گزارش و تحلیل

بیشکک ، واشنگتن را به شانتاژ سیاسی متهم می کند

© AFP 2023 / Vyacheslav Oseledkoبیشکک ، واشنگتن را به شانتاژ سیاسی متهم می کند
بیشکک ، واشنگتن را به شانتاژ سیاسی متهم می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرات امور خارجه قرقیزستان عکس العمل شدیدی به گزارش منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا نشان داد ، این گزارش در خصوص وضعیت آسیای مرکزی بود و از جمله بیشکک را به خاطر آوردن فشار بر مخالفین و مدافعین حقوق بشر و عدم فعالیت مقامات نقد کرده اند.

در پاسخ وزارت امور خارجه بیشکک آمده است: " بسیاری از مردم در جهان، دیگر به صداقت و درستی اهداف آمریکا و نگرانی شان در خصوص حقوق بشر در کشور های دیگر باور ندارند. "
گزارش وزارت امور خارجه آمریکا را به دشواری بتوان کامل نامید. به عقیده نویسندگان این گزارش ، در قرقیزستان مواردی از زندانی کردن غیر قانونی مخالفین مشاهده شده است و نیروها به مدافعین حقوق بشر و اقلیت مردم فشار می آورند و مقامات نمی خواهند و قادر نیستند که نقطه ی پایانی بر آن بگذارند. وزرات امور خارجه قرقیزستان کم نیاورد و به شکلی تند واشنگتن را به استانداردهای دوگانه و شانتاژ های سیاسی متهم کرده و در خصوص سیاست شکست خورده ی آمریکا در عراق و لیبی اشاره کرده و بیان داشت: " صدها هزار کشته و میلیون ها مجروح و پناهنده و مهاجر ، این نتیجه ی نگرانی های آمریکا در خصوص حقوق بشر در این کشورهاست. "
چنین واکنش تند و شدید وزارت امور خارجه ی قرقیزستان را چطور می تواند توضیح داد و آیا این به معنای شکست نهایی ارتباطات بین قرقیزستان و آمریکاست؟ در وهله ی اول لازم به یادآوری است که شادی هواداران چنین سناریویی بسیار زود است. بیانیه ی وزارت امور خارجه قرقیزستان به معنای رد بیشکک از دوستی با واشنگتن نیست. شدت واکنش را می توان با چندین دلیل توضیح داد.
اولا، بیانیه ی وزارت امور خارجه قرقیزستان جنبه ی تبلیغاتی داشته و نه تنها برای آمریکا بلکه بیشتر خطاب به شهروندان خود است. مقامات انگار به شهروندان می گویند: " ممکن است که ما نتوانیم با جدیت زندگی شما را بهبود بخشیم ، با فساد و رشوه خواری مبارزه کرده و دزدی را متوقف کنیم اما ما میهن پرستان واقعی هستیم و حتی تحت فشار قوی ترین کشورها هم میدان را خالی نمی کنیم." فرضیه آخر با واقعیت جور در نمی آید اما برای تاثیر آن بر جامعه مناسب است.
ثانیا ، مخاطبین دیگر این بیانیه مسکو وپکن هستند. بیشکک می تواند امیدوار باشد که " سیلی در ملاء عام" وزرات امور خارجه ممکن است ارتباط با همسایگان را بهبود بخشد و نزدیکی مواضع و ایجاد دشمنان مشترک را سبب شود.
سوما ، دلیل نوشتن متن اینچنینی ممکن است از خصوصیات سیاست خارجی قرقیزستان باشد. بر اساس برخی خبر ها ، بخشی از این تصمیمات نه توسط وزیر امور خارجه بلکه به طور مستقیم توسط رئیس جمهور قرقیزستان الماس بیک آتامبایف گرفته شده است که بر اقدامات تند و احساسی تکیه دارد.
همچنین این امر مهم است که بیانیه ی بیشکک به خودی خود مسئله ی خاصی را شامل نمی شود. قرقیزستان همانند سابق با رضایت پول و وام از اروپا و آمریکا می گیرد. این سرمای علنی ممکن است تقریبا هیچ تاثیری برتوافق های واقعی نداشته باشد. تا آن زمان که " شرکای غربی" می توانند جاه طلبی های خود را با تامین مالی تقویت کنند ادامه خواهد داشت و مقامات قرقیزستان نیزقدرت آنرا ندارند که ناگهان به منابع جایگزین مالی دسترسی داشته باشند.
در این گزارش وزارت امور خارجه حقایق مسلمی ذکر شده است. بیشکک در اوضاع اقتصادی — اجتماعی دشواری قرار دارد. اکثر مقامات محلی معتقدند که روش درست حفظ شرایط این است که " کریدور امکانات و قابلیت ها" به طور گسترده حفظ گردد و همچنین ارتباط کاری با تمام مراکز نیروها از جمله آمریکا ، چین و کشورهای جهان اسلام و البته روسیه حمایت شود. درگیری پیش آمده با واشنگتن و جابه جایی قرقیزستان به گروه متحدین واقعی روسیه تنها در این صورت است که مسکو به طور واقعی نه نمایشی حضور خود را در اقتصاد را تقویت کرده و همچنین استفاده از " نیروهای نرم" را به طور موثرتر آغاز نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала