گزارش و تحلیل

سطح جدید همکاری روسیه و چین در فن آوری های فضایی

© Fotolia / Zerborروسیه و چین
روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه ی روسی " ایزوستیا" به نقل از منبعی در روسکاسموس اطلاع داد : روسیه و چین با بالابردن سطح همکاری ها می توانند نه تنها کالا بلکه فن آوریهای فضایی را نیز مبادله نمایند.

مسکو می تواند به شرکای چینی خود فن آوری های لازم برای ساخت پایگاه الکتریکی مقاوم در برابر اشعه با کاربری فضایی ارائه دهد و پکن با این فن آوری ها ، موتورهای موشکی با سوخت مایع تولید می کند. این خبر پیش از آماده سازی برای دیدار کمیسیون معاون نخست وزیر روسیه دیمیتری راگوزین و معاون ریاست شورای دولتی چین وان یان اعلام شد.
این روزنامه اطلاع می دهد ، بر طبق پروتکلی که در جلسه ی آخر کمیسیون راگوزین — یان در دسامبر سال 2015 نوشته شد ، موضوع همکاری فضایی در بخش جداگانه ای از دیدار بررسی گردید.
در پروتکل کمیسیون امضاء شده توسط راگوزین و یان آمده است: " کمیسیون توافق های بدست آمده برای همکاری در زمینه موتورهای موشکی و پایگاه قطعات الکترونیکی را تصویب کرده و سازمان های فضایی طرفین برای امضای اسناد و مدارک حقوقی لازم آماده می شوند که به اجرای همکاری در زمینه های مذکور کمک می کند. "
لازم به یادآوری است که سایر پرسش ها ی مربوط به ارتباط متقابل در زمینه ی هوا فضا در بحث های جداگانه ایی مطرح شده و بدون وابستگی به یکدیگر بررسی می شوند. به طور مثال ، ارتباط متقابل در زمینه ی جهت یابی فضایی (تطابق سیستم های گلوناس و BeiDou) ، سنجش از راه دور زمین و در زمینه ی برنامه های تحقیقاتی ماه وجود دارند. 
در این سازمان دولتی خاطر نشان می کنند که صحبت در خصوص همکاری فعلا زود است بنابراین برای اینکار باید پایه های حقوقی کامل ایجاد گردد. در کنفرانس خبری " روس کاسموس" آمده است: " ما تصور می کنیم که در حال حاضر چین در تمایز از روسیه عضو رژیم کنترل بر فن آوری موشکی محسوب نمی شود بنابراین برای سازماندهی همکاری در زمینه ساخت موشک باید پایه های حقوقی لازم ایجاد گردد. این اسناد و مدارک ، وظایف طرفین را برای حفظ و عدم اشاعه فن آوری های موشکی  تنظیم می کند. " روس کاسموس" کارگروهی با همکاران چینی در زمینه های مختلف آماده کرده است و ما در جستجوی راه حل هایی هستیم که ممکن است تا پایان سال 2016 پیدا شود. "
به نظر آندری ایونین خبرنگار و عضو آکادمی فضانوردی روسی با نام " تسیولکوف" ، روسیه باید تبادل فن آوری با چین را برقرار کند برای آنکه این امر ارتباط متقابل را به شدت تقویت کرده و آنرا به سطح جدیدی می رساند.
ایونین توضیح داد: " ما باید فن آوری ها را با چین تبادل کنیم. برای آنکه ارتباطات فن آوری قوی تر از اقتصادی است. آمریکایی ها سعی کردند که ارتباط با ما را از بین ببرند تا ما را مجازات کنند. اما ایستگاه بین المللی فضایی وجود دارد و موشک اطلس 5 هم هست که موتورهای روسی دارند. و سناتور مککین هر چقدر هم که لازم باشد فریاد بزند که آمریکا به تامین مالی و سرمایه پوتین ادامه می دهد ، ایالات متحده همکاری در این پروژه ها را ادامه خواهدداد. و از بین بردن ارتباطات فن آوری ممکن نیست. تنها تبادل کالا هیچ معنای خاصی ندارد و هیچ چیز را هم ضمانت نمی کند. ما باید ارتباطات فن آوری با چین را از طریق پروژه های بزرگ برقرار کنیم آنوقت شراکت ما به سطح جدیدی وارد خواهد شد. "
علاقه و توجه چین به موتورهای موشک با سوخت مایع تولید روسیه در سال 2014 مطرح شد. در آن زمان پکن به چندین مورد توجه نشان داد که در آنها فن آوری های روسی موضع برتری در بازار جهانی داشتند از جمله هلی کوپتر های سنگین ، سیستم های دفاع ضد هوایی و موتورهای موشکی با سوخت مایع بود. به عنوان گام پاسخ از طرف چین ، آمادگی برای ارائه ی پایگاه قطعات الکتریکی لازم برای فضا به صنایع فضانوردی روسی بود. این پیشنهاد مهمی بود از آنجا که پس از اجرای تحریم های فن آوری آمریکا ، صنایع روسی امکان تولید پایگاه قطعات الکتریکی درجه military و space تولید آمریکایی را نداشت. در عین حال مقامات چین در خصوص آمادگی برای از بین بردن محدودیت در صادرات پایگاه قطعات الکترونیکی با کاربری فضایی در روسیه اعلام کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала