گزارش و تحلیل

نبرد منبیج

© REUTERS / Yuri Gripas Генерал США Джозеф Вотел на брифинге в Вашингтоне
Генерал США Джозеф Вотел на брифинге в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازدید محرمانه ژنرال جوزف ووتل رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از روجاوا – ناحیه سکونت کرد های سوریه و آنکارا هنوز هم در کانون توجه رسانه‌های جهانی است. ناظران این بازدید را بعنوان پیشخبر برگزاری عملیات مقیاسی در منطقه از جمله به قصد آزادسازی منبیج - مرکز دارای اهمیت استراتژیک تلقی می‌کنند.

خانم امبرین زمان روزنامه‌نگار کارشناس در امور بین‌المللی با اسپوتنیک مصاحبه کرد و در باره بازدید ووتل در زمینه عملیات نظامی فزاینده در شمال سوریه چنین گفت:

حدس می‌زنم که این ژنرال آمریکایی به خاطر سه دلیل بازدید انجام داده است. اولاً یادمان نرود که در حال حاضر در شمال سوریه دسته ویژه 300 نفری سربازان آمریکایی بسر می‌برد و ووتل می‌خواست با حضور خود روحیه نظامیان آمریکایی اعزام شده به سوریه را بالا ببرد. دوم، بنا به اطلاعی که به دست می‌رسد «نیرو های دمکراتیک سوریه» که یگان های مدافع خلق هسته آنرا تشکیل می‌دهند قصد دارند عملیات آزادسازی منبیج از لوث داعش را آغاز کنند. احتمالاً ووتل هنگام بازدید خود مسایل برنامه‌ریزی لجستیکی این عملیات را بررسی کرده بود. سوم، این یک نوع تلاش کسب علاقمندی کرد ها بود. زیرا حالا آمریکایی ها بی پرده می‌گویند که کردها پس از آزادسازی منبیج نمی‌توانند در خاک آن باقی بمانند و نفوذ خود را در آنجا تحیکیم کنند. این امر نکته اساسی معامله سیاسی است که اکنون جریان دارد».

به گفته این روزنامه‌نگار، ترکیه از چشمانداز عملیات کردها در منبیج نگرانی زیادی دارد. به عقیده خانم امبرین زمان آنکارا بیم آن دارد که رزمندگان کرد می‌توانند طرح های خود را حهت تحکیم مواضع خود در منطقه اجرایی کنند. منبیج عمدتا به عرب‌ها مسکون است و شورای نظامی آن متشکل از سران قبایل محلی است و اداره شهر در آینده احتمالاً مشترکا با «نیرو های دمکراتیک سوریه» عملی خواهد شد.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала