گزارش و تحلیل

ترکیه باید رسما عذرخواهی کند

© REUTERS / Stringer قاتل خلبان روس
قاتل خلبان روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنکارا باید رسما به خاطر اشتباه صورت گرفته عذرخواهی کند و علاوه بر این ضمن مجازات مقصرین، غرامت پرداخت کند.

ولادیمیر جباروف معاون اول کمیته شورای فدراسیون در امور بین الملل اعلام کرد که مسکو آلپارسلان چلیک را در جریان کشتن خلبان روس مقصر می داند. متهم کردن وی به حمل غیرقانونی سلاح تاثیری بر حل و فصل مناسبات بین مسکو و آنکارا نمی گذارد.

وی در ادامه توضیح می دهد: «متهم کردن این شخص نظامی نمی تواند به عنوان گامی برای آشتی باشد. ترکیه باید به خاطر کشتن خلبان روس و منهدم کردن هواپیمای روسی عذرخواهی کند. مجازات چلیک نیز در این مساله اقدام نادرست است. یک شهروند روس در این حادثه کشته شده و دولت ترکیه متهم را به خاطر حمل غیرقانونی اسلحه مجازات می کند. به اعتقاد من از نظر حقوقی مشکل دارد. شرایط روسیه برای عادی سازی روابط با ترکیه به قوت خود باقی است. آنکارا باید رسما به خاطر اشتباه صورت گرفته عذرخواهی کند و علاوه بر این ضمن مجازات مقصرین، غرامت پرداخت کند.»

ریانوستی به نقل از مراد اوستیونداگ وکیل چلیک اعلام کرده که دادستانی ترکیه آلپارسلان چلیک را به خاطر حمل غیرقانونی اسلحه محکوم به هشت سال حبس کرده است. وی همچنین توضیح می دهد: «دادستانی حکم نهایی را آماده کرده و به دادگاه تحویل داده است. اگر دادگاه آن را تایید کند، حکم به اجرا در می آید. طبق قوانین ترکیه، حمل غیرقانونی اسلحه بین 5 تا 8 سال حبس به دنبال دارد».

لازم به ذکر است که چلیک روز 30 مارس در شهر ازمیر به همراه 14 شبه نظامی دیگر بازداشت شد. پلیس از این گروه تعدادی اسلحه خودکار ثبت نشده و کلت کشف و ضبط کرده است. رسانه های ترکیه در همین رابطه نوشته اند که چلیک در هنگام بازداشت اعتراف به قتل آلگ پیشکوف خلبان روس کرده است. با این حال در حین بازپرسی ها چلیک اعترافات خود را تغییر داده و گفت که از همکارانش خواسته بوده به خلبان روس شلیک نکنند. روز 27 دسامبر 2015 وی در روزنامه حریت چاپ ترکیه راجع به همدستی خود در قتل خلبان روس گفته بود. چند روز بعد از انتشار این مطالب در روزنامه، وزارت امور خارجه روسیه به آن واکنش نشان داد.

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما از دولت ترکیه می خواهیم که اقدامات مقتضی را نسبت به بازداشت چلیک و همدستانش اتخاذ کرده و به خاطر قتل خلبان روس و همچنین مشارکت در عملیات نظامی در چارچوب تشکل مسلح غیرقانونی در قلمروی کشور بیگانه افراد نامبرده را مجازات کند».

پس از این جریان چلیک بازداشت شد. اما نه اعترافات وی در مصاحبه با روزنامه حریت و نه سخنانش در ضمن پروسه دادگاه تاثیری بر موضع گیری دادستان ترک نداشت و در نتیجه تمامی اتهامات در رابطه با قتل خلبان روس از وی برداشته شد. به گفته وکیل چلیک، اسناد و استدلالات برای اثبات اتهامات موکلش کافی نبودند.

در رابطه با حمل غیر قانونی اسلحه نیز ظاهرا ترک ها منتظر واکنش مسکو هستند. زیرا چلیک را به خاطر حمل غیرقانونی اسلحه به زندان می اندازند و نه به خاطر قتل خلبان روس. آندره والودین کارشناس ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه می گوید: «رییس جمهور رجب طیب اردوغان خود را در شرایط بدی قرار داده و سعی دارد به نوعی خود را از این معرکه بیرون بکشد. ما چندین بار شنیده ایم که آنکارا مایل به عادی سازی روابط با روسیه است. حتی ترکیه به خاطر کشت شدن کارگران معدن در روسیه به خاطر وقوع انفجار پیام تسلیت فرستاد. جریان چلیک را هم باید در همین راستا تحلیل کرد. ترکیه با هر حرکت می خواهد واکنش روسیه را ببیند.»

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала