گزارش و تحلیل

ارتش تاجیکستان سه برابر شد

© AP Photo / Theodore Kayeمانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان
مانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان تصمیم گرفته تعداد نیروهای مسلح کشور را از 6 هزار به 20 هزار نفر برساند.

روزنامه نیزاویسیمایا گازتا به نقل از منابع نظامی و دیپلماتیک روسیه می نویسد که افزایش تعداد نیروهاd مسلح و تقویت ارتش با تجهیزات و تسلیحات روسی با کمک پایگاه نظامی روسیه در این کشور صورت خواهد گرفت. روسیه امسال مجدد در قرارگاه نظامی 201 در تاجیکستان مستقر خواهد شد.

به گفته منابع، این فرایند از ماه نوامبر سال گذشته و زمانی آغاز شد که 149 مین هنگ پیاده نظام روسیه تصمیم به جابجایی از منطقه هاتلونسک به دوشنبه پایتخت تاجیکستان گرفتند. تعداد نیروهای این هنگ بسیار کمتر شده و سلاح و تجهیزات آنها نیز به قرارگاه 201 منتقل شده است و بخشی نیز به ارتش تاجیکستان اعطا شد. این اتفاق برای سایر قرارگاه های نظامی در تاجیکستان رخ می دهد. تعداد تجهیزات و تسلیحاتی که ارتش تاجیکستان دریافت کرده است به طور رسمی اعلام نشده، اگرچه پیشتر آناتولی آنتونوف نماینده وزارت دفاع روسیه ضمن سفر به دوشنبه گفته بود که نظامیان روس نزدیک به یک هزار متخصص جوان را برای نیروهای مسلح تاجیکستان آموزش می دهند. در سال 2015 نیز نزدیک به یک هزار تاجیک دوره آموزشی را پشت سر گذاشتند. طبق اخبار رسمی، این افراد بیشتر راننده های تانک های ت-27 و ماشین های زرهی مدل ب.ام.پ-2، فرمانده ها و سربازان آتشبار توپخانه موشکی «گراد» بودند. امروز هم این دوره ها برای سربازان برگزار می شود. اگر در نظر بگیریم که یک هزار نفر آموزش دیده باشند و بین 2 تا 3 هزار نفر پیاده نظام شامل تفنگداران باشند، آنوقت یگان ارتش تاجیکستان دست کم دو برابر می شود. درهر گروهان نیز دست کم 30 تانک جدید و 3-2 گردان تانک ب.ام.پ —2 (هر یک شامل 30 فروند تانک) و توپخانه موشکی «گراد» قرار دارد.

طبق اخبار و گفته های مسئولین، در آینده نزدیک قرار است بزگترین مانور نظامی از دوره شوروی تا کنون با حضور 50 هزار سرباز برگزار شود. سربازان، افسران و نیروهای ذخیره ارتش ملی کشور در این رزمایش شرکت خواهند کرد. می توان گفت که از این تعداد 20 هزار نفر عضو ثابت ارشت است و 30 هزار نفر جزو نیروهای ذخیره می باشد. لازم به ذکر است که دو هفته پیش سازمان امنیت ملی امریکا در رنکینگ سالانه جهانی توان نظامی کشورها، تعداد نیروهای ارتش تاجیکستان را 6 هزار نفر اعلام کرده است.

به این ترتیب، با کمک روسیه حکومت امام علی رحمان از ارتشی قوی تر برخوردار خواهد شد. قطعا این مساله نه تنها برای رفع تهدیدات خارجی از سوی افغانستان که حتی برای تامین امنیت و ثبات داخلی ضروری است. طی روزهای گذشته پروسه قضایی دادگاه شورشیان مسلح سال 2015 به رهبری عبدالرحمن نظرزاد معاون سابق وزیر دفاع به پایان رسید. امامعلی رحمان با علم به تنش های سیاسی موجود در تاجیکستان احتمال وقوع چنین حوادثی را می دهد. اگر حضور نظامی روسیه در این کشور کمرنگ شود، آیا رحمان می تواند با توسل به نیروهای ارتش تاجیکستان چنین آشوب هایی را آرام کند؟

ژنرال ولادیمیر زارودینتسکی فرمانده گروهان منطقه نظامی مرکزی که از قرارگاه 201 روسیه دستور می گیرد، به رهبر تاجیکستان گفته که انتقال قرار گاه به محل جدید بدون صدمه به تسلیحات و تجهیزات صورت خواهد گرفت. علاوه بر این قرار گاه روسیه همچون سابق ضامن آرامش و ثبات در منطقه آسیای مرکزی خواهد بود. ایگور لیاکین فرولوف سفیر روسیه در تاجیکستان نیز اخیرا همین جملات را تکرار کرده است. وی اظهار کرد که قرارگاه 201 روسیه تمام مسئولیت های خود را برای پاسداری از تمامیت ارضی و حکومت قانونی تاجیکستان به طور کامل انجام خواهد داد و اوضاع نظامی — سیاسی را تثبیت می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала