گزارش و تحلیل

دردسرهای شباهت به خارجی ها برای یک افغان

© Sputnikغلام‌رضا مجیدی
غلام‌رضا مجیدی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید داشتن چهره ای شبیه خارجی ها یعنی موهای بور و چشمان آبی در برخی از کشورهای آسیایی یک امتیاز و یا شانسی برای فریب دیگران باشد اما برای غلام رضا مجیدی یک امتیاز در ایران و در افغانستان دردسرساز بود.

غلام رضا مجیدی یک جوان سی ساله افغان است که موهای طلایی رنگ ، صورت گلگون و چشمان آبی اش از او فردی شبیه به شهروند اروپایی یا روسی ساخته است. آقای مجیدی که اهل سرپل افغانستان است در ایران متولد شد. او شش سال پیش به افغانستان برگشت و اکنون به دور از اعضای خانواده اش در کابل زندگی می کند.
قد و قامت غلام رضا به شهروندان اروپایی شبیه نیست ، چرا که او مانند سایر افغان ها قد کوتاهی دارد.
هر کسی در نگاه اول به او دچار اشتباه می شود. چون موهای بلوند و چشمان آبیش از او یک فرد خارجی ساخته است. او به خاطر شباهتش به خارجی ها ، بارها در خیابان ها و کوچه ها فحش و ناسزا شنیده است. در افغانستان به شهروندان کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولا خارجی می گویند. برخی از افغان ها بدلیل تنفرشان از خارجی ها به آنها فحش می دهند.
غلام رضا مجیدی به خاطر چهره ی خاصش خاطرات جالبی در افغانستان دارد. او برای آنکه هویت افغانی بودنش را به افرادی غیر از دوستان و نزدیکانش ثابت کند ، مجبور است که همیشه کارت شناسایی با خود داشته باشد. زبان مادری مجیدی دری است ، اما به خاطر اینکه سال ها در ایران زندگی کرده و در آنجا متولد شده فارسی را با لهجه ی ایرانی صحبت می کند. این مساله نیز دیگران را به شک می اندازد که شاید او فردی خارجی است که زبان فارسی را در ایران آموخته است.
باج دادن به پلیس
غلام رضا مجیدی سال گذشته با تعدادی از دوستانش به ولایت پروان در شمال کابل سفر کرد. او در مسیر بازگشت در ایست بازرسی با پلیس روبرو شد. زمانی که پلیس به داخل ماشین سرک می کشد دوستانش با اشاره به مجید می گویند که او یک خارجی است و با خود پاسپورت ندارد ، پلیس نیز او را از ماشین پیاده می کند و به قرارگاه می برد. ازوی می خواهند که پاسپورتش را بدهد اما او با خودش هیچ مدرکی برای احراز هویتش نداشت. غلام رضا می گوید: " پلیس گفت من را به شرطی رها می کند که پنج هزار افغانی به آنها بدهم. با چانه زنی آنرا به هزار و پانصد افغانی رساندم و پول را نیز از دوستانم گرفتم و به پلیس دادم تا آزادم کنند. "

© Sputnikغلام رضا مجیدی
غلام رضا مجیدی - اسپوتنیک ایران
1/3
غلام رضا مجیدی
© Sputnikغلام‌رضا مجیدی
غلام‌رضا مجیدی - اسپوتنیک ایران
2/3
غلام‌رضا مجیدی
© Sputnikغلام‌رضا مجیدی
غلام‌رضا مجیدی - اسپوتنیک ایران
3/3
غلام‌رضا مجیدی
1/3
غلام رضا مجیدی
2/3
غلام‌رضا مجیدی
3/3
غلام‌رضا مجیدی

این برخورد پلیس برایش تجربه می شود تا از این پس در خارج از شهر کابل به سفر زمینی نرود. او می گوید که برخوردهای دیگری هم با پلیس داشته است که با نشان دادن کارت شناسای اش ثابت کرده که افغانی است. و یا اینکه با آشنایان و دوستان تماس گرفته و خود را از دست پلیس نجات داده است.
غلام رضا مجیدی می گوید که حضورش در برخی از مراسم ها و مکان های مذهبی نیز برای خیلی از افغانها سوال برانگیز است. او یک بار به زیارتگاه سخی می رود و نماز می خواند. هنگام نماز خواندن ، شخصی از او فیلم برداری می کند تا در فیس بوک بگذارد و بگوید که یک خارجی مسلمان شده در زیارتگاه سخی نماز می خواند.
غلام رضا مجیدی می گوید تا زمانی که در ایران زندگی می کرد ، موهای بور و چشمان آبی اش فرصت خوبی بود تا دوست هایی پیدا کند. به گفته ی او دختران ایرانی علاقه زیادی به مردان بور دارند. آقای مجیدی می گوید که در ایران توانسته بود توجه دختران زیادی را به خود جلب کند. اما این شانس را در افغانستان ندارد چرا که چهره ی شبیه به خارجی ها در افغانستان مشکل ساز بوده و حتی گاهی می ترسد که به عنوان خارجی مورد هدف قرار گرفته و یا او را بدزدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала