گزارش و تحلیل

لهستان آماده برای پذیرش ارتش آمریکا

© REUTERS / Kacper Pempelلهستان آماده برای پذیرش ارتش آمریکا
لهستان آماده برای پذیرش ارتش آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی از کشورهای اروپایی در بعضی موارد سیاستی را اجرا می کنند که تلاش می کند کشور سوم را درگیر کرده و ضمن آن منافع ملی خود را از یاد می برند.

نماینده کمیته دفاع دومای روسیه ولادیمیر کومیدوف ضمن نقد تصویب قانون مربوط به اجازه ورود نیروهای خارجی به کشور لهستان این مطلب را ذکر نمود.
ولادیمیر کومیدوف تاکید کرد: این تنها یکی از حلقه های زنجیر مراسم های ضد روسی است که در اروپای شرقی اجرا می شود. باید یک مسئله ی ساده را درک کرد: شرکای ما از مدتها پیش این سوال را از خود نمی پرسند: " چرا؟" " علیه چه کسی؟" و " آیا لازم است؟". مسئله ی اصلی برای آنها این است که تمایل و خواست شرکای — صاحب خود را برآورده کرده و در خصوص هزینه های اخلاقی و اقتصادی نمی اندیشند. "
قانون جدید که ورود نیروهای ارتش خارجی را به کشور مجاز می داند از جمله نیروهای عکس العمل سریع ناتو ، پانزدهم ژوئن در لهستان تصویب شد. این سند استانداردهای حقوقی جدیدی را وضع می کند که بر طبق آن ارتش خارجی می تواند عملیات های نظامی در تمایز از مانورها در زمان صلح و در محدوده ی لهستان انجام دهد."
دفتر خبری دولت ضمن تهیه لایحه قانونی اطلاع داد: "در عمل آنها می توانند حمایت کشور ما را در صورت لزومِ اجرای اقدامات برای مقابله و جلوگیری و یا استفاده از نیروهای عکس العمل سریع در محدوده ی لهستان و یا در فضای هوایی داشته باشند."
زیگموند دزنچولوسکی ، تحلیل گر لهستانی در مصاحبه ای با روزنامه روسی " ایزوستیا" تصویب این سند را روندی دانست که توافق بدست آمده در ناتو را قانونی کرده است.
دزنچولوسکی شرح داد: " پیش تر در جلسه وزرای دفاع کشور و اعضای ناتو تصمیم مربوط به استقرار چهار گردان در دول اروپای شرقی تصویب شده بود. این تصمیم باید در جریان جلسه سازمان در ورشو که هشتم و نهم ژوئیه برگزار می شود تصویب گردد. در ارتباط با گردان هایی که در محدوده ی لهستان مستقر می شوند ، درواقع سربازان آمریکایی آنها را تکمیل می کنند. قانون مذکور پایه های حقوقی حضور نظامیان خارجی را تنظیم می کند."
توافق مربوط به حضور ارتش خارجی در لهستان را رئیس جمهور به درخواست وزیر دفاع پس از دریافت توافق نخست وزیر اعلام می کند. ارتش متحدین می توانند از حقوق و مزایای ارتش لهستان برخوردار باشند.
به عقیده ی لاریسا لیکوشینا کارشناس دانشکده ی مطالعات اسلاو آکادمی علوم روسیه ، قانون جدید ادامه ی دوره ی تقویت همکاری با اتحادیه آتلانتیک شمالی است که ورشو طی چندین سال از آن حمایت و پشتیبانی می کند.
لاریسا لیکوشینا می گوید: " لهستان ناتو را به عنوان ضامن امنیت خود بررسی کرده و سعی دارد که حضور این ساختار در محدوده اش محسوس تر شود. به ویژه این روند طی نخست وزیری بیاتا شیدلو تقویت شد. این قانون در واقع برای شکل گیری اوضاع ناسالم در کشور تصویب می شود وقتی که وجود تهدید خیالی از جانب روسیه به شهروندان تاکید می گردد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала