گزارش و تحلیل

جاسوسانی که طی سال های گذشته در روسیه دستگیر شدند

© Fotolia / Serkat Photographyجاسوسان توالتی آمریکایی
جاسوسان توالتی آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 31 مارس نیروهای ویژه روسیه افسر دپارتمان ضدجاسوسی دفتر مرکزی امنیت ملی اوکراین به نام یوری ایوانچنکو را دستگیر کردند.

این جاسوس اوکراینی علیرغم منع حکومت اوکراین برای ورود جاسوسان اوکراینی به بهانه دیدن خویشاوندانش وارد خاک روسیه شده بود. افسر اداره امنیت اوکراین وظیفه داشت به عنوان متقاضی جاسوی برای روسیه وارد این سازمان شود. طبق اطلاعات بدست آمده، این افسر اوکراینی قصد داشت بعدها با کمک سازمان سیای امریکا و سازمان امنیت اوکراین یکی از افسران سازمان امنیت روسیه را به اوکراین ببرد. اما پیش از اینکه او نقشه را به نتیجه برساند و به امنیت روسیه ضربه وارد کند، شناسایی شد.

رادیو اسپوتنیک ماجراهای مشابهی در خصوص شناسایی جاسوسان حاضر در خاک روسیه طی سال های گذشته به یاد می آورد.

سال 2015

روز 12 نوامبر ایوان سردیوک شهروند اوکراینی به صورت غیرقانونی مرز روسیه را رد کرده و توسط نیروهای سازمان امنیت روسیه در حین بازگشت از روسیه دستگیر شد. در جریان بازپرسی ها وی اعتراف کرد که برای سازمان امنیت اوکراین کار می کند. از او خواسته شده بود که تسلیم مرزبانان روسیه شود و بعد از آن اطلاعات غلط به آنها بدهد. با این حال وی نتوانست نقشه خود را عملی سازد و نیروهای سازمان امنیت روسیه او را آزاد کردند.

روز 19 مه اخباری راجع به یک جاسوس اوکراینی منتشر شد. این شخص در کریمه مشغول جمع آوری اطلاعات بود، با این حال او را بازداشت کرده و به اوکراین برگرداندند. طبق اطلاعات کانال تلویزیونی «لایف نیوز» آنتون لوکوت جوان 24 ساله اهل دنیپروپتروفسک از طرف سازمان امنیت اوکراین مامور شده بود به کریمه برود و در مناطق استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه به جمع آوری اطلاعات پرداخته، تعداد تجهیزات و افراد را مشخص کند. به گفته این کانال تلویزیونی، وی همچنین وظیفه داشت ناراضیان از پیوستن کریمه به روسیه را شناسایی کند.

سال 2013

نیمه شب 14 مه فوگل رایان جاسوس سازمان سیای امریکا در هنگام متقاعد کردن یک افسر سازمان امنیت روسیه برای پیوست به سازمان سیا دستگیر شد. فوگل رایان کریستوفر تحت عنوان غیرواقعی دبیر سوم بخش سیاسی سفارت امریکا در مسکو فعالیت می کرد. هنگام بازرسی بدنی تعداد تجهیزات فنی، دستورالعمل های کتبی برای افسر روسی، مقدار زیادی پل و وسایل برای تغییر چهره کشف شد. مامور امریکایی به سازمان امنیت روسیه تحویل شده و بعد از طی کردن پروسه لازم به نماینده رسمی سفارتخانه امریکا منتقل شد.

سال2011

روز5 اکتبر مرکز ارتباطات اجتماعی سازمان امنیت روسیه خبر دستگیری یک جاسوس چینی در هنگام تلاش وی برای ورود به اطلاعات سامانه اس 300 منتشر شد. تون شنیون جاسوس چینی روز 28 اکتبر 2010 بازداشت شد. در جریان تحقیقات روشن شد که وی ماموریت داشته تحت عنوان غیرواقعی مترجم هیات رسمی تاجران درمقابل وعده پولی کلان اسناد فنی و تعمیرات سامانه موشکی اس 300 که جزو اسرار کشور هستند را دریافت کند.

روز 12 مه وادیم لیدرمان افسر اسراییل و نماینده نظامی سفارت اسراییل در مسکو بادشات شد. به گفته سازمان امنیت روسیه، وادیم لیدرمان جاسوس اسراییلی قصد داشته اطلاعاتی درباره همکاری های نظامی و فناوری های روسیه با برخی کشورهای عربی و کشورهای آسیای مرکزی به دست بیاورد. این افسر اسراییلی در حین دریافت اطلاعات محرمانه حکومت از شهروند روسیه بازداشت شد. لیدرمان روز14 مه روسیه را ترک کرد.

2009

روز 21 آوریل اعلام شد که جاسوسان روس ردپای ماموکی مایسورادز جاسوس گرجی در سوچی را پیدا کرده اند. این مامور گرجی به طور غیرقانونی وارد خاک روسیه شده و قصد داشته یک شبکه جاسوسی برای گرجستان ایجاد کند. به گفته سازمان امنیت روسیه، در سال 2008 نیز مایسورادز از طرف اداره جاسوسی گرجستان یک اینترنت — کافه در سوچی افتتاح کرد و از آن به عنوان کانال ارتباط با افسران ارشد ادارات جاسوسی خارجی استفاده می کرد. مایسورادز به دنبال اطلاعاتی درباره نحوه برگزاری مسابقات المپیک زمستانی سال 2014 در سوچی بوده. او در همان بازجویی های اولیه به فعالیت جاسوسی خود اعتراف کرد. این مامور گرجی نه تنها درباره وظایف خود توضیح داد، که حتی درباره افرادی که به او کمک کرده اند و شهروندان روس که با او در تماس بوده اند نیز اطلاعاتی ارایه کرد. اعترافات این مامور گرجی به اندازه ای ارزشمند بود که در سبک کردن گناهانش موثر واقع شد و او را از کشور اخراج کردند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала