گزارش و تحلیل

آزمایش زیردریایی های مجهز به موشک «بولاوا» در روسیه

© Sputnik / Vitaliy Ankovرزمناو روسی
رزمناو روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو زیردریایی راهبردی جدید روسیه به نام «یوری دالگاروکی» و «ولادیمیر ماناماخ» آماده ورود به مرحله آزمایشی هستند.

یکی از این زیردریایی ها مجهز به موشک بالستیک قاره پیمای «بولاوا» است. به گزارش روزنامه «ایزوستیا» روسیه ناوگان شمال را برای ارزیابی میزان آمادگی نیروهای هسته ای آماده می کند.

زیردریایی های راهبردی که با کد 955 شناخته می شوند، در آینده ناوگان روسیه را تکمیل خواهند کرد. قرار است هشت زیردریایی جدید 955 جایگزین زیردریایی های «دلفین» با کد شناسه 667 شوند. در این آزمایشات مهمترین مساله این است که هر زیردریایی بتواند 16 موشک قاره پیما را از عمق 50 متری و با نوسان 7-6 به طور مستقیم شلیک کنند.

شلیک موفقیت آمیز به هدف نشان می دهد که در صورت وقوع جنگ هسته ای ناوگان دریایی روسیه می تواند در مقابل دشمن بایستد. خطر اصلی در زمان شلیک، بالاآمدن آب بعد از خروج موشک است.

از زمان شوروی تا کنون سه مرتبه این آزمایشات انجام گرفته است. عملیات با نام رمزی «بیگیموت» انجام می گرفت. در ماه اوت 1991 یک رزمناو اتمی زیردریایی با شناسه 667 از مدل «دلفین» که روی آن نام کا-407 «نووماسکوفسک» درج شده بود تحت فرماندهی سرگی یگوروف کاپیتان دوم نیروهای دریایی موشکی را درزیر آب شلیک کرد. در عرض یک دقیقه و نیم این زیردریایی 640 تن آب را به سمت خود کشید و زیردریایی از عمق 50 متری به 100 متری کشیده شد. اما گروه داخل زیردریایی به موقع کنترل را در دست گرفته و مانع از نوسان زیردریایی شدند. چنانچه زیردریایی کنترل نمی شد، امکان شلیک های بعدی وجود نداشت. سرگی یگوروف برای این اقدام به موقع عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را اخذ کرد.

این شلیک تا امروز رکورد نظامی — فناوری را در تمام دنیا برای خود حفظ کرده است. قوی ترین شلیک انجام شده توسط امریکا از عرضه رزمناو «اوگایو» با چهار موشک «ترایدِنت —2» بوده.

سال 2011 عملیات «بیگیموت» توسط جدیدترین رزمناو با شناسه 955 و تحت عنوان «یوری دالگاروکی» انجام گرفت. زیردریایی با تمام تجهیزات و موشک های بالستیک مدل «بولاوا» به زیر آب رفت. اما فقط دو شلیک انجام داد. در وزارت دفاع گفتند که مهم شلیک همه موشک ها نبود، بلکه مهم این بود که گروه داخل زیردریایی ندانند برای کدام یک از 16 موشک دستور شلیک می دهند. پس از این شلیک، آزمایشات به پایان رسید. از 24 شلیک فقط 15 شلیک موفقیت آمیز بود.

سال گذشته رزمناو «ولادیمیر ماناماخ» امتحان خود را پس داد. طبق اطلاعات موجود، زیردریایی دو شلیک مکرر از زیر آب انجام داد. اما یکی از موشک ها خود به خود منهدم شد و موشک دوم هم به هدف اصابت نکرد. در نتیجه تمام موشک ها به کارخانه تولید کننده برگردانده شد تا دلایل دقیق نبودن شلیک را پیدا کنند. کمیسیون دولت بعدها توضیح داد که دلیل شلیک های ناموفق در تولید نامناسب بوده و ارتش نیز بیش از آن پیگیر قضیه نشد.

در زمان آزمایش رزمناو «اسکیف» 38 شلیک انجام گرفت که 32 شلیک ناموفق بود. سیستم راهبردی دریایی بسیار پیچیده است. فرایند استارت، روشن کردن موتور روی آب و بسیاری فاکتورهای دیگر بر موفق بودن شلیک تاثیر می گذارند. موشک «بولاوا» از نسل پنجم است که پیچیدگی های زیادی داشته و چند منظوره می باشد. این موشک قابل شلیک در دستگاه های مختلف است. به گفته آناتولی سیتنوف رییس سابق نیروهای مسلح وزارت دفاع، آزمایش این موشک با پیچیدگی هایی همراه است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала