گزارش و تحلیل

مسیحیان پاکستانی جواب بحران سوریه را دادند

© AFP 2023 / Arif AliПолиция на месте теракта в Лахоре
Полиция на месте теракта в Лахоре - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پاکستان به مناسبت حادثه لاهور که جان بیش از 70 نفر را برد، سه روز عزای عمومی اعلام شد. بر اثر آن حمله که فرد انتحاری آنرا انجام داد عمدتا مسیحیانی کشته شده بودند که عید پاک را تجلیل می کردند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در رابطه با فاجعه لاهور سفر های خارجی شامل مذاکرات با دیوید کامرون در لندن و باراک اوباما در واشنگتن را لغو کرد. وی اعلام نمود:

"وظیفه ما نه فقط نابودسازی شبکه های تروریستی بلکه ریشه کن ساختن روحیات افراطی که شیوه زندگی ما را به مخاطره می اندازد. مقامات ولایتی باید انجام عملیات نیرو های امنیتی علیه تروریست ها را تسریع کنند، ما طوری کار کنیم که جلو اعمالشان گرفته شود".

اسیم باجوا سخنگوی وزارت دفاع پاکستان به نوبه خود در باره عملیات نیروی امنیت و بازداشت افراد مظنون به فعالیت های تروریستی خبر داد. عملیات بگیر و ببند شب دوشنبه در شهر های بزرگ پنجاب برگزار شد و بر اثر آن 50 نفر دسنگیر و مقادیر هنگفت مهمات و مواد منفحره کشف و مصادره شد.

مسئولیت کشتار در پارک لاهور، گروه "جماعت الاحرار" یکی از واحد های طالبان وفادر به داعش بعهده گرفته است. طرح "خلافت جهانی" که داعش آنرا در خاور نزدیک پیاده می کند از سوی طالبان پاکستانی به صورت گوناگون ارزیابی شد و موجب انشعاف صفوفشان گردید. بخشی از آنها از پیوستن به داعش خودداری کرده و ترجیح دادند در فعالیت های خود از قالب متطقه آسیایی خارج نشوند.

جماعت الاحرار راه دیگری را در پیش گرفت و فعالیت های خود را تشدید کرد و سعی نمود حد اکثر توجهات را به خود جلب کند و از دسامبر سال گذشته حمله پنجم را انجام داد. احسن الله نماینده این گروه گفت:

"هدف ما مسیحیان بودند و ما می خواستیم به نخست وزیر پیام بدهیم که هم اینک وارد لاهور شدیم".

عمل تروریستی در پارک "گلشن اقبال" از بزرگترین حملات به مسیحیان پاکستانی در طول تاریخ بیش از 60 ساله آن کشور شد. اقدام تروریستی پیشین، انفجار های ماه سپتامبر 2013 در شهر پیشاور در نزدیکی کلیسای مسیحی کل مقدسان بودند که بر اثر آن 80 نفر کشته و 140 نفر جراحاتی بر داشتند. با این حال مسیحیان پاکستانی در سال های اخیر موفق می شدند از حملات مقیاسی اجتناب ورزند.

به عقیده کارشناسان روسی حملات به مسیحیان پاکستانی باید در زمینه استراتژی جدید داعش ارزیابی شود که رهبری آن گروه در رابطه با ناکامی های خود در سوریه و عراق تدوین کرد. "آلکسی مالاشنکو" کارشناس مرکز کارنگی مسکو گفت: داعش که مواضع خود را در خاور نزدیک از دست می دهد مجبور است از طریق شعب خود فعالیت های خود را گسترش دهد و آنرا به دیگر حوزه های جهان منتقل می کند. حتی قبل از پیاده کردن طرح "خلافت جهانی" این گرایش پدیدار شد که از مسیحیان بعنوان نمایندگان دنیای غربی باید انتقام گرفته شود. کافی است حملات قبلی به مسیحیان پاکستانی و یا فعالیت های "بوکو حرم" نیجریه را بیاد بیاوریم". این محقق افزود: اسلام گرایان که از ایجاد "خلافت جهانی" محروم اند سعی می کنند اختلاف تمدن ها را راه بیاندازند. آنها نه تنها به انتقام گیری پرداخته بلکه به مسیحیان تنها به خاطر مسیحی بودن شان حمله می برند".

"ولادیمیر سوتنیکوف" مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک "روسیه- شرق- غرب" از همین دیدگاه پیروی می کند. وی گفت:

"انفجار ها در بروکسل و لاهور حلقه های یک زنجیر است. محاصره بدور داعش فشرده تر می شود و آنها در جواب، اعمال خود را در کشور های گوناگون انجام می دهند و عملیات تروریستی را از چند مرکز با سیاست مرکز زدایی انجام می دهند".

بسیاری سران جهانی حمله به مسیحیان در لاهور را محکوم کردند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در پیامی به ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان و نواز شریف نخست وزیر این کشور ابراز همدردی کرد و "به افزایش بیشتر همکوششی بین المللی در مبارزه با تروریسم هم در سطح منطقه ای و هم جهانی دعوت نمود"

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала