گزارش و تحلیل

سیاسی کردن حج

© REUTERS / Ahmad MasoodМусульманские паломники во время ежегодного паломничества Хадж в Мекку
Мусульманские паломники во время ежегодного паломничества Хадж в Мекку - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فریضه الهی حج آنقدر نزد مسلمین مقدس است که روایت های زیادی مبنی بر حرمت هرگونه بی حرمتی در این مراسم و یا حتی کشتن یک مورچه شده و حتی ملحد ترین حکومت ها در تاریخ اسلام به خود اجازه نداده اند که مسلمانان را از حج منع کنند، ولی امسال سعودی ها ایرانی ها و بسیاری از مسلمانان دیگر کشورها را از انجام این فریضه مقدس منع کرده اند.

به دلیل شرایط سیاسی فیما بین ایران و عربستان سعودی بنده در مقاله  "آیا ایرانی ها امسال به حج می روند"  پیش بینی وقوع چنین اتفاقی را کرده بودم و خیلی از دوستان به مخالفت با بنده برخواستند و اعتقاد داشتند بعید است عربستان سعودی مساله حج را سیاسی کند، حتی برخی اعتقاد داشتند که اگر سیاست مداران عربستان سعودی هوشمندانه عمل کنند خواهند توانستد از مساله حج به عنوان ابزاری برای حل برخی اختلافات فیما بین استفاده کنند و اعتقاد داشتند سعودی ها چنین کاری را انجام خواهند داد.

عملکرد خاندان سعودی در قبال مسلمین جهان فضایی از کینه و نفرت در میان ایرانیان و بخش وسیعی از مسلمانان دیگر کشورها بوجود آورده که در ایران بسیاری به دنبال راه اندازی کمپین های مخالفت با سفر به حج حتی در صورت صدور مجوز سفر ایرانی ها به حج بودند. و سخنان رئیس سازمان حج و زیارت خود بیانگر این رویکرد در میان ایرانیان بود. طبق سخنان آقای اوحدی امسال فقط 25000 ایرانی برای اعزام به حج ثبت نام کرده بودند که پس از اتفاقات پیش آمده میان ایران وعربستان سعودی و اتفاقاتی که طی سال گذشته برای حجاج ایرانی پیش آمده بود حدود 15 تا 16 هزار نفر از آنها از اعزام به حج طی سال جاری انصراف داده بودند. اگر این تعداد را با ثبت نام های سالانه ایرانی ها برای اعزام به حج که معمولا میان 150 تا 200 هزار نفر بودند و سازمان حج و زیارت مجبور بود قرعه کشی راه بیاندازد تا بر اساس سهمیه بتواند حاجی اعزام کند مقایسه کنیم، متوجه می شویم که حتی در صورت همراهی سعودی ها با سازمان حج و زیارت ایران، ایرانی ها امسال تمایلی برای اعزام حاجی به حج نداشتند و اگر ماجرا یک وظیفه شرعی نبود قطعا هیچ ایرانی ای برای اعزام به حج ثبت نام نمی کرد.

رفتار سعودی ها را می توان نهایت استیصال در میان سیاست مداران ارشد این کشور دانست چرا که سعودی ها به جای اینکه از حج ابراهیمی به عنوان مناسبتی جهت اتحاد ونزدیکی دل های مسلمانان استفاده کنند تلاش دارند از یک مساله کاملا اعتقادی به عنوان ابزاری برای پیاده سازی سیاست های خود استفاده کنند.

با این رفتار خاندان حاکم بر عربستان سعودی نام خود را در تاریخ اسلام به عنوان تنها حکامی که مسلمانان را از انجام فریضه حج منع کرده اند ثبت کردند، کاری که طبق همه روایات اسلامی فقط از دست کفار بر می آید.

استیصال در میان خاندان سعودی به جایی رسیده که به جای ارائه راه حل برای حل اختلافات فیما بین مسلمانان به ارائه راه حل برای حل اختلافات با اسرائیلی ها، که دست به قتل عام مسلمانان فلسطینی و اشغال سرزمین های اسلامی می زنند، می نمایند.

گویند "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است". اگر سعودی ها اینقدر به دنبال ایجاد صلح بودند اول میان خود و همسایگانشان طرح صلح ارائه می دادند، صلح دیگران پیشکش.

با گسترش تکفیر و تروریسم و تحقیقاتی که مجامع بین المللی مجبور شدند جهت یافتن ریشه این تفکر ها انجام دهد کل جهان متفق القول هستند که ریشه خطرناک ترین تشکل های تروریسم بین المللی امروزه وابسته به اعتقادات وهابی سعودی است و تا وقتی این معظل حل نشود کل جهان در خطر است.

جای تاسف دارد که پس از گذشت بیش از 14 قرن از ظهور اسلام سعودی ها مجددا به عصر جاهلیت برگشته اند و از اسلام به عنوان ابزاری برای ارضای تفکرات جاهلی خود استفاده می کنند. پر واضح است که تفکرات جاهلی بر هرگونه اعتقادات اسلامی بر حکام سعودی غلبه دارد.

گو اینکه بحث های زیادی در مورد حامیان پشت پرده حرکت محمد عبد الوهاب در جزیره العرب وجود دارد اما خود وی اظهار می داشت چون ساکنین جزیره العرب از اسلام برگشته اند و مجددا روی به بت پرستی وکفر وشرک و الحاد آورده اند وی حرکت اصلاح طلبانه خود را شروع کرده. رفتار حاکمان سعودی نشان می دهد که آنها دقیقا همان هایی هستند که محمد عبد الوهاب می خواست اصلاح کند ولی  توانسته اند حتی از جنبش وهابیت بر علیه اسلام سوء استفاده کنند.

از نظر مسلمانان جهان این رفتار سعودی ها نشان می دهد که آنها به هیچ وجه به دنبال منافع مسلمانان نیستند و فقط تلاش دارند مسلمانان را به سمت نابودی بکشند و همین رفتار هم بر خلاف تمام تلاش های حضرت محمد (ص) است.

به هر حال می توان گفت علیرغم اینکه بسیاری از مسلمانان ایرانی که خواهان انجام فریضه الهی حج بودند ناراحت هستند اما اکثریت ایرانی ها امروزه خوشحال هستند که این رفتار چهره واقعی دشمنان ایرانی ها را برهنه کرده.

خود بنده جزو اولین و بزرگترین مخالفان حمله به سفارت عربستان سعودی به عنوان سفارتی که در گرو حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران است بودم و هستم و مطمئن هستم اگر رای گیری شود اکثریت ایرانی ها نیز همین عقیده را دارند و با حمله به سفارت های خارجی در ایران صد در صد مخالف می باشند، اما این رفتار سعودی ها شرایطی را به وجود آورده که ایرانی ها خیلی هم نسبت به آنهایی که به سفارت عربستان حمله کردند خورده نمی گیرند، احساسی که ایرانی ها نه نسبت به حمله کنندگان به سفارت انگلیس در تهران دارند و نه حتی به حمله کنندگان به سفارت ایالات متحده در ایران. آیا سعودی ها واقعا خواهان ریشه دار کردن چنین کینه ای میان دو کشور مسلمان می باشند؟

جالب اینکه در این یک مورد هیچ اختلافی میان ایرانی ها چه اصلاح طلب چه اصولگرا چه موافق نظام چه مخالف نظام وجود ندارد و سعودی ها با این رفتار خود حس ملی گرایانه ایرانی ها بر علیه عربستان سعودی را زنده کردند و سیاسی کردن حج توسط عربستان سعودی به نفع وحدت ملی ایرانی ها تمام شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала