گزارش و تحلیل

طوفان سرخ در آزادي

© Photo / فرشاد عباسي - آژانس عكس همشهري طوفان سرخ در آزادي
طوفان سرخ در آزادي - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آخر الزمان دربي تهران وقتي رخ داد كه آسمان تيره و تار شد و طوفان شديدي كه بر پا شده بود همه چيز را به هم ريخت.

 

 

مصطفي شوقي

تحليل گر ورزشي

 

 

اين را مي شد هم از تماشاگران استقلال ديد و هم از پرسپوليس. چه كسي باور مي كرد كه رقابت سنتي دو تيم پر هوادار فوتبال ايران با چنين نتيجه اي رقم بخورد. پرسپوليس ،قرمزهاي پايتخت با 4 گل استقلال ،آبي هاي پايتخت را برده بودند. گرچه تيم بازنده دو گل زده بود اما به گمان بسياري از اهالي فوتبال چند گل هم به جزء اين 4 گل نخورده بود.

ورزشگاه پير آزادي ،زماني ساخته شده بود كه پيش از آن ،استقلال و پرسپوليس  رقابت سنتي خود را آغاز كرده بودند. براي سالهاي بعد زماني كه هواداران پرشور فوتبال در تهران براي مسابقه اين دو تيم لحظه شماري مي كردند، ورزشگاه آزادي كه صد هزار نفر را در خود جاي مي داد،ميزبان اين دو تيم شد. تصاويري در دهه هاي شصت شمسي در اوج جنگ ايران و عراق وجود دارد كه تماشاگران حتي فراتر از گنجايش ورزشگاه روي اسكوربرد و محل روشنايي استاديوم نشسته اند. تمام زمين در تسخير هواداران دو تيم است؛گفته شد كه 120 هزار نفر در ورزشگاه صد هزار نفري آزادي حضور داشتند. جمعيتي غير قابل كنترل كه در انبار باروت هيجان و شادي نشسته بودند. اما در سالهاي بعد از آن روزهاي نوستالژي ديگر خبري نبود، در ليگ امسال به قدري شور فوتبال در ميان هواداران دو تيم گم شده بود كه در ورزشگاه آزادي هزار تماشاگر هم ديده نمي شد. آنها با تيم محبوب خودشان قهر كرده بودند.

پرسپوليس و استقلال دولتي هستند و در تلاشي نافرجام در تابستان سال گذشته قرار بود به بخش خصوصي واگذار شوند اما موانع بسياري براي خصوصي شدن اين دو باشگاهي كه گفته مي شود بيش از 30 ميليون هوادار در ايران دارد،وجود داشت. استقلال و پرسپوليس در دهه اخير در شرايط بسيار بد مديريت و مالي قرار داشتند،از داشتن ورزشگاه هاي اختصاصي و حتي زمين تمرين مناسب محروم بودند. در سالهاي اخير مشكلات مالي پرونده هاي سنگين مالي را در نهادهاي بين المللي فوتبال به احكامي در مورد كسر امتياز منتهي شده بود.

توپ فوتبال ویژه مسابقات سال 2018 میلادی  در روسیه - اسپوتنیک ایران
فوتبال خارج از سیاست

اما در يك سال اخير تلاش هايي براي سامان دادن به اين دو باشگاه در ايران آغاز شد. در ابتدا وزارت ورزش سعي كرد ،حاميان مالي قدرتمندي را براي اين دو تيم دست و پا كند. يكي از اپراتورهاي تلفن در ايران حامي مالي آنهاست. شهرداري تهران دو ورزشگاه را به آنها هديه داده است كه زمين تمرين شان باشد و از هوادارنشان استقبال كنند. از سوي ديگر پرسپوليس برگ برنده اي را در ميانه فصل فوتبالي گذشته رو كرد؛آنها برانكو ايوانكويچ سرمربي سالهاي گذشته تيم ملي ايران در جام جهاني 2006 آلمان را به خدمت گرفتند. برانكو به خوشنامي در ايران مشهور است،مربي بي حاشيه اي كه در زماني كه در تيم ملي ايران بود،اصالت كار و همراهي با امكانات موجود فوتبال ايران را سرلوحه كار خودش قرار داده بود. برانكو تيم پرسپوليس را متحول كرد؛او زماني به پرسپوليس آمد كه پرسپوليس در سراشيبي قرار داشت. او رفته رفته تيمي جديد ساخت در رويارويي سنتي با استقلال 2 دربي را برد و يكي از مساوي كرد. او حالا مربي محبوب سرخ هاي پايتخت شده است.

روز جمعه پرويز مظلومي سرمربي استقلال تهران در برابر برانكو سرمربي پرسپوليس خطاهاي بزرگي فني را مرتكب شد. از همان ابتدا تركيب بازيكناني كه در زمين چيد ، ترديدهايي را در مورد برتري اين تيم به وجود آورده بود. در ميانه نيمه اول پاشنه آشيل استقلال رخ نمايان كرد و با تعويض بازيكن مراكشي — آلماني به دليل مصدوميت استقلال از همه پاچيد. البته پيش از آن پرسپوليس با زدن يك گل برتري خود را به نمايش گذاشته بود. پرسپوليس با برنامه تر از استقلال بود و فشار زيادي را به روي دروازه اين تيم به وجود آورده بود. اگر كسي ديگر به حزء مهدي رحمتي در دروازه بان استقلال قرار داشت،شايد پرسپوليسي ها به ركورد تاريخي 6 گل خود به استقلال مي رسيدند. اما مهدي رحمتي بي شك يكي از بهترين بازيكنان دربي بود و در جذابيت آن نقش آفريني خوبي را ايفا كرد.

4 بر 2، نتيجه پاياني هشتادو دومين دربي سنتي پرسپوليس و استقلال بود؛جايي كه بعد از آن تهران باراني به تسخير هوادران سرخ پوش پرسپوليس درآمد ؛آنها در هر كجا برتري تيم خودشان را نشان مي دادند. دو عدد سنتي 6 براي پرسپوليسي ها كه نشان دهنده بازي 6 بر صفر در برابر استقلال در سال 52 است و عدد 4 كه برتري استقلال در برابر پرسپوليس است، بعد از بازي روز جمعه محل مناقشه اي براي طرفداران اين دو تيم شد،چه آنكه حالا پرسپوليسي ها معتقد هستند با زدن 4 گل به استقلال،عدد 4 را ديگر براي خودشان كرده اند! مردم ايران شوخ طبع هستند و خيلي زود پيروزي پرسپوليس در دربي در فضاي مجازي به عرصه اي براي طنازي آنها بدل شد؛مهاجر از كاربران تويتر نوشت كه:«آقا من يك كم گيجم!چه جوري با دو دست هم 6 رو نشون بدم و هم 4 رو…»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала