گزارش و تحلیل

ضمیر قبولوف: ایران به خرید سامانه های اس – 400 علاقمند است

© Sputnik / Artyom Zhitnyov /  مراجعه به بانک تصاویر С-400 "Триумф" охраняет воздушные рубежи Москвы и центральных промышленных районов РФ
С-400 Триумф охраняет воздушные рубежи Москвы и центральных промышленных районов РФ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ضمیر قبولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، مدیر دپارتمان دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه با خبر گزاری «ریا نووستی» مصاحبه کرده و به چند سؤال جواب داد.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 تریومف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف"
از ایشان پرسیده شد که آیا مسکو آماده است تهران با ریاض را آشتی دهد؟ آیا تهران مدرن ترین سامانه های پدافند اس- 400 روسیه را خریداری خواهد کرد؟ آیا ما باید توقع لغو ویزا ها میان روسیه و ایران را داشته باشیم؟ این مقام بلند پایه روسیه چنین جواب داد

در باره روابط تهران و ریاض

خبرنگار «ریا نووستی» ابتدا پرسید: مسکو دوباره پیشنهاد خود را مبنی بر آشتی دادن ایران و عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها میان آن‌ها مطرح کرد. آیا جوابی به این ابتکار رسیده است؟
کابلوف اظهار داشت:

«پیشنهاد ما روی میز باقی است. واکنش ایرانی‌ها به آن مثبت بود. عربستان تا اندازه‌ای کندی از خود نشان می‌دهد و این امر را می‌توان توضیح داد. آن‌ها در اختلاف با ایران بیش از حد دور رفتند و حالا شاید موقع ای فرا رسیده باشد که برایشان دور انداختن رنج‌ها و دیگر ناملایمات جمع شده دشوار است. این کار وقت می طلبد. ما به برقراری صلح میان آن‌ها علاقمندیم مخصوصاً حالا که ما باید همراه با آن‌ها مسایل نفتی را حل کنیم. همه ما به تثبیت بازار نفتی و بازگشت به نشانداد های عادی نرخ نفت احتیاج داریم و ما کشور های کلیدی در این رشته هستیم. ببینیم چه خواهد شد.

در باره نفت ایران

ضمیر قبولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، مدیر دپارتمان دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه همچنین موقعیت مربوط به ورود ایران به بازار جهانی نفت را مورد تفسیر قرار داده گفت:

«امکانات بخش نفتی ایران محدود است. آمریکایی ها هنوز هم بسیاری محدویت های تحریمی را بر نداشتند که کار فروشندگان نفت ایرانی در بازار را دشوار می کنند. ولی مهمترین چیز — فرسودگی تجهیزات نفتی ایران است که علت سقوط استخراج نفت بوده و حل خود را می طلبد. بعد می‌توان تصور کرد که برای عقد قرارداد های تجدید تجهیز ترمینال ها و تجهیزات استخراجی چقدر وقت مصرف خواهد شد. این مساله یکی — دو ماه نیست، برای این کارها سال‌ها لازم است.

در باره خرید اس — 300 و اس — 400

دیپلمات عالی‌مقام روس تأکید کرد که قبلاً وزارت دفاع ایران اعلام کرده بود که توقع دارد که تحویل سامانه های پدافند هوایی اس — 300 امسال پایان یابد. به گفته ضمیر کابلوف، این تحویلات به زودی شروع می شود. وی تأکید کرد:

«آنچه که به تحویل اس — 400 به ایران مربوط است باید گفت که در حال حاضر مذاکرات انجام نمی شود. ایرانی‌ها در اصل گفته بودند که آن‌ها از این کار راضی می بودند. ولی الان مذاکرات بر پا نمی شود».

در باره همکاری‌های روسیه و ایران در سوریه

این روز ها در مورد همکاری‌های روسیه و ایران در سوریه اغلب این اعلامیه ها به گوش می‌رسند که ترکیه خاک سوریه را آتشباران می‌کند. ضمیر کابلوف می‌گوید که در اوضاع و احوال تکوین شده، دستور روز روسی در مورد سوریه بدون تغییر است. قبولوف گفت:

«هر کدام از ما ها به قدر مقدور به دولت سوریه کمک می‌کند تا در مبارزه با کسانی ایستادگی کند که ما آن‌ها را تروریست می نامیم. ایرانی‌ها اینرا رو زمین و ما در هوا انجام می دهیم. نتیجه این کار آشکار است — ارتش سوریه خاک کشور خود را آزاد می کند. اما مهمترین چیز این است که سرزمین های آزاد شده در دستشان باقی بمانند. این داستانی طولانی و دشوار است.

در باره لغو رژیم روادید میان روسیه و ایران

قبلاً مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» گفت بود که وی لغو یکجانبه روادید را بعید نمی‌داند ولی اقدام های جوابیه مسکو اولویت دارد. مدیر دپارتمان دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید:

«این ایده عالی است. بسیار خوب است اگر ویزا ها را لغو کنند. ضمیر کابلوف یادآوری کرد که در این راستا هم اینک به دستاورد مهمی رسیدیم: یادداشتی در باره تسهیل رژیم روادید برای یک تعداد از شهروندان به امضا رسیده است. وی اعتراف کرد: «مذاکرات در باره این موضوع خیلی طولانی بود. این پیشرفت چشمگیری است. بویژه برای دادن ویزا به رانندگان مصافت های دور که در درجه اول برای طرف ایرانی اهمیت دارد زیرا الان تهران آرزو دارد بازاری را تسخیر کند که ترکیه آنرا از دست داده مخصوصاً بازار محصولات کشاورزی روسیه. مصیبت تنها در این است که محصولات کشاورزی ترکیه را از طریق ایران ترانزیت می کنند. ما به آن‌ها هشدار دادیم که به این کار اجازه نخواهیم داد».

در باره برنامه موشکی ایران

این اواخر تهران اعلام می‌کند که قصد دارد به پیشرفت برنامه هسته ای خود شدت بخشد. غرب به این سخنان تهران با عصبانیت واکنش می کند. قبولوف می‌گوید:

«موضع مسکو در این مورد آرام است. اولاً، برنامه موشکی زیر هیچ گونه محدودیتی قرار ندارد. در چارچوب هایی که این برنامه شامل محدودیت‌های قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی باشد ما به آن هیچ ایرادی نداریم. این حق ایران است. آن‌ها انواع تهاجمی سلاح ها را پیشرفت نمی دهند. به نوبه خود به آن‌ها کشور های مختلفی تهدید می‌کنند و آن‌ها از حق دفاع از خود برخوردارند».

در باره بازدید لاوروف از ایران

این دیپلمات عالی‌مقام در پایان مصاحبه بعید ندانسته که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سال جاری با یک دیدار رسمی به ایران سفر کند. ضمیر قبولوف گفت:

«وی دعوتنامه رسمی دارد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала