گزارش و تحلیل

پنتاگون میدان عملیات استراتژیکی را در شمال شرقی سوریه آماده می کند

© Sputnik / Ali AbrahimРоссийская гуманитарная помощь доставлена в город Кесаб в сирийской Латакии
Российская гуманитарная помощь доставлена в город Кесаб в сирийской Латакии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه تلاش را برای آشتی دادن طرفین مخالف در سوریه ادامه دارد.

به گفته ایگور کناشنکوف سرتیپ و نماینده رسمی وزارت دفا ع،" روی هم رفته رژیم آتش بس در قلمرو جمهوری عربی سوریه رعایت می شود". تحلیل ساده از وضعیت در سوریه اجازه می دهد به این نتیجه رسید که رژیم آتش بس فقط در "منطقه سبز" که در آن نیروهای اصلی اپوزیسیون میانه رو سوریه متمرکز و اکثریت جمعیت کشور زندگی می کنند، گسترش می یابد.

ثبات در این مناطق امکان جلوگیری از خروج دسته جمعی پناهجویان سوری به اروپا از طریق کشورهای ثالث ممکن می سازد.

به این دلیل تلاش های صلح آمیز که از طرف مسکو و واشنگتن آغاز شده است، الان به طور فعال توسط سازمان های بین المللی موثر پشتیبانی می شود.

مذاکرات در مورد آینده سوریه باید تحت حمایت سازمان ملل متحد آغازشود. بسیاری در جهان و از جمله مسکو، به نتیجه مثبت این مذاکرات اعتقاد دارند. هرچند ما نمی توانیم سنارئیویی از سرگیری درگیری ها در مقیاس کامل رد کنیم در صورتی که اپوزیسیون و دولت بشار اسد به یک اجماع نرسند.

تنها یک سوم از خاک سوریه تحت پوشش رژیم آتش بس است و بالفعل در بخش اکثرکشور هواپیماهای نیروهای هوایی فضایی روسیه و ارتش سوریه و متحدانش همچنان مبارزه با نیروهای نظامی داعش و جبهه النصره ادامه می دهد.

احتمالا این مقابله جنگی تا زمانی که گروه های افراطی به طور کامل نابود نشوند ادامه خواهد داشت. معلوم است که این کارساده نیست.

رژیم آتش بس بیش از 10 روز اجرا می شود و به طور فرضی رها کردن و انتقال نیروهای دولتی از منطقه سبز به شرق این کشور باید به توسعه تهاجم استراتژیک به موقعیت های داعش کمک کند.

ولی در حال حاضر این مشاهده نمی شود. نیروهای بشار اسد و متحدانش برنده پیروزی های تاکتیکی کوچکی هستند و گاهی اوقات به دفاع استان رقه، دیرالزور و شهر تدمر (استان حمص) دست می زنند.

جنگ عمدتا در امتداد جاده ها برای تصرف ارتفاع و شهرهای کوچک انجام می شود. در واقع این منطقه کوهستانی بیابانی است که با مناطق میدان نفتی که هنوزهم به شدت از شبه نظامیان داعش نگه داشته می شود، هم مرز است. داعش همچنان صدور فرآورده های نفتی به بازار جهانی از طریق ترکیه ادامه می دهد و وزارت دفاع روسیه بارها این فعالیت را در عکس های گرفته شده با هواپیماهای نیروهای هوایی فضایی روسیه نشان داده است.

با وجود اینکه ایالات متحده آمریکا و روسیه یک الگوریتم روند صلح سازی در سوریه تعیین کردند، رقابت ناگفته دو کشور برای کنترل قلمرو سوریه ادامه دارد.

به تازگی خبرگزاری سوریه BasNews با اشاره به نماینده نیروهای دموکراتیک سوریه گزارش داد که در استان الحسکه آمریکایی ها شروع کردند به ساخت پایگاه هوایی دوم برای حمایت از شبه نظامیان کردها.

پیش از آن گزارش شده بود که اولین پایگاه هوایی ایالات متحده برای نیروی هوایی خود در خاک فرودگاه کشاورزی در شهرستان رامیلان (در استان الحسکه) ساخته شده است. بر این پایگاه بالگردهای ایالات متحده آمریکا و هواپیماهای باری که تجهیزات و مهمات به کردها تحویل می کنند به زمین می رسند. مقامات آمریکا قبلا استقرار نیروهای ویژه خود را در این منطقه تایید کردند.

چندی پیش ایالات متحده اعلام کردند که در قلمرو سوریه و عراق گروهای ویژه برای ضربه زدن به مواضه دشمن در استان رقه آماده می شوند. در این روزها "لوید اوستین" رئیس فرمانده مرکزی نیروی نظامی آمریکا در سنا تأیید کرد که انقریب پنتاگون تمرین شبه نظامیان اپوزیسیون سوری را از سر می گیرد. اینچنین قصد آمریکا نه با دولت اسد و نه با روسیه هماهنگ نشده است. امیدی هست که با پشتیبانی نیروی هوایی فضایی روسیه ارتش بشر اسد در آینده نزدیک تلفات جبران ناپذیر به شبه نظامیان وارد کرده، مناطق نفت خیز کشور را آزاد کنند. و نهایتا، نقشه های آمریکا را برملا کنند.

همزمان، مسکو در باره تحویل کمک های بشردوستانه ای به سوریه فراموش نمی کند. وزارت دفاع روسیه راجع به تخلیه و نگهداری محموله بشردوستانه ای روسی را در بندر طرطوس خبر داده است. وزارت دفاع همچنین آمادگی خود مبنی بر پذیرش هواپیماهای حمل و نقل روسی در پایگاه هوایی "حمیمیم" و حمل و نقل آن محموله ها به آسیب دیدگان در استان های دیگر کشور سوریه را اعلان کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала