گزارش و تحلیل

تشدید اوضاع بحرانی، با لغو تحریم های تسلیحاتی لیبی

© Sputnik / Andrey Steninلیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش
لیبی امروز: دو دولت ، اقتصاد خراب و تهدید از طرف داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی دِمیدنکو، کارشناس موسسه ارزیابی های استراتژیک و آنالیز، در مصاحبه با "ریا نووستی" گفت که لغو تحریم تسلیحاتی در لیبی می تواند به تشدید درگیری های مسلحانه در این کشور منجر شود.

روز دوشنبه، وین میزبان نمایندگان وزارت امور خارجه بیش از 20 کشور جهان در نشست بین المللی لیبی بود. در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت آنها در مورد لغو بخشی از تحریم تسلیحاتی دولت رسمی طرابلس، که از سال 2011، به مورد اجرا در آمده است به توافق رسیده اند. به گفته وی، تنها آن بخش از تحریم تسلیحاتی مستثنی خواهد بود که سلاح های آن فقط برای مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش)  و دیگر گروه های تروریستی به کار برده شود.

به گفته دمیدنکو، خطر لغو تحریم در این است که هنوز در لیبی آشتی ملی واقعی برقرار نشده است. این کارشناس هشدار می دهد که "دولت توافق ملی، به رهبری فائز السراج، منحصرا تحت برخی از ملاحظات تاکتیکی، ایجاد شده است. دولت های طرابلس و طبرق تنها برای مبارزه با داعشی ها در شهر سرت متحد شده اند، و به محض رفع خطر، به احتمال زیاد به روی یکدیگر آتش می گشایند. بسیاری از چالش ها هنوز رفع نشده است."

به عقیده دمیدنکو، پیروزی بر تروریسم در لیبی، هدفی دست یافتنی است. وی می گوید "آنجا به سوریه و یا عراق دوم تبدیل نخواهد شد چرا که ماهیت قومی و مذهبی ساکنان شمال افریقا با ایده های داعش در تضاد است". او تاکید دارد که مذهب سنی در شمال آفریقا، بر اساس ستایش از قدیسین و اولیا امر بنا شده است، در حالی که داعش مخالف این نگرش است.

در این راستا، دمیدنکو معتقد است که اتحاد تاکتیکی طرابلس و طبرق، می تواند بسیار کوتاه باشد. او در آخر گفت "آنها با دریافت سلاح، به سرعت داعش را از سرت رانده و در پایان با یکدیگر به نبرد می پردازند".

31 مارس دولت جدید توافق ملی به ریاست نخست وزیر فائزالسراج، در لیبی آغاز به کار کرد. این دولت امیدوار به بازگرداندن یکپارچگی کشور است که از سال 2011 ، پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی، در آستانه فروپاشی قرار گرفت. هنوز هم  برخی از مناطق لیبی در دست گروه های وابسته به "دولت اسلامی" (داعش) است.

گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پایان توافق نشست  وین، اظهار داشت که موضوع لغو کامل تحریم تسلیحاتی با لیبی را می توان تنها پس از یک توافق کلی به مرحله اجرا در آورد. با این حال گاتیلوف نتوانست زمان دقیق چنین توافقی را تعیین کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала