گزارش و تحلیل

آیا آمریکا در ونزوئلا کودتا تدارک می بیند؟

© AP Photo / Carlos Garcia RawlinsДемонстрация сторонников президента Венесуэлы Николаса Мадуро в Каракасе
Демонстрация сторонников президента Венесуэлы Николаса Мадуро в Каракасе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا برگزاری رزمایش با هدف مبارزه با تجاوز خارجی را اعلام کرد. سرویس ویژه آمریکا می‌گوید که اپوزیسیون برای برکناری رئیس جمهور فقط هفت ماه وقت دارد و همرزمان مادورو در کاخ ریاست جمهوری مشغول تدارک کودتا هستند.

رزمایش 21 مه آغاز می شود. مادورو  از نیرو های مسلح، مردم و بسیج فرا خواند که «برای خطرات ممکنه از خارج آماده باشند». رئیس کشور از «تهیه سناریو های متفاوت سیر حوادث در کشور» نگران است. مادورو وضع اضطراری اقتصادی «جهت حمایت از ثبات اجتماعی کشور را» برای 60 روز دیگر تمدید کرد.

مادورو اعلام کرد: «واشنگتن به خواست فاشیست های راستگرای ونزوئلا که از کودتا در برزیل الهام گرفتند اقدام های خود را فعالتر می سازد».

نابسامانی های اقتصادی، ونزوئلا را در سرحد سقوط قرار دادند. کمبود فاجعه بار اجناس و بی‌ارزش شدن پول ملی به ورشکستگی گرویدند. پس از ممنوعیت ورود جو از خارج بزرگترین شرکت تولید آب جو در کشور کار خود را متوقف کرد و مادورو هشدار داد که نیرو های حکومتی می‌توانند کارخانه های تعطیل شده را اشغال کرده و صاحبان آن‌ها را زندانی کنند. مادورو مسئولیت این حادثه را بر عهده بازرگانان آمریکایی گذاشت که علیه دولت در حال جنگ اقتصادی می باشند.

ولی اقدام های یاد شده کافی نبود تا موج نارضایتی ها فروکش کند. اعتراضات چندهزار نفری کاراکاس را فرا گرفت. «خوسه توره آلبا» رئیس ائتلاف وحدت ملی ونزوئلا  گفت: «ما شاهد رئیس جمهور در حال یأسی هستیم که خود را در سرحد رعایت قانون اساسی قرار داده است». وی افزود: مادورو حتی حمایت خود را از طرف بلوک خودش را دارد از دست می دهد.

70 درصد اهالی ونزوئلا بر آن هستند که تمام شرایط وجود دارد تا مادورو امسال برود. در اوایل ماه مه مخالفان ونزوئلا به شورای انتخاباتی ملی پیامی زیر امضای یک میلیون و 850 هزار نفر باخواست برگزاری رفراندوم برای برکناری مادورو را ارسال کردند. تعداد رسمی افراد لازم برای برپایی این اقدام 200 هزار نفر است.

پس از انجام تحقیق، لازم است 4 میلیون امضای دیگر جمع آوری شود. ولی مقام ها مایل نیستند تسلیم شوند. خورخه رودریگز شهردار بخش لیبرتادور کاراکاس که رئیس گروه تصدیق امضا های جمع آوری شده است هم اینک مخالفان را به تقلبکاری متهم کرده گفت که «اپوزیسیون از امضا های افراد فقید و نابالغ و خارجیان بدون اسناد استفاده کرد ».

مطابق قوانین ونزوئلا رفراندوم در باره برکناری زودرس رئیس جمهور می‌تواند پس از گذشت نیمی از دوره اختیارات وی برگزار شود. مادورو در 2013 برای 6 سال به حکومت رسید.

«ازابیگنف ایوانوفسکی» رئیس تحقیقات سیاسی انستیتو مطالعه آمریکای لاتین وابست به آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» چاپ مسکو گفت: «نمک اساسی این حوادث این است که اپوزیسیون خواهان برپایی رفراندوم در سال جاری است و حکومت می‌خواهد که این اقدام یا اصلاً برگزار نشود و یا برگزاری آن به تعویق انداخته شود. بنا به قوانین ونزوئلا اگر رفراندوم در سال آینده برگزار شده و به برکناری مادورو بیانجامد جای رئیس جمهور را معاون او خواهد گرفت و تا انتخابات جدید رهبر کشور خواهد بود.

یک خطر دیگر هم بر رئیس جمهور کنونی ونزوئلا سایه افکنده است. تحلیلگران سرویس اطلاعات آمریکا می‌گویند که در ونزوئلا ممکن است  در کاخ ریاست جمهوری کودتا رخ دهد. خبرگزاری AP  با استناد به محققان ادعا می‌کند که مادورو را می‌توانند از طریق رفراندوم برکنار کنند. منبع این سرویس گفت: «احتمالا اعضای حزب خودش یعنی جزب واحد سوسیالیستی ونزوئلا قبل از پایان موعد ریاست جمهوری، مادورو را برکنار کنند».

خبرگان وقوع این سناریو را بعید نمی دانند. ایوانوفسکی یادآوری کرد: «حوادث کنونی پس پرده جریان دارند و انجام نتیجه‌گیری دشوار است. در آخر آوریل در رسانه‌های آمریکا نامه بدون امضای طرفدارن هوگو چاوز حاکی از آنکه برای نجات انقلاب و حفظ نظام کنونی سیاسی تعویض مادورو ضرورت دارد منتشر شد. ایگونه روحیات وجود دارد، ولی مشکل است در این باره قضاوت کرد که این روحیات تا چه اندازه در میان طرفداران مدل بولیوار رایج است».

به نوشته Reuters  سوسیالیت ها نگران آن هستند که همه دستاورد های هوگو چاوز محو و نابود شوند. آن‌ها  بیم آن دارند که در کشور چنان هرج و مرجی برقرار شود که کاراکاس آنرا در 1989 تجربه کرد. در آن زمان در زمینه  بحران اقتصادی بر اثر بی نظمی ها و زد و خورد ها با پلیس لا اقل 300 نفر جان باختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала