گزارش و تحلیل

ایران از ایده ی امتناع از افزایش استخراج نفت در جهان حمایت می کند

© Sputnik / Evgeny Biyatovایران از ایده ی توقف جهانی حجم استخراج نفت حمایت می کند
ایران از ایده ی توقف جهانی حجم استخراج نفت حمایت می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفدهم فوریه پس از مذاکرات طولانی و در واقع دشوار، ایران از ایده ی نگه داشتن میزان استخراج نفت در سطح ماه ژانویه حمایت کرد ، روسیه ، عربستان سعودی ، قطر و ونزوئلا با این طرح موافق بودند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ، در پایان دیدار چند ساعته در تهران با همتاهای خود از عراق ، ونزوئلا و قطر بیان داشت که کشورش طرفدار هر اقدامی است که بازار جهانی را به ثبات برساند. در عین حال وی نگفت که آیا ایران برای محدود سازی استخراج خود موافق است یا خیر.
بر اساس اطلاعات رویترز ، هیات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به تهران " شرایط ویژه ای" را پیشنهاد داد تا این کشور بتواند به ایده ی گروه چهار ملحق شود. بر طبق شایعاتی که در بازار پخش شده است این امر ممکن است یا توافق برای افزایش محدود استخراج و یا هماهنگی در رشد تولید با بهبود آینده ی بهای نفت باشد. ضمنا ریا نوواستی با استناد به منابع نزدیک به این مذاکرات اطلاع داد که ایران درنهایت برای توقف استخراج خود موافقت کرده است.
بلافاصله پس از بیانیه زنگنه بهای نفت دریای شمال مارک برنت در لندن 5.7 درصد رشد داشته و به 34.03 دلار به ازای هر بشکه و هر بشکه نفت تگزاس WTI در نیویورک با 5.3 درصد رشد به 30.57 دلار رسید. در زمینه گران شدن نفت ، بهای روبل نیز صعودی شد.
شانزدهم فوریه دو کشور نفتی عمده جهان یعنی روسیه و عربستان سعودی و همچنین قطر و ونزوئلا در دوحه توافق کردند که حجم جهانی ارسال طلای سیاه را در سطح ژانویه 2016 نگه دارند. وزیر انرژی روسیه الکساندر نوواک در پایان جلسه بیان داشت ، طرفین تصمیم گرفتند که حجم ماه ژانویه از سطح متوسط در سال 2016 تجاوز نکند ، در صورتی که تولید کنندگان دیگر به این ابتکار بپیوندند. به گفته ی وزیر نفت عربستان سعودی علی النعیمی ، برنامه ریزی شده است که در سطح 11 ژانویه متوقف شود. سپس می توانند گام های بعدی را برای ثبات بها طی ماه های آینده بردارند.
فاکتور ایرانی
شانزدهم ژانویه پس از انعقاد معاهده ی مربوط به برنامه ی هسته ای تهران ، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی علیه این کشور را لغو کردند. پانزدهم فوریه تانکری با دو میلیون بشکه نفت ایرانی برای اولین بار طی چهار سال اخیر به اروپا فرستاده شد. طی یک ماه بعد از لغو تحریم ها ، جمهوری اسلامی توانست استخراج را به 400 هزار بشکه در شبانه روز برساند. رهبریت ایران به شرکت های نفتی ایرانی فرمان داد که تا پایان سال 2016 استخراج با به 500 هزار بشکه در شبانه روز رسانده و سطح تولید را تقریبا به 4 میلیون بشکه در شبانه روز افزایش دهند.
بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی درژانویه روسیه 10.9 میلیون بشکه در شبانه روز ، عربستان سعودی ،10.2 میلیون بشکه افزوده است. برای هر دو کشور این شاخص ها نزدیک به رکوردی در طول تاریخ است. در حال حاضر عرضه نفت در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی بیشتر از تقاضاست و بهای طلای سیاه 70 درصد کمتر از زمان اوج آن یعنی در سال های 2012 —2013 است وقتی که قیمت آن به ازای هر بشکه 120 تا 130 دلار بود.
سطح کنونی بهای هیدروکربن ها ، مشکلات بودجه ی اساسی را برای دو قدرت نفتی جهانی یعنی روسیه و عربستان سعودی ایجاد کرده است. بودجه فدرال روسیه در سال 2016 از بهای 50 دلار به ازای هر بشکه است و بودجه عربستان سعودی از 29 تا 37 دلار به ازای هربشکه. ضمنا طبق اسناد رسمی ریاض، در سال گذشته کسری بودجه کشور به 98 میلیارد رسیده و بر اساس ارزیابی های صندوق بین المللی ارز 140 میلیارد دلار است.
از توقف تا کاهش
گفتگوها در خصوص کاهش مشترک استخراج توسط تمامی کشورهای نفتی جهان از مدت ها پیش در جریان است از آن دوره که وقتی هر بشکه در سال 2014 تا 90 دلار کاهش داشت. در عین حال واضح و آشکار می شود که بهای هیدروکربن ها در حال حاضر بسیار پایین است و حتی برای سعودی ها که صندوق ذخیره شان به آرامی صفر می شود ، با ارزان شدن هر بشکه (کمتر از 50 دلار) هنوز برای 5 سال کافی خواهد بود. در خصوص ونزوئلا و نیجریه که دومین ماه است به اجلاس اضطراری اپک اضافه شده اند هم این طور است. ضمنا از مقر اپک در وین اطلاعات محرمانه ای به گوش می رسد در خصوص اینکه این جلسه ممکن است در ماه مارس برگزار شود. این بدان معناست که دستیابی به موفقیت در مذاکرات و کاهش واقعی استخراج توسط مهره های اصلی ممکن است خیلی دور از واقعیت نباشد.
توافق بدست آمده در دوحه گواه آن است که در آینده ی نزدیک اپک می تواند به کاهش سهمیه طی شرایطی موافقت کند در صورتی که کشورهای نفتی غیر عضو نیز تولید را کم کنند یعنی در کنار روسیه قبل از همه آمریکا ، مکزیک، قزاقستان و آذربایجان. توافق در دوحه و تهران باید به تثبیت اشباع بیش از حد بازار جهانی هیدروکربن ها کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала