گزارش و تحلیل

ترس آمریکا از تهدید تخیلی فضایی

© Fotolia / ollyمجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب
مجسمه آزادی آمریکادر زمینه غروب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گزارشی مبنی بر خویشتن داری دشمنان در فضا را به کنگره ارسال کرده است. چندی قبل، پنتاگون، روسیه و چین را در فزاینده ظرفیت در جهت حمله به ایالات متحده از طریق فضا، متهم کرده بود. نگرانی خاص نظامیان آمریکایی، امنیت ماهواره ایشان است.

آیا واقعاً کسی آمریکا را از فضا تهدید می کند یا آمریکایان به سادگی پشت بهانه برای گسترش مسابقه تسلیحاتی می گردند. جواب این سوئال را به خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر یوسیوف، کارشناس نظامی شعبه همگرایی اورآسیا و توسعه سازمان همکاری شانگهای دانشکده کشورهای مستقل مشترک المنافع می دهد:


"نیروهای مسلح ایالات متحده بیش از حد به کار بردن وسایل گوناگون فضایی ارتباط ماهواره ای برای رساندن اطلاعاتی به ابزار کشفی، تیین و راهنمایی هدف، محتاج اند. این سیستم ها در اختیار نصف از نیروهای مسلح آمریکا قرار دارند. به این دلیل، آمریکا نگران آسیب پذیری ارتباط فضایی و کشفی، از جمله از فضا می باشد. خودِ آمریکا آماده انتقال سلاح به فضا است. آنها در این حوزه فعال کار می کند و آماده سرنگون کردن ماهواره های بیگانه برای به دست آوردن برتری نیروهای مسلح خود هستند. و برای تظاهر سازی و منحرف کردن افکار عمومی، دیگران را در ایجاد سلاح های ضدماهواره ای متهم می کنند.


ولا دیمیر یوسیوف قید میکند که در سال 2008 فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، لایحه مشترک توافقنامه بین المللی مبنی بر جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا را در کنفرانس ژنو ارائه کرده بودند. ولی ایالات متحده، با بهانه های مختلف، پیشنهادات روسیه و چین را بلوک می کنند، هر چند این اجازه می داد، مسئله سلاح ضدماهواره ای را مؤثرتر حل کرد.
کارشناس یوسیوف خاطرنشان می کند:

" سابق شوروی و آمریکا فعالانه، سیستمهای گوناگون ضدماهواره ای را که بر اساس لیزر و موشک انجام می شد، مطالعه می کردند. نتایج فن آوری هنوز در دست است. لیکن،در حالی که روسیه این موضوع را کنار گذاشته بود آمریکایان به تحقیقات خود ادامه داده و روزی ماهواره خود را مورد هدف قرار دادند. هنگامی که همین کار را چینی ها کردند با مقصد از بین بردن ماهوارۀ هواشناسی خود، آمریکایان خیلی نگران شدند. چین واقعاً سیستم ها را در دست دارد که قابل ایجاد مشکلات برای آمریکا است. بر اساس برخی گزارشها، چین دارای سه لیزر جنگی می باشد که می توانند حد اقل قدرت دید ماهواره ها را کم کند یا از بین ببرد. چندی پیش، ماهواره کشفی ژاپنی، بعد از فلاش مرموز، از کار افتاده و سپس از مدار خود خارج شده است. امکان از بین بردن ماهواره ژاپنی به وسیله لیزر زمینی بعید به نظر نمی رسد".


به عقیده کارشناس مزبور،پنتاگن، دلیل دیگری هم برای انتقال اسلحه به فضا دارد. وی می گوید:

" ایالات متحده آمریکا واضحاً می فهمند که سیستم پدافند جهان شمولی که آنها بر سر آن کار می کنند، بدون بُعد فضایی، اثربخش نیست. منظورم ماهواره هایی پایین مداری هستند که تا یک هزار کیلومتر از زمین فاصله دارند. در چنین ماه واره ها سیستمهای گوناگون هدفیابی و نابود موشکهای جنگی در فاز نهایی مسیر پرواز مستقر خواهند شد".


باید یاد آور شد که مسکو بارها ایده غیرنظامی کردن فضا را ارائه کرده بود. از جمله، در ماه آوریل سال جاری، رئیس دستگاه سیاسی روسیه وعده داده بود که روسیه در استقرار تسلیحات در فضا، پیش قدم نخوهد شد. ولی به نظر می رسد که گوشهای واشنگتن ناشنوا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала