گزارش و تحلیل

هدف از تصویب قطعنامه ضد پیونگ یانگ شورای امنیت سازمان ملل

© Sputnik / Marc BennetsЦентральная площадь Пхеньяна
Центральная площадь Пхеньяна - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیونگ یانگ در جواب به تحریمات بسیار سخت جامعه بین‌المللی چند موشک را پرتاب کرد. تقریباً 10 ساعت پس از تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد چند موشک برد کوتاه کره شمالی بسوی دریای ژاپن پرتاب شدند که خوشبختانه به آب‌های دریا سقوط کردند.

مطابق تحریمات اعمال شده تحویل سوخت هوایی و راکتی و فروش تسلیحات متعارف به کره شمالی ممنوع شده و کل بار های روانه شده از آن کشور بازرسی خواهند شد. صادرات زغال سنگ، آهن، طلا، تیتان و فلزات کمیاب و مواد معدنی از جمهوری دمکراتیک خلق کره بطور چشمگیر محدود شده و بانک های کره شمالی نیز مورد تحریم قرار گرفتند

این قطعنامه که سخت ترین اقدم نوع خود در تاریخ سازمان ملل است در طول تقریباً 2 ماه تهیه شد. آمریکا و چین در خصوص متن آن در حال مذاکرات طولانی بودند و در نتیجه چین با تحریم بی سابقه پیونگ یانگ موافقت کرد. دکتر «ژن یوان چژه» محقق آکادمی دیپلماتیک چین در این باره گفت:

چین به این خاطر از تحریمات ضد جمهوری دمکراتیک خلق کره جانبداری کرده که کشور ما همیشه طرفدار غیر هسته ای شدن شبه جزیره کره و رفع صلح آمیز اختلاف بود. آزمایش هسته ای و پرتاب موشک جمهوری دمکراتیک خلق کره در تناقض فاحش با نیات جامعه بین‌المللی قرار دارد. جمهوری دمکراتیک خلق کره همیشه به اعمال تحریک آمیز متوسل می‌شود و بر اثر این اعمال مناسبات چین و کره شمالی تیره شد. امیدوارم این کشور در آینده به حال خود بیاید زیرا هدف اساسی تحریمات خفه کردن اقتصاد نیست بلکه تلقین کردن ایده غیر هسته ای شدن شبه جزیره کره به پیونگ یانگ است. بر اثر تحقق بخشیدن به این تحریمات باید صلح و ثبات در این منطقه بر قرار شود.

روسیه دارای منافع اقتصادی جدا از پیشرفت برنامه موشکی — هسته ای کره شمالی در این کشور است. از جمله پروژه مهم ساخت خط راه آهن به جمهوری دمکراتیک خلق کره که از آن زغال سنگ روسی به آسیا حمل خواهد شد. «آلکسندر ورونتسوف» کارشناس انستیتو ی شرق شناسی مسکو در مصاحبه با اسپوتنیک متذکر شد که مسکو یک شبانه‌روز پیش از تحریم جمهوری دمکراتیک خلق کره با واشنگتن رایزنی های اضافی انجام داد و کاری کرد تا منافع اقتصادی اش در کره شمالی بر اثر وضع تحریمات ضرر نبینند. این صاحبنظر روس اظهار داشت:

«روسیه برای دفاع از منافع بازرگانی خود مساعی چشمگیری بکار برد. زغال سنگ کالای اساسی است که روسیه آنرا به بندر راجین حمل می‌کند و سپس آنرا از طریق دریا به کشور های آسیا و اقیانوس آرام منتقل می کند. الان زغال سنگ به چین و کره جنوبی صادر می شود. این طرح شامل مجازات ها نشد و این دستاورد را می‌شود پیروزی دیپلماسی روسیه نامید».

پکن و مسکو با دادن رأی بر له این قطعنامه بر آن هستند که این اقدام باید آغاز هر چه زود تر مذاکرات در باره برنامه هسته ای جمهوری دمکراتیک خلق کره را تشویق کند. در این زمینه چین پیشنهاد کرد که مذاکرات در باره غیر هسته ای شدن شبه جزیره کره با تبدیل رژیم آتشبس سال 1953 در شبه جزیره کره به توافقنامه در باره صلح همزمان شود. وزیر خارجه چین از این ایده حمایت کرد و آنرا در گفت و گو ها با جان کری همتای آمریکایی خود به زبان آورد و سپس با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه صحبت تلفنی داشت و از او موافقت مسکو را کسب نمود. این اساس وجود دارد که حدس بزنیم که این‌گونه مذاکرات در آینده نزدیکی بوقوع بپیوندد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала