گزارش و تحلیل

متصرف رقه، برنده جنگ سوریه نیست

© AFP 2023 / StringerБойцы Сирийской армии в провинции Ракка
Бойцы Сирийской армии в провинции Ракка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش زیر فشار بی سابقه قرار گرفته است. شهر رقه، پایتخت خود اعلام شده داعش از دو طرف مورد حمله و هجوم هست.

نیروهای دولتی سوریه، خط دفاعی تروریستها را در نزدیکی شهرک طَبکه شکست کردند. هم زمان، دسته های عشایری کردی با مساعدت ایالات متحده درگیر جنک در منبیج هستند. گروهک با اصتلاح دولت اسلامی در وضع وخیم قرار دارند که مداوم رو به خرابی می رود.در این روزها، ارتش سوریه دست حمله به اراضی که سالها زیر نفوذ داعش بود زدند. این منطقه در 50 کیلومتری شهر رقه، کمتر از یک ساعت راه سواری است. هدف پیشروی، شگست محاصره طَبکه، بزرگترین شهر پیرامون رقه است. از این شهر، ارتش سوریه می توانست پیشروی عملی را به پایتخت افراطگرایان شروع کند.
مواضی با ارتش دولتی، نیروهای دمکراتیک سوریه به پیشروی خود به شهر منبیج که در 150 کیلومتری رقه واقع است، ادامه می دهند. در ماه مه 2016 آنها اعلام کردند که قصد دارد پایتخت داعش را تصرف کند. متصفانه، حرف آنها با عمل برابر نیست و پیشروی این نیرو به کندی صورت می گیرد. ظاهراً، نیروی دمکراتیک بر مناطق دیگر سوریه متمرکز شده ادعای آن دارند که در صدد قطع راه های تدارکاتی این گروهک از طریق مرز ترکیه هستند.
اکثر رسانه های گروهی حوادث جاری را مسابقه ای برای به دست آوردن شهر رقه می نامند. به نظر می رسد که فرقی نیست کدام طرف رقه را تسخیر و تصرف می کند. مهم آن است که شهر از وجود تروریستها پاک شود. لیکن ایلالات متحده، نگرانی نسبتاً اشد ابراز می کنند.
جون کرّی، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار میکند:" روسیه باید درک کند که سبر ما خد دارد. عملاَ، در مسئله جزب اصد به مسئولیت، سبر و حوصله ما لبریز شده است".
چی اهمیتی دارد، کدام طرف رقه را از دست داعش می گیرد؟ همه علاقمند به سرکوب شدن گروهک داعش هستند. با تعصف، اعتبار در میان است عواقب مشخصی به دنبال آن وجود دارند.
اگر رقه را نیروهای دمکراتیک سوریه که از طرف شمال در حرکت اند، تصرف کند، برای آمریکا شرایطی فراهم می شود که به مالیات دهندگان خود اعلام کند، "حالا دیدید، صدها میلیارد دلار شما برای این مصرف شده است".بدون شک،این، برای آمریکا، بهره وری مشخص است.
اگر رقه را نیروهای دولتی اصد که از طرف دیگر در حال پیشروی استند تسخیر کند، مشروعیت حاکمیت اصد دیگر زیر سوئال نخواهد بود چون آشکار است که دولت وی تا کنون در رویاروی داعش ایستاده است. آشکار است، در میان، ورق برگشتن دولت عربی سوریه است.
باید ذکر شود که آزادی رقه، بی اندازه دشواری است. در شهر حدوداً 250 هزار نفر زندگی می کند و بعید نیست که درگیریهای شدیدی خیابانی و کوچه به کوچه در انتظار یگانهای حمله ور باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала