گزارش و تحلیل

آژانس اعتبارسنجی بین المللی "فیچ": در نیمه دوم یا آخر سال 2017 بازار عرضه و تقاضای نفت متعادل می شود

© Fotolia / Sergiy Serdyukآمریکا از افزایش استخراج نفت امتناع نمی کند
آمریکا از افزایش استخراج نفت امتناع نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری مارینچنکو، مدیر شعبه آژانس نظرسنجی بین المللی "فیچ" که مقر آن در لندن است در مصاحبه به "ر ی ا نووستی" گفت که نتایج نشست کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه می توانند در زمان کوتاه به نرخ فروش نفت فشار بیاورند ولی در نیمه دوم یا آخر سال 2017 بازار عرضه و تقاضای نفت متعادل می شود.

به نظر مارینچنکو، عربستان صعودی مکرر تأکید می کرد که بدون گام مشابه از طرف ایران به تثبیت یا فریز تولید نفت موافقت نخواهد کرد. در نوبه خود ایران علاقمند تثبیت تولید که در نتیجه تحریم های اخیر خیلی افت کرده بود، نیست. غیر از این عربستان صعودی تا حال موفق به بیرون راندن پروژه های گران بها و تولیدکنندگان نفت شیل از بازار نشده است. به این دلیل، احتمال زیاد شکست و ناکامی نشست دوحه پیش بینی می شد. اضافه از این، حتی اگر توافقی صورت می گرفت در آن به احتمال بسیار بالا، ایران، عراق و لیبی که ظرفیت بیشتر افزایش تولید دارند، شرکت نمی کردند. عدم حضور این سه کشور ایده بالقوه توافق را بی ارزش می کرد."
کشورهای تولیدکننده نفت در نشست یکشنبه دوحه نتوانستند به توافق مبنی بر تثبیت یا فریز تولید نفت برسند. بار دیگر تثبیت احتمالی تولید در نشست کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن در وین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در صورت توافق آینده، کشورهای تولیدکننده غیر عضو اوپک میتوانند به این نشست بپیوندد.
به نظر کارشناس فوق، نتیجه مثبت این نشست در نرخ روز نفت نهفته بود. بنابرین در دورنمای نزدیک احتمال نزول قیمت بشکه نفت تا 30-35 دلار وجود دارد. ولی در طویل المدت این سطح قیمت استوار نیست. به دلیل آنکه امکان تحقق یافتن حجم ضرور سرمایه گذاری به اکتشاف و طرح ذخایر جدید نمی دهد.
بنا برین بدون برداشت گام ها از طرف روسیه و اعضای اوپک، بازار به احتمال قوی تعادل تقاضا و عرض خود را در نیم دوم یا اخیر سال 2017 پیدا می کند. به نظر ما در سال های 2018-2019 قیمت هر بشکه نفت به 55-65 دلار می رسد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала