گزارش و تحلیل

رزمایش مشترک روسیه و ایران

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقش ایران و روسیه در تأمین امنیت باثبات در منطقه بسیار مهم است.

سناتور ایگور  ماروزوف پس از دیدار  والنتینا ماتوینکا  سخنگوی شورای فدراسیون  با  علی  لاریجانی  سخنگوی  مجلس ایران  در گفتگویی با ریانووستی اعلام نمود: روسیه و ایران جهت  مبارزه مشترک با تروریسم  در سوریه  می توانند  رزمایش  مشترکی  برگزار کنند  و  همکاری  نظامی —  فنی  را  توسعه بخشند.

وی گفت: «  در این دیدار  موضوع رزمایش  مشترک  ضد تروریستی  در  سوریه بررسی شد. در آن دیدار در باره همکاری  نظامی — فنی  بین دو کشور  و  رزمایش های  مشترک  و  عملیات ویژه  جهت مبارزه با  تروریسم بین المللی  صحبت شد». سخنگوی مجلس ایران بنوبه خود  گفت که نقش  ایران و روسیه در  تأمین   امنیت باثبات در منطقه  بسیار مهم است. روسیه و ایران  جهت دستیابی  به آتش بس در سوریه  کار بزرگ دیپلماتیک به انجام رساندند.  با وجود این،  با توجه به خودویژگی عملیات  طرفین در سوریه، کارشناسان  در کشورهای مختلف معتقدند که  آتش بس  در سوریه بعید است  مدت طولانی  ادامه یابد.

 عماد آبشناس  کارشناس  دائمی  « سپوتنیک»  در مصاحبه با  مارینا الشعلان خبرنگار « سپوتینک»  در خصوص  رزمایش های نظامی مسکو و تهران  اظهار نظر نمود.

 

تعداد مانورهای نظامی مشترک روسیه و ایران طی سالهای اخیر خیلی کم بوده،  اما به هر حال امروز احساس می شود که برگزاری این مانورهای مشترک مورد نیاز است. مخصوصا که ایران و روسیه اکنون در سوریه و در جبهه های مختلف هم پیمان هستند. همین طور که همه می دانند ارتش روسیه سوریه را پوشش هوایی می دهد و مستشاران نظامی ایران پوشش زمینی را انجام می دهند..طبعیتا نیاز زیادی وجود دارد که مانور های  مشترک در نظر گرفته شده و هماهنگی های بیشتر صورت بپذیرد. من تصورم این است که ارتش سوریه هم باید به این مانورها بپیوندد. هرچه مانورها بیشتر شود، آنها می توانند هماهنگ تر عمل نموده و تروربست ها را شکست بدهند.

آتش بش میان دولت سوریه و برخی از مخالفان برقرار شده است. الان میان گروه های تروریستی مثل داعش یا «جبهه النصره» هیچ آتش بسی وجود ندارد. طبعیتا اینجا این مانورها کمک می کند که دولت و مردم سوریه سریع تر از شر تروریستهایی که در آنجا  (سوریه)مستقر هستند، خلاص شوند. هر چه نیروهای مسلح دولت قدرتمند تر باشند، امنیت و ثبات در سوریه بیشتر خواهد بود. اگر دولت سوریه و مخالفان به توافق برسند، این نیروهای مسلح می توانند پشتیبانی برای خود دولت، حکومت و مردم سوریه در مقابله با  تروریست ها باشند. به این دلیل تصورم این است که اگر مانورهای مشترک برگزار بشود، نه تنها تاثیر منفی را بر این آتش بش نمی گذارد بلکه می تواند ثبات و آتش بس را تضمین کند.

 

در خاتمه  یادآور می شویم که 22 ماه  فوریه با  کمک  تلاش های مشترک دیپلماتیک  روسیه و آمریکا توافق در باره  آتش بس در سوریه حاصل شد.  نیمه شب 27  ماه فوریه آتش بس  بین نیروهای  دولتی و اپوزیسیون در سوریه برقرار شد.  اما  هرازگاهی آتش بس  نقض می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала