گزارش و تحلیل

تقویت یوان

© Sputnik / Alexandr Demyanchukیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانک ملی چین ، پانزدهم فوریه ارزش یوآن نسبت به دلار را به شدت تقویت کرد.

بهای تبادل یوآن به دلار با شاخص 6.5118 یوآن به ازای هر دلار مشخص گردید. این بها 0.3 درصد بالاتر از سطحی است که پنجم فوریه پیش از سال نو بر اساس تقویم چینی بود.
یوآن از اوت سال 2015 اینطور تقویت نشده بود یعنی وقتی که کاهش ارزش آن به طور جدی در بازارهای جهانی سهام تاثیر گذاشته و به سقوط شاخص سهام چین به میزان 5 تا 6 درصد منجر گردید. طی این ماه ها یوآن بیشتر افت داشت تا پیشرفت. در ابتدای سال کاهش ارزش آن به بیش از 1.5 درصد رسید که به نظر رکورد می آمد. در این زمینه مقامات عالی و پولی چندین بار سعی کردند بازار سرمایه گذاران را آرام سازند. اکنون این امر با تلاش رئیس بانک ملی چین چوسیاچوآن انجام شد. بانکدار اصلی چینی در مصاحبه ای با هفته نامه ی مالی Caixin که پانزدهم فوریه منتشر شد بیان داشت که در حال حاضر پیش فرضی برای ادامه کاهش ارزش یوان وجود ندارد. فان مینتای، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین این بیانیه را برای " اسپوتنیک" تحلیل می کند:
یوآن در ارتباط با دلار کم ارزش می شود اما نسبت به یورو و ین و سایر ارزها تقویت می گردد برای همین کلا یوآن در آینده ای نزدیک کم ارزش باقی می ماند اما این به معنای وجود پایه واساس به منظور ادامه افت یوآن نیست. اقتصاد چین تحرک خود را کم تر می کند و آمریکایی ها آنرا بیشتر می کنند. این روند مهمی است که کاهش ارزش یوآن نسبت به دلار را توجیه می کند اما فضا برای ادامه افت اقتصاد چین خیلی گسترده نیست. همانطور که فضا برای صعود اقتصاد آمریکایی نیز به شدت مهیا نیست. برای همین ارزش تبادل یوآن به دلار ممکن است به مرحله ای نسبتا متعادل وارد شود. با چنین نقطه نظری پایه و اساسی برای ادامه کاهش ارزش وجود ندارد.
چو سیاچوآن در واقع قاطعانه این ادامه دلسرد کننده را در ارتباط با سلامت آینده ی یوآن رد کرد. ضمنا آنها در سطح وسیعی روندهای جهانی جدیدی را در بازار سهام امضاء می کنند. الکساندر سالیتسکی کارشناس دانشکده اقتصاد و ارتباطات بین الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است:
بسیاری از تحلیل گران جدی در حال حاضر ناامید شده اند. آنچه اتفاق افتاده است و از جمله کاهش سرمایه در مبادلات سهام چین ، ممکن است بعدا هم مشاهده شود و در کنار همه این موارد خروج قابل توجه پول ، به احتمال زیاد به سمت نیویورک و وال استریت است. این تلاش دلار ، جنبه ی طوفانی داشته و عملا در تمامی بازارهای کشورهای جهان و به ویژه بازارهای بی ثبات پول ها را جارو می کند. این پدیده ی نسبتا جدیدی در چنین گستردگی است. مقیاس این فاجعه بیشتر گریبان کسانی را می گیرد که از قبل پیش بینی کرده بودند. از جمله بازار سهام چین که در ژانویه 20 درصد از دست داد.
مقامات به طور مرتب کارهای زیادی برای ثبات سیستم مالی چین انجام می دهند. نیکیتا ماسلنیکوف ، کارشناس دانشکده ی توسعه ی معاصر معتقد است که این گام های اولیه اند:
سنجش دما ، رشد خطرات یعنی ارزش یوآن. سرمایه گذاران و ناظرین آرام می شدند اگر عکس العمل نرمال بازار یوآن در شرایطی که اکنون در سیستم مالی چین ظاهر شده است قابل فهم بود. بر اساس نظر بسیاری از ناظرین ، خطرات کاهش ارزش یوآن به ده تا پانزده درصد وجود دارد. البته این برای اقتصاد جهانی بسیار خطرناک است. این به معنای پرش دلار است که به کاهش شدید بهای کالاهای بورس و بیش از همه نفت و گاز منجر می شود. چنین روحیه ای در ارتباط با اقتصاد و بازار سهام چین بسیار زیاد به چشم می خورد. امیدوار خواهیم بود که مقامات پولی و دولت چین بین دو بخش مصالحه برقرار کنند. از یک طرف حرکت در مسیر اصلاحات ساختاری به مدل های اقتصادی جدید است. از طرف دیگر در زمینه اقدامات تشویقی است که باعث می شوند اقتصاد خیلی شدید افت نکند و اقدامات برای منظم کردن بازار نوسانات را از بین برده و نفوذ خطرات داخلی چین را دراقتصاد جهانی کاهش می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала