گزارش و تحلیل

یک محقق: ترکیه می‌تواند در وضع «مادر جایگزین» داعش قرار گیرد

© AFP 2023 / Ozan KöseAtatürk Havalimanı'nda saldırı
Atatürk Havalimanı'nda saldırı - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان در امور سیاسی به بحث‌ها حول علل و پیامد های عمل تروریستی در فرودگاه اتاتورک استانبول ادامه می‌دهند.

متین گورجان محقق مسایل امنیت و مبارزه با تروریسم به تغییر استراتژی اعمال داعش  در اراضی ترکیه توجه کرده و در مصاحبه با اسپوتنیک چنین گفت:

"تروریست های داعش شروع از عمل اول خود در شهر سوروچ ترکیه همواره اقشار سیاسی و مذهبی مخالف را به عنوان هدف اقدام های خود  انتخاب می‌کردند و اما در فرودگاه اتاتورک برای اولین بار برای حمله عابران اتفاقی و افراد ساده انتخاب شده بودند. بعلاوه نباید تاریخ انجام آن عمل را از یاد برد. روزی که در فرودگاه اتاتورک صدای انفجار ها بگوش رسید مصادف با دومین سالگرد اعلام خلافت داعشی بود. تاسیس این خلافت 28 ژوئن 2014 اعلام گردید. همچنین باید اهمیت این امر فهمیده شود که داعش این اقدام تروریستی را چگونه طرحریزی کرده و برای انجام آن از چه کسانی استفاده نمود. اگر شبه نظامیان داعش از رقه فرستاده شده بودند یک موقعیت است و اگر از سلولی موجود در خاک ترکیه استفاده شد وضع کاملاً دیگری است. راهکار دوم به مراتب خطرناک تر است زیرا بنا به اطلاعی که در دست هست در ترکیه حدود 50 ساختار تروریستی عمل می کنند".

به گفته متین گورجان، عمل تروریستی در فرودگاه اتاتورک می‌تواند پیش درآمد وقوع یک سلسله اعمال تروریستی آتی جهادیون نه تنها در ترکیه بلکه در دیگر کشور ها باشد زیرا داعشی ها به قول معروف ترکیه را «مادر جایگزین» خود می دانند. بسیاری اعضای داعش در ترکیه آموزش دیده و موج تروریسم از این کشور به دیگر جا ها سرایت خواهد کرد. داعش برای بسیج نیرو ها و برنامه‌ریزی و آماده سازی حملات جدید به یک مرکز احتیاج دارد. به مجرد تضعیف بیشتر مواضع جهادیون در سوریه و عراق داعش به کمکرسانی پولی و لجستیک فزاینده عناصر خود در دیگر کشور ها دست  خواهد زد. کشور هایی که در آنجا از آزادی نسبتاً وسیع عمل برخوردار است. بدبختانه ترکیه از اینگونه کشور ها به شمار می آید. این سیاستشناس در ادامه گفت:

"و اما در رابطه با عمل تروریستی اخیر این سؤال پیش می‌آید که آنکارا برای  تأمین امنیت ترکیه از کدام اولویت ها پیروی می کند. رهبری ترکیه از میان خطر های اساسی هم به حزب کارگران کردستان پ ک ک و هم به داعش اشاره می کند. آنکارا تلاش می‌کند با یک تیر دو نشان را بزند، ولی این کار میسر نیست و باید فهمید که رهبری ترکیه در این مبارزه کدام هدف را واقعاً اولویتدار می داند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала