گزارش و تحلیل

کارشناس ایرانی : اورلاندو روحیه اسلام هراسی را تقویت می کند

© AP Photo / David Goldmanکارشناس ایرانی : اورلاندو روحیه اسلام هراسی را تقویت می کند
کارشناس ایرانی : اورلاندو روحیه اسلام هراسی را تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عمر متین مهاجم به کلوپ شبانه اورلاندو در آخرین یادداشت هایش در فیس بوک به رهبر داعش ابوبکر البغدادی سوگند وفاداری خورده و همچنین حمله های جدید سازمان تروریستی را پیش بینی نمود.

در حال حاضر تمامی صفحات عمر متین بسته شده است. رون جانسون ، نماینده کمیته سنای آمریکا در امور امنیت درخصوص محتوای این یادداشت به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز شرح می دهد. به گفته ی وی عمر متین از آمریکا و روسیه خواست که بمباران به داعش را متوقف کنند.
به گفته ی منبعی در اف بی آی ، این جانی 16 تماس تلفنی از محل حادثه داشت. پیشتر رئیس اف بی آی جیمز کمی گفته بود که عمر متین از کلوپ شبانه به خدمات نجات 911 زنگ زده و گفته بود که همزمان از فرمانده ی داعش ، مبارزین گروهک جبهه النصره (ممنوع در روسیه) و برادران تسارنایف حمایت می کند.
زینب قاسمی ، کارشناس برجسته مرکز مطالعات آمریکا و تحلیل گر سیاسی مستقل ایرانی از تهران در مصاحبه ای با مارینا الشعلان در خصوص ارتباط این جانی با داعش توضیح میدهد:


این حادثه تاسف بار است چرا که مرگ هر انسانی باعث ناراحتی است و به عنوان یک حادثه تروریستی محکوم است.
اما سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه کسی این گروه ها را به وجود آورد ه است و کدام دولت ها از این گروه های تروریستی حمایت می کنند. فراموش نکنیم که دولت ایالات متحده و سرویس های امنیتی این کشور در دهه 1980 القاعده را برای مقابله با شوروی سابق در افغانستان به جود آوردند و حمایت کردند. این افراد را دولت ایالات متحده و سرویس های امنیتی شان بعضا در خاک خودشان آموزش دادند و تربیت کردند. آنچه مسئله را تاسف بار تر می کند این است که ایالات متحده با وجود حملات یازده سپتامبر 2001 باز سیاست های غلط خود را تکرار کرد و به حمایت خود از دولت موسوم به دولت اسلامی عراق و شام که در واقع شاخه ای از القاعده عراق است ادامه داد. مایکل فلین مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون در مصاحبه ای با الجزیره صراحتا اعلام کرد که ایالات متحده از شکل گیری این گروه اطلاع داشته و نه تنها از آن جلوگیری نکرده است بلکه آن را یک "سرمایه راهبردی" در منطقه می دانسته است. یعنی ایالات متحده به همان گروهی که در یازده سپتامبر 2001 به این کشور حمله کرده و هزاران آمریکایی را کشته است مجددا کمک کرده است و هم پیمانان آمریکا در منطقه یعنی ترکیه، عربستان، امارات و قطر نیز به دلیل حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده مسئول این حوادث هستند.
نکته دیگر مسئله پوشش رسانه ای حوادثی از این دست است. مسلمانان بیش از هر جمیعت دیگری قربانی جنایات گروه های تروریستی هستند که توسط آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن حمایت و مسلح می شوند. داعش چندین میلیون مسلمان را در همین چند سال اخیر در عراق وسوریه کشته،آواره و زخمی کرده است که بسیاری ازآنان زنان و کودکان هستند. اما متاسفانه بسیاری از این جنایات یا اصلا پوشش خبری داده نمی شوند یا رسانه به سادگی از کنار آن ها می گذرند. مسئله این است که آیا جان یک کودک عراقی، سوری و یمنی با جان یک آمریکایی برابر نیست و اگر این طور است چرا نه رسانه ها ونه دولتمردان واکنش مشابهی نشان نمی دهند و در مواردی حتی آن را توجیه می کنند.
به عنوان مثال فقط یک روزپیش از حادثه اورلاندو داعش در فلوجه 30 تن را که اکثر آنان زن و کودک بودند به بدترین شکل به قتل رساند اما شاید کمتر کسی در غرب از این حادثه با خبر شده است. هر روز در یمن غیرنظامیان، زنان و کودکان بی گناه توسط عربستان سعودی و با حمایت ایالات متحده به قتل می رسند یا در اثر گرسنگی جان خود را از دست می دهند اما نه تنها به این مسئله اهمیتی داده نمی شود بلکه نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل حذف می شود.

به عقیده ی این کارشناس ، جنایت در اورلاندو اسلام هراسی را در جامعه ی غربی تقویت می کند.


به نظر می رسد که باید شاهد افزایش موج اسلام هراسی بر ضد مسلمانان در غرب و همین طور در ایالات متحده باشیم. به هر حال این حادثه توسط یک جوان آمریکایی افغانی تبار به نام عمر متین اتفاق افتاده است هر چند که نزدیکان وی در مصاحبه هایی اعلام کرده اند که عمر متین فرد مذهبی نبوده است. ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهویر آمریکا با اشاره به حادثه اورلاندو بر مواضع افراطی خود تاکید کرده است و یادآوری کرده که وی که پیشنهاد «ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا» را مطرح کرده بود و این حادثه شاید بتواند درصد طرفداران ترامپ را تا حدی افزایش دهد.
در سطح عامه اسلام هراسی در ایالات متحده پس از حوادث پاریس و بلژیک افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود که شامل حمله به زنان محجبه، حمله به مساجد، و حمله به خانه ها یا مراکزی که به مسلمانان تعلق دارند، است. متاسفانه این نوع حوادث باعث می شود مسلمانان ساکن در این کشورها در هراس دائمی به سر برند و برخی سعی کنند هویت یا پوشش اسلامی خود را تغییر دهند و بیشتر به انزوا رانده شوند. اما آنچه که ایالات متحده و مقامات این کشور باید به آن توجه کنند این است که به جای مقصر دانستن «اسلامگرایی افراطی» در این حوادث دست از حمایت خود از گروه های تروریستی بردارند و تاریخ را چند باره تکرار نکنند چرا که پیامدهای آن در نهایت به خود آنان بازمی گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала