گزارش و تحلیل

آیا آمریکا شریک موقت القاعده در سوریه شده است؟

© Photo / commons.wikimedia.orgal-Qaeda
al-Qaeda - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه و نیروهای دولتی سوریه را به تشخیص دادن شبه نظامیان اپوزیسیون از گروهک های تروریستی در عملیات جنگی، فرا خوانده است. به قول پیتر فورد، سفیر اسبق بریتانیای کبیر در سوریه، " عیناً، ایالات متحده رعد پای خود را گم کردند".

وی اظهار داشت که " به نظرم، مضحک است که ایالات متحده در واقع، هم دوش القاعده می شود. عیناً آمریکا رد پای خود را گم کرده است. آمریکا آن قدر گرفتار سرنگونی بشار اسد و رژیم سکولاری در سوریه است که بالفعل، حاضربه بستن اتحاد با دشمن سرسخت خود، القاعده است.
به عقیده فورد، ایالات متحده خطر معنوی و عملی چنین نزدیک شدن را درک نمی کنند.
پیتر فورد تأکید می کند که " ارزش دارد، واشنگتن به حرف معقول روسیه گوش بدهد. مسکو خواستار آن است که نیروهای معتدل اپوزیسیون از آگوش گروهک "جبهه النصره" آزاد شود و این امکان بمباران کردن مواضع آنها را مهیا سازد. اگر چه رسماً "جبهه النوصره" به القاعده وابسته است، گروهکهای باصتلاح دیگری مانند "جیش الاسلام"، "احرار الشام"، "فتح الاسلام" و سایر، از نظر ایدئولوژی و تعصب مذهبی از یک دیگر فرق زیادی ندارند.آنها همچنین طرفدار کشتار دست جمعی و خشونت بیش از حد هستند. آنها همه، شبیه یک دیگرند. واگذاری نقش عمده به این گروهک ها همزمان با اپوزیسیون سکولار دموکراتیک که بخش کوچکی از نیروها در این درگیری تشکیل می دهد، بسیار خطرناک است".
وزارت امور خارجه سوریه بیانیه ای در ارتباط با حملات مداوم مورخ 3 ژوئن شبه نظامیان گروهکهای "جبهه النصره" و "احرار الشام" به شهر حلب، به سازمان ملل فرستاده و در آن ذکر کرد که "این حملات، یکی از اتفاق های متناوب اعمال تروریستی سیستماتیک است که از طرف رژیم ترکیه برنامه ریزی و با گروه های " مخالفان میانه " و "جبهه النصره" و دیگر تروریستها اجرا می شود".
4 ژوئن، مرکز روسی آشتی طرفین متخاصم درسوریه گزارش داد که زیر آتش شبه نظامیان گروهکها در شب و روز بیش از 270 غیرنظامی کشته شدند. چند صد نفردیگر زخمی شدند.
در بیانیه آماده شده:

"در نتیجه شلیک و تیراندازی افراط گرایان گروهک های تروریستی از شهرهای سوریه، بیش از 270 غیر نظامی کشته و صدها نفر زخمی شدند".


ستیزه جویان "جبهه النصره"، با استفاده از رژیم آتش بس و مستقر بودن شبه نظامیانش در مناطق اپوزیسیون "میانه رو"، تجدید گروهبندی و پر کردن تسلیحات را اجرا کردند.
علاوه بر این، اسلحه و مهماتی که با هلیکوپترهای نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا به اپوزیسیون میانه رو در سوریه انداخته شده بود، به دست تروریست های داعش افتاده شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала