گزارش و تحلیل

عقب نشینی شبه نظامیان در سوریه و عراق به طرف ترکیه

© Sputnik / Hikmet Durgunنیروهای دموکرات سوریه در رقه
نیروهای دموکرات سوریه در رقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«نیرهای دموکرات سوریه» با حمایت هواپیماهای نیروهای ائتلاف ضدتروریستی در حال پیشرفت هستند.

با ادامه عملیات آزادسازی رقه و فلوجی در مبارزه با شبه نظامیان در خاک سوریه و عراق، عملیات جدیدی در منبج به سمت غرب رود فرات آغاز شد. در همین راستا، گروهک های اپوزیسیون تحت حمایت ترکیه دچار تلفات سنگینی از سوی جهادگران شده و حال «نیرهای دموکرات سوریه» با حمایت هواپیماهای نیروهای ائتلاف ضدتروریستی در حال پیشرفت هستند. این حوادث چه تاثیری بر توزیع قدرت در منطقه خواهد گذاشت و اهمیت آن برای سیاستهای ترکیه در ارتباط با سوریه چیست؟

به اعتقاد آیدین سِلژنا کنسول سابق ترکیه در اربیل، آنکارا که بعد از منهدم کردن هواپیمای روسیه مواضع اصلی خود را در صحنه نبرد سوریه از دست داده است، امروز دیگر قادر به مقابله با تلاش های امریکا برای جذب نیروهای دموکرات سوریه و حضور فعال آنها در سوریه نیست. وی در ادامه توضیح می دهد:

«سرعت پیشروی گروهان «نیروهای دموکرات سوریه» در منطقه منبج نشان می دهد که آزاد سازی این منطقه که در غرب آن شهر مهم و استراتژیک اعزاز واقع شده است و تحت کنترل نیروهای دموکرات قرار دارد با گذشت زمان انجام می گیرد و پس از آن گروه های کرد پیشمرگ وارد عمل می شوند. آزادسازی منبج کریدور بین بلوک های کرد آفرین و کوبانی را باز می کند. این گام از نظر دولت ترکیه و از نظر سیاست های آنکار در سوریه تاثیرات منفی خواهد داشت. من احساس می کنم که آنکارا دست از سخنان تند خود درباره منبج برخواهد داشت.»

باید خاطرنشان کرد که سخن پراکنی های ترکیه درباره سوریه به دلیل خواست ترکیه برای خالی کردن مرز دو کشور از نیروهای دولتی و داعش و همچنین گروه های پیشمرگ کردها است و از همان ابتدا هیچ دلیل منطقی پشت آن نبوده است. استراتژی سیاسی ترکیه در قبال سوریه امروز منطق خود را بیش از پیش از دست می دهد، زیرا از داخل دچار تناقض شده است. ما می بینیم که سیاست های ترکیه با شکست روبرو شده است.

کارشناس ترک در ادامه توضیح می دهد:

«چه در مساله سوریه و چه در سایر مسایل سیاست خارجی دایما حرف و عمل رهبر ترکیه با هم تناقض دارند. انکارا خط مشی واحدی برای تدوین استراتژی سیاسی ندارد. به همین خاطر است که جدیت، قابل پیشبینی بودن و اعتماد به ترکیه به عنوان بازیگر صحنه سیاسی بین الملل جای تردید دارد. معمولا عمل بیش از حرف مد نظر قرار می گیرد.  امریکا با مشاهده عدم توانایی و کم اثر بودن اقدامات گروهک های تحت حمایت ترکیه برای پاکسازی مرزها از شبه نظامیان داعش، تصمیم گرفت «چراغ سبزی» به «نیروهای دموکرات سوریه» و گروهان کردها نشان بدهد تا وارد عمل شوند».

هرچه شبه نظامیان داعش و جبهه النصره مواضع خود را در سوریه بیشتر از دست بدهند، به سمتی عقب نشینی خواهند کرد که منبع حمایت لجستیک برای آنها محسوب می شود، یعنی استان های هاتای، انتاکیه، قازیان تپه و کیلیس در مرزهای ترکیه. این پروسه بی شک تهدیدی جدی برای امنیت ملی ترکیه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала