گزارش و تحلیل

نزدیکی بیشتر ترکیه به پادشاهی های خلیج فارس

© AFP 2023 / Adem Altanنزدیکی بیشتر ترکیه به پادشاهی های خلیج فارس
نزدیکی بیشتر ترکیه به پادشاهی های خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سیاست داخلی و خارجی ترکیه ، کشوری که برای ریاست موقت سازمان همکاری اسلامی آماده می شود ، نقش عبارت " اسلام سیاسی" بیش از پیش آشکار می گردد.

سفر رسمی شاه عربستان سعودی به ترکیه در آستانه اجلاس سازمان همکاری اسلامی ، تاییدیه ی دیگری بر استراتژی سیاست خارجی ترکیه در مسیر بلوک سنی پادشاهی های خلیج فارس است. ضمنا در غرب این سوال بیشتر از قبل پرسیده می شود که ترکیه امروز به کجا می رود؟
بهلول ازکان ، استاد دانشگاه مرمره، که با تحقیقات خود در زمینه اسلام سیاسی در ترکیه در رسانه های ترکی و اروپایی مشهور شده است در مصاحبه ای با اسپوتنیک تاکید کرد که حوادث بهار عربی ترکیه را به پس زمینه ی جهان اسلام هل داد و پادشاهی های خلیج فارس نیز نقش مهمی را ایفا کردند ، پادشاهی هایی که آنکار امروز آنها را مطمئن ترین متحدین خود می نامد. ازکان همچنین خاطر نشان کرد ، آنچه بیش از همه شک و تردید را در جوامع جهانی برمی انگیزد ، تلاش ترکیه برای ترکیب مفاهیمی چون " اسلام آشتی طلب" و دموکراسی در استراتژی سیاسی خود است.
ازکان می گوید: " از آغاز سال 2011 ، رهبریت ترکیه ایجاد طرح هایی برای توسعه ی نفوذ خود در خاور میانه و تبدیل شدن به رهبر منطقه ای را شروع کرد. هدف اصلی این استراتژی سیاست خارجی که در سال 2011 و همزمان با حوادث " بهارعربی" ایجاد شد توسط احمد داووداغلو پیشنهاد گردید و به طور فعال در عمل رئیس جمهور اردوغان نمایان شد و " اخوان المسلمین" را در محدوده ای از تونس تا ترکیه به قدرت رساند. گمان می شد که در تونس و سوریه نمایندگان " اخوان المسلمین" و در فلسطین " حماس" برسرکار آیند و ترکیه موضع رهبریت را بدست خواهد آورد. اما آنچه را که در نهایت ترکیه بدست آورد می توان امروز در زمان سفر پادشاه عربستان سعودی مشاهده کرد. این واقعیت که اردوغان برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری خود با رئیس دولت دیگری در فرودگاه ملاقات می کند نشان میدهد که چه کسی در واقع رهبر جهان اسلام است و طرح های ترکیه در حمایت از " اخوان المسلمین" به کجا ختم شد.
بهلول ازکان همچنین موضوع حضور سرمایه کشورهای خلیج فارس در ترکیه را مطرح می کند که در واقع از پایان سال های 80 قرن گذشته در حال افزایش است.
این محقق ترک می گوید: نقش سرمایه پادشاهی های خلیج فارس در ترکیه بسیار مهم است. تورگوت اوزال (رئیس جمهور ترکیه در سال های 1989 تا 1993) جریان آزاد مالی و پولی پادشاهی های خلیج فارس به ترکیه را تضمین کرد. مشخص است که خانواده ی بانفوذ تپباش که امروز از حزب حاکم عدالت و توسعه حمایت می کند ارتباط تنگاتنگی با این جریانات مالی داشت. مراد چتینکایا که چندی پیش به مقام ریاست بانک مرکزی ترکیه گماشته شد، زمانی رئیس بانک کویت ترک بود. می توان بیانیه ی اردوغان در خصوص بانکدار عربستان سعودی و عضو جنبش " اخوان المسلمین" یاسین القدی را به خاطر آورد ، که در لیست سیاه سازمان ملل متحد است. اردوغان ، در زمان نخست وزیری خود در یکی از بیانیه هایش در خصوص اعتماد کاملی گفت که به القاعده داشته و حتی آماده است که آنرا تایید کند. در واقع این ارتباطات مالی قوی که ترکیه را با کشورهای خلیج فارس مرتبط می سازد اردوغان را مجبور ساخت که شخصا با شاه عربستان سعودی در فرودگاه ملاقات کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала