گزارش و تحلیل

نقطه پایان روند تخاصمی روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس- گفتگو با کامران کرمی

© REUTERS / Maxim ZmeyevГлава МИД РФ Сергей Лавров после заседания стратегического диалога Россия - Совет сотрудничества арабских государств Персидского залива
Глава МИД РФ Сергей Лавров после заседания стратегического диалога Россия - Совет сотрудничества арабских государств Персидского залива - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- چندی پیش سید حسن موسویان، عضو تیم پیشین مذاکرات هسته ای و معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در مقاله ای که نشریه هافینگتون پست آن را منتشر نمود نسبت به روابط ایران با کشورهای عربی هشدار داد و استراتژی تقابلی ریاض بعد از قطع روابط با تهران را در 7 محور تشریح نمود.

معنی این استراژی هفتگانه برای ایران این است که عربستان به لیست تهدیدات اصلی امنیت ملی ایران اضافه شده است. در این خصوص کامران کرمی- کارشناس و تحلیلگر مسائل عربستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

- روند تخاصمی روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس تا کجا ادامه خواهد داشت؟
این موضوع را می توان در یک چارچوب کلان تر مورد تحلیل قرار داد و در بطن آن به موضوع مورد بحث نیز رسید، به عبارتی، بحث اصلی رقابتهای ایران و عربستان در منطقه خلیح فارس است که قابلیت سرایت به دیگر بازیگزان شورای همکاری خلیج فارس را در خود دارد. این چارچوب به موضوع رقابتهای همیشگی ایران و عربستان در نظام منطقه ای خاورمیانه و بخصوص در زیر سیستم خلیج فارس باز می گردد، اما در مقطع اخیر به دلیل خارج شدن مدیریت آشوبها از توان هر دو کشور و به خصوص نقش گاه و بی گاهی که عربستان در برآیند نا امن کردن محیط پیرامونی ایران انجام می دهد باعث شده است تا شاهد تکمیل یک راهبرد ضد ایرانی توسط توسط سعودی ها به ویژه در دو سال اخیر باشیم. ریشه این موج در حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام همچنین پروسه هویت یابی شیعیان در عراق باز می گردد که بعدها با موج تحولات بهار عربی بیشتر تقویت شد و در مقطع اخیر که به روابط دوجانبه میان دو کشور رسیده، شاهد قطع روابط، حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران بودیم. این موضوعات در واقع ناشی از ذهنیتی بود که نخبگان جدید سیاست خارجی عربستان نسبت به ایران داشتند و این موضوع صراحتا در یک مصاحبه ای توسط ملک سلمان و محمد بن سلمان مطرح شده بود که گفته بود: «ایران امروز در واقع ایرانی است که کسی در برابر آن نیاستاده است». این موضوع در واقع به این معنی است که عربستان ها خود را برای یک رقابت جدید آماده نموده اند که تمامی جوانب آن را در دو سال اخیر به خوبی می توان مشاهده نمود.

- ریاض تلاش می کند تا تهدید بودن ایران برای منطقه را برجسته نماید، این کار چه عوابقی را برای ایران ممکن است به همراه داشته باشد؟
فارغ از تلاشهای عربستان، ما همواره شاهد آن بودیم که عربستانی ها با ناامن کردن محیط پیرامونی ایران از طریق فعال نمودن گروههای قومی و هویتی بخصوص در شرق ایران همچنین با برگزاری مانورهای نظامی مشترک با آمریکایی ها در خلیج فارس و بحث نقش آفرینی در تحریم های ثانویه برعلیه ایران در کنار مقصر جلوه دادن ایران در تحولاتی مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن که منجر به وضعیت کنونی در خاورمیانه شده رفتارهایی است که از سعودی ها سر زده است. این موضوعات با زیرکی خاصی پیش رفته و تا حدودی در چارچوب یک ائتلاف گسترده تر و با بسیج یکسری از کشورهایی که به هر حال یا دنباله رو عربستان بودند یا به لحاظ اقتصادی وابسته به این کشور بودن، انجام شده است. پیامد این اقدامات برای ایران تا زمانیکه بحث توسعه روابط با دیگر کشورها و به خصوص اروپایی ها را در دستور کار قرار دادیم بخصوص در بحث اقتصادی خیلی منشاء نگرانی نیست چون سطح روابط ایران با کشورهای عربی در ارقام خیلی ناچیزی خلاصه می گردد و به تنهایی نمی تواند باعث نگرانی باشد. بحثهایی سیاسی و تاثیر بر آشوبهای خاورمیانه، بحث موازنه منطقه ای و تاثیری که بر امنیت منطقه ای خواهد گذاشت حائز اهمیت است ونهایتا ناامن شدن منطقه امنیت ایران را نیز در خود درگیر خواهد کرد و هزینه های سیاست خارجی ایران در این منطقه را افزایش خواهد داد. به مدد توسعه روابط ایران با مجموعه غرب و بخصوص یکسری از کشورهای مهم و تعین کننده در جنوب شرق آسیا همچون چین، هند و خود روسیه منجر می گردد که نتوانند در گسترش روابط ایران مانعی ایجاد نمایند.

 


- ایران برای رفع نگرانیهای کشورهای عضو شورای همکاریهای خلیج فارس چه اقدامی باید انجام دهد؟
بی شک در اینکه ایران مانع و تهدید امنیت منطقه است غلو می شود و من فکر می کنم این موضوع دو شکل دارد، یکی تلاشهایی است که ایران باید در این منطقه انجام دهد و همواره در مواضع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه داشتیم که نمونه بالغ آن را در تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه ای که از سوی آقای ظریف مطرح شد یک ابتکار بسیار خوبی که به بحث مشکلات و بحث دغدغه هایی که طرفین راجع به مسائل امنیت منطقه ای دارند بحث و تبادل نظر نمایند. ایرانی ها می توانند بحث خطوط رسانه ای و اظهار نظرها را بیشتر برجسته نمایند، همانطور که از قبل هم آمادگی برپایی چنین گفتگوهایی را با عربستان و شورای همکاریهای خلیج فارس داشته است. بعد دوم قضیه که مشکلاتی در آن موجود است، موضوعی است که سعودی ها تمایل ندارند در مقطع اخیر موضوع را به سمت مدیریت حل و فصل هدایت کنند و دیگر کشورهای خلیج فارس هم قدرت چندانی ندارند تا بتوانند در این پروسه نقش آفرینی نمایند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала