گزارش و تحلیل

ارواح سرگردان، مهمانان ناخوانده «کرملین تولا»

© Sputnik / Somayeh Pasandideکرملین تولا
کرملین تولا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز آفتاب بیرون نیامده بود که از مسکو به سمت شهر « تولا» واقع در 165 کیلومتری مسکو حرکت کردم.

اسم این شهررا که در بخش اروپایی روسیه قرار دارد به دفعات شنیده بودم، نه تنها به خاطر کارخانه های اسلحه سازی، بلکه به خاطر اولین کارخانه سماور سازی جهان و همچنین افراد سرشناش خود، بعلاوه اینکه خیلی از دوستان خارجی من دوره زبان آموزی خود را در این شهر گذرانده و بعدا وارد دانشگاه اصلی خود در مسکو شده بودند.

بعدها فهمیدم این یک سیاست فرهنگی است تا دانشجویان خارجی ابتدا به بهانه زبان آموزی به شهرهای تاریخی روسیه وارد شده، تا در ضمن آموختن زبان با فرهنگ و تاریخ این کشور نیز آشنا شوند.

در قرن شانزدهم وقتی مسکو مرکز سرزمین روس شد، شهر «تولا» به عنوان یک نقطه استراتژیک تبدیل به منطقه ای دفاعی به منظور کنترل حملات احتمالی متجاوزان از مرزهای جنوبی پایتخت شد. به این ترتیب نقش دفاع از مسکو بارها به تولا محول شد و این شهر در تاریخ خود حملات مهمی مانند نبرد با ارتش ناپلئون و همچنین نیروهای هیتلر را در خود ثبت نموده است. مردم بومی روایت می کنند که شبها در اطرف دیوارهای کرملین صداهای مخوفی متعلق به ارواح سرگردان جنگجویانی که طی تاریخ و در نبردهای مختلف کشته شده اند شنیده می شود. روسها معتقدند که ارواح مردگان معمولا به همان جایی که کشته شده اند باز می گردند و بر اساس همین باور هم معمولا دسته گلهایی را به مکانی که فرد بر اثر حادثه ای جان باخته می برند. ظاهرا بازدیدهای ویژه شب نیز برای برخی از توریستهای ماجراجو ترتیب داده می شود تا به انتظار صدای ارواح سرگردان پای دیوارهای کرملین بنشینند و کمی بترسند.

 

یکی از اماکن مهم و دیدنی این شهر، «کرملین» تولاست. مجموعه کرملین تولا شباهت زیادی به کرملین مسکو با همان دیوارها و برج های ساخته شده از آجر قرمز، باغی زیبا در امتداد دیوار کرملین و موزه ای در قلب خود دارد. کرملین تولا در قرن شانزدهم و به دستورتزار «واسیلی دوم» در ساحل چپ رود «اوپا» ابتدا در قالب یک دژی امنیتی برپا شد. از آنجایی که در ساحل رودخانه قرار گرفته و خاک این زمینها باتلاقی بود، دیوارها بر پایه های بسیار محکم و عریضی که بر تیرهای بلوطی قرار داشت، بنا شد و این دژ مستحکم رفته رفته تبدیل به مجموعه ای عظیم گردید. دو کلیسا در محوطه کرملین قرار گرفته که یکی کلیسای «اوسپنسکی» ساخته شده در اواسط قرن هجدهم و دیگری «بوگویاولنسکی» که به یاد سربازان کشته شده در جنگ با ناپلئون در سال 1812 میلادی بنا شد.

 

در داخل بنای کلیسای «بوگویاولنسکی» موزه اسلحه تولا قرار گذفته که یکی از اماکن دیدنی شهر می باشد. تولا، شهری است که به پیشه وری و صنعت معروف می باشد که رشته های متنوع صنعتی در آنجا رشد و توسعه یافته و یکی از شهرهای مورد توجه صنعتگران جهان به منظور توسعه همکاریها می باشد.

تولا شهر صنعت دفاعی کشور روسیه به حساب می آید، که از همان قرون وسطی تا به امروز سلاح های مورد نیازکشور را تامین می کرده و شمشیر و سپرهای تولایی در طی تاریخ در دستان سربازان روسی چرخیده است.

در سال 1712 میلادی، به فرمان پتر اول، کارخانه اسلحه سازی در تولا ساخته شد. گفته می شود که پتر اول طی فرمانی درسال 1724 میلادی  دستور داد تا در عوض تخریب توپ های قدیمی و تفنگ های چخماقی، آنها را به عنوان نمونه سلاح های قدیمی برای نگهداری به این کارخانه تحویل بدهند. بر طبق این فرمان سلاح های قدیمی که از نظر فنی جالب بودند در کارخانه جمع شدند.

 

کاترین دوم، در سال 1775 از این کارخانه دیدن نمود و هنگامیکه سلاح های قدیمی را در آنجا مشاهده نمود، دستور داد موزه سلاح های کمیاب و نادر را ایجاد نمایند. بالاخره در سال 1873 میلادی در جریان بازسازی کارخانه در یکی از اتاق های آن، موزه گشایش یافت. اکنون این موزه گسترش یافته، هر سال نمایشگاههای مختلفی را برپا می نماید و پذیرای علاقمندان به صنایع دفاعی و اسلحه می باشد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала