گزارش و تحلیل

نمایندگان ترک خواهان عادی سازی مناسبات با روسیه هستند

© REUTERS / Murad Sezerاردوغان رییس جمهور ترکیه
اردوغان رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامه رجب طیب اردوغان از نظر ایشان گامی دیپلماتیک در راستای عادی سازی روابط بین روسیه و ترکیه است.

طی هفته جاری نامه ای از سوی رجب طیب اردوغان خطاب به ولادیمیر پوتین در قالب پروتکل های مرسوم ارسال شده که به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیازی به پاسخ ندارند.

نتیجه نظرسنجی های صورت گرفته توسط خبرگزاری اسپوتنیک در بین نمایندگان ترکیه نشان می دهد که نامه رجب طیب اردوغان از نظر ایشان گامی دیپلماتیک در راستای عادی سازی روابط بین روسیه و ترکیه است. سیاستمداران ترک بر ضرورت عادی سازی روابط بین دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کردند که این گام از سوی روسیه مثبت ارزیابی شود.

مصطفی الیتاش وزیر سابق اقتصاد ترکیه می گوید: «من معتقدم که نامه رییس جمهور و نخست وزیر خطاب به همتایان روس خود حامل پیامی برای تاکید بر ضرورت باز کردن صفحه ای جدید در مناسبات بین کشورها و توسعه همکاری های راهبردی است که طی سال های متمادی از آن حمایت به عمل آمده است. من امیدوارم که طرف روس به این گام پاسخ مثبت می دهد. زیرا مردم دو کشور به خوبی با یکدیگر معاشرت داشته و مناسبات دوستانه و حسن همجواری که طی ده ها سال تقویت شده است، بین آنها تا امروز برقرار است. تا به امروز مردم دو کشور از تعاملات مثبت و ثمربخش چه در بخش تجارت و چه در شاخه گردشگری حمایت کرده اند. ما امیدواریم که این نامه ها سرآغازی باشد برای شروع مرحله ای جدید در مناسبات دو کشور. طرف روس پیشتر گام هایی برداشته و ملاقات هایی با وزیر امور خارجه ترکیه انجام داده است. بحران حاصله در روابط به لطف گام های دو طرف حل و فصل می شود. من امیدوارم که مناسبات ما دوباره برقرار شود و باید چنین شود.

مصطفی الیتاش همچنین از هواپیمای بمب افکن نیروهای هوایی روسیه که 24 نوامبر 2015 به دست نظامیان ترک منهدم شد سخن به میان آورده و پیشنهاد داد که سیاست را از اقتصاد جدا کنیم.

اوتکو چاکرازر نماینده حب اپوزیسیون مردمی و جمهوریخ واه نیز معتقد است که عادی سازی روابط به نفع مردم دو کشور است. وی می گوید: «عادی سازی مناسبات ترکیه و روسیه به نفع مردم دو کشور است و برای تامین امنیت در سوریه، قفقاز و دریای سیاه اهمیت فوق العاده ای دارد. هر دو کشور بازیگران مهم ژئوپولتیک هستند. اختلاف بین دو کشور از یک طرف منجر به طولانی شدن روند حل و فصل بحران سوریه می شود و از طرف دیگر به منابع ملی آنها آسیب وارد می کند. تاثیر منفی بحران هم در ترکیه و هم در سوریه مشاهده می شود. به همین خاطر برقراری مناسبات دو جانبه به نفع مردم است.»

اوتکو چاکرازر در ادامه می گوید که این نامه ها در زمانی ارسال شده اند که مناسبات ترکیه و روسیه دوره سختی را پشت سر می گذارد و هر دو سعی ارند تنش ها را برطرف کنند.

محرم وارلی دیگر نماینده حزب اپوزیسیون جنبش ملی از استان آدانا می گوید: «من در وهله اول شهروند ترکیه هستم و به چشم انداز از سرگیری مناسبات بین ترکیه و روسیه خوش بینم. اگر نامه رییس جمهور و نخست وزیر موثر واقع شود، خوب است. تنشهای موجود در روابط دو کشور به نفع هیچ کس نیست. ما باید از مناسبات خوب با همسایگانمان حمایت کنیم، این حمایت ها شامل سوریه و عراق نیز می شود. سوریه و عراق کشورهایی هستند که ما قادریم به توسعه تجارت آنها کمک کرده و از تعاملات اقتصادی با آنها حمایت به عمل آورده و حتی به آنها به عنوان شریک نیاز داریم. به همین خاطر امیدوارم که این نامه ها از طرف روسیه مثبت ارزیابی شده و تماس های دیپلماتیک را بین کشورها فعال نموده و بر همکاری های اقصتادی نیز تاثیر بگذارند. ما امیدواریم که روسیه نیز از طرف خود گام های دیپلماتیک بردارد. مشکلات در مناسبات بین کشورها نباید به درازا بشکند. درست ترین راه برای خروج از شرایط بوجود آمده این است که هر چه سریعتر مناسبات را عادی کنیم.»

لازم به یادآوی است که مناسبات دو کشور بعد از منهدم شدن جنگنده روس توسط ترکیه در اواخر سال 2015 به شدت وخیم شد و روسیه در پاسخ تحریم هایی را در روابط اقتصادی با ترکیه وضع کرد. در ادامه آنکارا اعلام کرد که خواهان از سرگیری روابط است. اما مسکو تاکید کرد که از سرگیری روابط تنها بعد از عذرخواهی رسمی آنکارا و پرداخت غرامت به خاطر منهدم کردن هوپیما امکان پذیر می باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала