه و رژیم اسد دست به محدودیت پروازها بزنند. لیکن تجارب گذشته خاکی از احتمال بسیار کم انجام این کار است.

سیاستمداران کاخ سفید اعتراف می کنند که گزینه دیگر غیر از کنار آمدن با آقای پوتین ندارند. به قول آنان، "نقشه اسبق B" یعنی تقویت حمایت شورشگران، فقط می توانست به افزایش تشدد عملیات جنگی منجر شود. رئیس جمهور اوباما از سال 2012 برای رد کردن پیشنهادات از حمایت فعال نیروهای ضداسد، صرف نظر از آنکه سوریه و تمام منطقه به هرج و مرج، خون ریزی و بحران بشری فرو می رفت، از این استدلال استفاده و کار می گرفت. ظاهراً، آقای اوبامی تمایل ندارد از اشتباهات فاجعه آمیز گذشته خود در سوریه درس عبرت بگیرد. پیشنهاد کنونی ایالات متحده آمریکا، اگر البته مورد پذیرش آقای پوتین باشد، اوضاع را بیش از پیش بدتر خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала