گزارش و تحلیل

اپوزیسیون ترکیه: عقد توافق ترکیه – اسرائیل در باره عادی سازی روابط به معنای قبول رسمی قانونی بودن محاصره غزه است

© REUTERS / Mohammed Salem عفو بین الملل و ارایه شواهد جنایات جنگی اسراییل در نوار غزه
عفو بین الملل و ارایه شواهد جنایات جنگی اسراییل در نوار غزه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه - حزب اساسی مخالفان از توافقنامه عادی سازی منعقده میان ترکیه و اسرائیل نقد کرده و آنرا بعنوان به رسمیت شناخته شدن قانونی بودن محاصره نوار غزه تلقی کرد

وتکو چاکی آذر نماینده این حزب از استان اسکی شهر و عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه پارلمان ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک در این باره چنین گفت:

چنانکه می‌شود از متن این توافقنامه قضاوت کرد، محاصره نوار غزه بر قرار شده از سوی اسرائیل برداشته نشده است. نخست وزیر اسرائیل در این رابطه با صراحت تمام گفت: «محاصره برداشته نشده و نخواهد شد». در این موقعیت باید از هر شهروند ترکیه پرسید که اگر محاصره برداشته نشده و ما موافقیم کمک‌های نوعدوستانه را از طریق بندر اشدود اسرائیل به فلسطین حمل کنیم چرا ما 6 سال پیش اجازه دادیم که افراد بی‌دفاع ما در آب‌های دریای مدیترانه بدون محافظت لازم دست به اقدام بزنند. الان چه کسی از میان مقام ها بتواند به مردم ترکیه توضیح دهد که چرا در آن اقدام وحشتناک 10 نفر بی‌دفاع کشته شد؟»

همصحبت دیگر ما مولوت دودو نماینده پارلمان از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در استان ختای، عضو کمیسیون پارلمانی در امور بین‌المللی اهمیت استراتژیک مناسبات با اسرائیل را تأکید کرده چنین گفت:

«ما طرفدار عادی سازی مناسبات با اسرائیل هستیم ولی یک نکته مهم وجود دارد. ترکیه برای عادی سازی چند شرط پیش کشیده و مهمترین آن‌ها لغو محاصره نوار غزه است. لیکن این قضیه حالا هم روشن نیست و دولت از دادن اعلامیه در باره محاصره همیشه شانه خالی می کند. با در نظر داشت این من حدس می‌زنم که حصول توافق بدون احتساب لغو محاصره به نفع ترکیه و منطقه خاور نزدیک نیست و از این بابت کامل و کافی نمی باشد».

مولود دودو در مورد خواهش تفسیر کردن اعلامیه های رهبری ترکیه در باره لغو ممکنه محاصره نوار غزه در حالیکه اسرائیل به تحریم فلسطین ادامه می‌دهد چنین گفت:

«این تاکتیکی است که دولت حزب عدالت و توسعه همیشه در سیاست خارجی خود به آن متوسل می شود. استراتژی حزب عدالت و توسعه این است که حقیقتی که برای سراسر جهان عیان و هویدا است برای محافل اجتماعی ترکیه بطور مسخ شده معرفی می‌شود تا از آن بتوان برای ایجاد دستور روز سیاست داخلی استفاده کرد. در مورد اعلامیه ها در خصوص محاصره غزه می‌توان همین گفت. موقعیت کاملاً روشن است. اسرائیل اعلام کرده که محاصره را ادامه خواهد داد. از این رو من گمان می‌کنم که همه تلاش‌های رهبری ترکیه معطوف به تزیین واقعیت کنونی عبث و بیهوده است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала